Kliniek Utrecht - luchtwegproblemen - ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lipi

Kliniek Utrecht - luchtwegproblemen - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 09:31

Hoi allemaal,

Eerder heb ik weleens een topic geplaatst over mijn paard met COPD/astmatische bronchitis.
Vervolgens heb ik het hele hoesten-topic uitgeplozen. Veel verhelderende dingen, maar nog niet de oplossing helaas.

Ik vraag me af of er iemand ervaringen heeft met de kliniek in Utrecht, waar ze speciaal een afdeling hebben voor inwendige ziekten/luchtwegen. Ik overweeg daar eens met mijn paard naartoe te gaan.

Hij heeft nu 2 prednison kuren aangevuld met ventipulmin en respulmin achter elkaar gehad, maar het heeft niet mogen baten. Het lijkt zelfs wat minder met hem te gaan. Volgens de dierenarts is hij nog lang niet dampig en kan ik zelfs weer "sporten" met hem binnenkort, maar ik wil natuurlijk wel voorkomen dat hij dit wordt. Op enkele dagen hoest hij soms wel in reeksen van +/- 30 keer flink. Soms een droge hoest, de andere keer lijkt er wat slijm mee te komen.

Ik ga vandaag de DA weer bellen voor , wat nu ? Ik wil hem niet weer volstoppen met al die heftige medicijnen zonder voldoende resultaat. Ik had gehoopt dat hij als hij de wei op gaat het wat minder zou worden, maar ik wil het eigenlijk niet allemaal afwachten. Hij is absoluut niet benauwd (zelfs niet als ik ga rijden), maar dat hoesten maakt zijn longen natuurlijk niet beter. Rijden doe ik nu natuurlijk even niet, behalve een stapritje buiten.

Hebben jullie ervaringen met Kliniek Utrecht? Ik overweeg hem daar eens te laten onderzoeken en te laten kijken wat er nog gedaan kan worden.

Ik ben heel benieuwd!

hetbommeke

Re: Kliniek Utrecht - luchtwegproblemen - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:33

Geen ervaring met Utrecht. Wel ervaring met een hoestend paard en prednison, ventupilmin etc.

Wat krijgt je paard voor ruwvoer?

Die van mij bleef hoesten door hooi. Droog, nat, gestoomd of speciaal stofvrij kruidenhooi. Het maakte geen snars uit.

Na 2 jaar van allerlei onderzoeken en medicatie ben ik verhuisd naar een andere stal waar de mogelijkheid was om voordroog te geven. Sta daar nu alweer 2 jaar en sinds die tijd geen hoestend paard meer.

Paar maanden terug toch wat hooi erbij gegeven om te proberen en prompt weer een hoestend paard.

Had ik het maar eerder geweten. Had me een boel gepieker gescheeld en ook een boel nare onderzoeken bij mijn paard met veel medicatie tot gevolg.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:50

Mijn paard heeft een krappe week op Utrecht gestaan door koliek. Ben daar prima ontvangen en er is altijd duidelijk gecommuniceerd. Mocht alles vragen en meekijken.
Je moet er wel rekening mee houden dat er ook studenten rondlopen die waarschijnlijk handelingen zullen uitvoeren. (Tenzij jij dat echt niet wilt, dan moet je dat even duidelijk aangeven.)
Ik was in ieder geval tevreden! :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:01

Mijn paard is in Utrecht onderzocht op zijn luchtwegen. Er is daar een longspoeling gedaan om te kijken wat de oorzaak van zijn hoest was waar uit kwam hij een stof allergie heeft.
Hij heeft ook prednison en Ventipulmin gehad maar moesten vooral het stal management aanpassen. Mocht het allen niet baten dan kon hij terug om dagelijks in de dampbox te staan om zo het slijm uit zijn longen makkelijker te doen verdwijnen. Dit was gelukkig niet nodig.

Is er bij jou paard al een longspoeling gedaan?
Zo niet dan is dat wel interessant natuurlijk om gericht te gaan behandelen. Weet jij veel waarvoor hij misschien allergisch is!?

lipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 20:15

Mijn dierenarts heeft het ook over een stofallergie.. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, waar hij zelf kan kiezen tussen straatwerk en paddock. Hij krijgt nu nog op hooi, maar we gaan ivm stof over op voordrooghooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:59

Mijn paard heeft een jaar lang bij Utrecht gelopen. Waaronder 3 weken saar gestaan waarvan 2 in de dampbox. Eerst een scopie en longspoeling, daarna medicijnen en controles, vanwege geen verbetering heeft ze daar gestaan voor een dampkuur in de dampbox, in combinatie met medicijnen en.daarna zelf nog even met medicijnen.

Paard heeft veel slijm in de luchtwegen. Stofallergie was het waarschijnlijk. Maar oorzaak is best lastig vinger op te leggen. Ze was thuis snel weer terug bij de afdeling namelijk.

Maar goede ervaringen met Utrecht. Ik vond het verschrikkelijk haar daar te laten maar ze wss in goede handen. Ze waren lief met haar en kundig. Enige nadeel vond ik soms het wachten, zou ze ochtend een controle scoop doen en daarna bellen. En dat werd pas een scope eind van de dag. Maar goed, dat heb je met spoedgevallen tussendoor. Niet te voorspellen

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:14

Mijn paard heeft hetzelfde. Erg hoesten en prednisolon en ventipulmin. Dit hielp niet voldoende. Opties van mijn eigen veearts waren een puffertje of acupunctuur. Zelf waren we nogal sceptisch over acupunctuur maar toch een poging gewaagd. Na een aantal behandelingen is hij bijzonder opgeknapt en ook weer intensief te berijden. Heel apart want je ziet bij het paard tijdens de behandeling reageren ( natte plekken onder zijn hoeven).
Verder natuurlijk opletten met stof in het hooi enz.

laura_bluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:40

Zoals hierboven al staat moet je goed opletten met voer. En mocht het niet helpen gewoon naar de dierenarts. Utrecht is prima! Er kan van alles ten grondslag liggen aan luchtweg problemen. Veel succes!