Castreren bij 1 ingedaalde bal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Castreren bij 1 ingedaalde bal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 12:44

Hallo!

Wij hebben thuis een merrie en hengst staan die half mei 1 jaar oud zullen worden.
Begin maart is de DA langs geweest voor castratie van de hengst, echter bleek toen dat er slechts 1 bal ingedaald was. De DA zei dat we ongeveer over een maandje weer moesten kijken of de bal was ingedaald en dat het tot die tijd geen kwaad kon om hem bij de merrie te laten staan.
Echter heeft hij nu nog steeds maar 1 bal, voor zover ik het zelf goed kan voelen.

Nu zit ik er een beetje mee wat de slimste optie is. Hij staat samen met zijn halfzusje die ik niet gedekt wil hebben.
1. Casteren met 1 bal? (of blijft ie dan alsnog vruchtbaar?)
2. Afwachten en bij z'n zusje laten staan
3. Pony's scheiden en later castreren

Laatste doe ik liever niet, dat zal er op uit draaien dat 1 van de 2 ergens anders gestald zal gaan worden en we er een maatje bij moeten zoeken voor diegene die thuis alleen achter blijft.

Alvast erg bedankt voor alle antwoorden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:48

Ze kunnen ook de niet ingedaalde bal opzoeken.
Of je rijdt naar de kliniek, laat je hem daar castereren, laproscopisch...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:48

Als je de castratie thuis wilt laten doen door je eigen dierenarts ga je toch nog even moeten afwachten en intussen scheiden. Als je ze samen wilt blijven houden, dan kan je er ook voor kiezen voor op de kliniek laten castreren, dan halen ze de nog niet ingedaalde bal ook weg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:51

Je moet niet thuis alleen die ene testikel eraf willen halen en de andere in de buikholte laten zitten, dan blijft hij vruchtbaar.
Als je hem wil castreren, kan dat op de kliniek. Met name die niet ingedaalde testikel is iets ingewikkelder, eea hangt ook af van waar die precies zit. Zit die al wel in het lieskanaal, of echt nog helemaal in de buikholte.

Bij elkaar laten staan zou ik het risico niet op nemen eerlijk gezegd.

Je hebt kans dat het komende jaar de 2e testikel wel nog indaalt, maar garantie heb je nooit.
Kan dus zijn dat uitstellen van de castratie oplevert dat de tweede testikel indaalt en je 'simpel' kunt castreren, maar kan ook bekenen dat je volgend jaar alsnog aan castratie op de kliniek vastzit.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:54

De tweede kan nog gewoon indalen hoor. Maar zou dat niet gebeuren en je gaat castreren dan kan het zijn dat ze de tweede bal niet kunnen verwijderen en je een klophengst houdt. Zijn hormonen zullen dan wel een rol kunnen blijven spelen.
Castratie zal in de kliniek moeten gebeuren en is veel duurder dan normaal.

Heeft je VA hem gesedeerd toen hij kwam kijken?
Bij sederen ontspant alles en kan het zijn dat de tweede bal dan opeens wel voelbaar is doordat hij zakt op dat moment.

Heb hetzelfde met een jonge haflinger van 2 waarvan de tweede bal ook niet (meer) voelbaar was (eerder wel gewoon). Bij hem bleek hij er wel, maar iets hoger in de balzak te "hangen" waardoor je hem niet direct voelde. Gelukkig niet in de lies, dus bij hem zou normale castratie mogelijk zijn (gelukkig).

Je jonge hengst kan wel gewoon vruchtbaar zijn/worden dus ik zou ze niet te lang samen laten staan.

pipo

Re: Castreren bij 1 ingedaalde bal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:00

Ik zou m gewoon laten castreren. Geen verassingen bij je merrie en geen hengstengedrag. Zou m idd even sederen om te zien waar dat ie zich bevind en dan keuze maken of kliniek of thuis. Wel laten noteren on zijn paspoort als ze verwijderd zijn! En hoeveel!! Zo heb je nooit problemen bij eventuele verkoop.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:04

Er is een aanwezige kans dat die bal nooit in daald. Mochten je financiën het toe laten zou ik zeggen rij naar de kliniek en laat m goed castreren. Bij dr merrie laten zou ik sws niet doen.

Doordat de bal in het lichaam zit is de temperatuur hoger dan wanneer hij ingedaald is. Hierdoor kan het zijn dat deze extra hormonen gaat produceren . Klophengsten kunnen zeer lastige paarden zijn heb ik ervaren

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:20

De hengst is zeker wel vruchtbaar. ik ben benieuwd welke dierenarts dat was dan zou ik daar niet naartoe gaan haha :+ .

Inderdaad wat hier gezegd wordt, naar de kliniek en castreren. Beide ballen verwijderen. de binnenbal produceert extra hormonen en kan uiteindelijk tumorcellen gaan vormen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 22:04

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties!

Ik wist niet dat ze op de kliniek een mogelijkheid hadden om beide ballen weg te halen. Heb d'r vanmiddag al 't een en ander over zitten lezen op internet en klinkt als iets haalbaars. :j
Echter wel jammer dat het dan de stress van de trailerrit erheen met zich meebrengt, maar als 't niet anders kan...

De vorige keer is hij niet gesedeerd en was hij zeker gespannen tijdens het voelen. Dus dat kunnen we nog proberen om de exacte locatie te bepalen, incl. vervolgstappen.

Ik zal morgen de DA bellen om de opties te doorspreken.

Bedankt! :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:11

Hier ooit op de wei hengstje op de wei gecastreerd met 1 ingedaalde bal,andere zat in de buik,maar voelbaar.
Was na een kwartier weer recht en liep enkele minuten later weer galoperend door de wei.
Dus zeker de moeite om hem eens te sederen om te voelen of bal 2 in de buurt is.
Anders beter idd kliniek,want een niet ingedaalde bal kan idd ook veulens geven.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:20

Zeker laten castreren en dan idd in een kliniek.

En 1 testikel weg halen mag ook niet. Wil niet zeggen dat het nooit gebeurd, maar dat is een hele erge fout. En dan ook een prutser :7 (vindt ik)
Want hij is en blijft hengst als de andere testikel blijft zitten in de buik of lies.