Koliek of hengstig?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_L1998

Koliek of hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 17:47

Hey allemaal!

Ik heb een vraag ivm koliek/hengstigheid.

We hebben mijn merrie de laatste weken telkens overdag op de weide (kort gras) gezet en dan 's nachts op een klein stukje paddock. We hebben nog een andere wei, waar ook kort gras staat, maar daar staan de paarden 24/24 buiten. Op die weide staat m'n pony, maar die hebben we maandag naar huis gehaald om zijn blein te verzorgen en mijn merrie staat nu op de weide. Thuis staat ze eigenlijk helemaal alleen en ziet/hoort ze geen enkel ander paard, ik heb haar dus eigenlijk ook nog niet hengstig gezien. Op de weide staan er rondom de weide veel paarden die ze ziet/hoort.

Nu ging ik gisteren naar de weide en ik zag dat ze de hele tijd fleemde, maar ze at nog goed. Nu ging ik daarstraks weer naar de weide en alles was nog goed. Ik gaf ze opnieuw eten en plots begon ze weer te flemen. Deze keer stopte ze ook met eten en begon te rollen en ze was heel wat onrustiger. Nu dacht ik al meteen aan koliek. Ik ben beginnen rond te stappen en na nog geen 5 minuten (ze had nog niet gemest) begon ze alweer te hinniken en at rustig verder. Ik heb haar nu even op stal gezet zodat wanneer ik ga kijken, ik kan zien of ze al gemest heeft.
Daar op de weide krijgt ze nu ook ander hooi, maar dit kan de zaak normaal niet maken omdat er thuis heel vaak van hooi gewisseld wordt en ze hier nog nooit op gereageerd heeft.

Nu was ik wat aan het rondkijken op internet en ik las dat er bij de hengstigheid van merries soms ook symptomen waren van lichte koliek. Ik merkte ook wel dat ze gisteren tijdens het rijden was rustiger en slomer was, ik moest echt met mijn been doorkomen terwijl ze anders op het minste al vooruit is.

Wat denken jullie, zal het van de hengstigheid zijn of toch eerder koliek? Vrijdag komt de dierenarts om te enten/ontwormen dus als het niet erger wordt, ga ik het wel eens navragen, wordt het erger, dan bel ik natuurlijk al eerder.

Mungbean

Re: Koliek of hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:34

Heeft ze geen stresskoliek omdat de pony weg is?

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 19:37

Sizzle schreef:
Heeft ze geen stresskoliek omdat de pony weg is?

Is misschien onduidelijk in de tekst,maar ze heeft altijd alleen gestaan. Zij en de pony zijn gewoon van wei verwisseld :)

_Dracarys

Re: Koliek of hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:29

Waarom staat ze helemaal alleen?

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 18:30

_Dracarys schreef:

Omdat hier thuis geen plaats is voor meerdere paarden en we hebben haar het liefst thuis omdat ze veel beweging nodig heeft en thuis is altijd iemand thuis. Op een weide ik het midden van het bos zie ik me niet meteen gaan rijden zonder iemand in de buurt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:36

Romy_L1998 schreef:
_Dracarys schreef:

Omdat hier thuis geen plaats is voor meerdere paarden en we hebben haar het liefst thuis omdat ze veel beweging nodig heeft en thuis is altijd iemand thuis. Op een weide ik het midden van het bos zie ik me niet meteen gaan rijden zonder iemand in de buurt

Jouw plezier en gemak is inderdaad veeeeel belangrijker dan het emotionele en psychische welzijn van je dier +:)+