Nodulaire Necriobiose, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Nodulaire Necriobiose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 17:10

Hoi :wave:

Omdat ik het inmiddels niet meer weet, wil ik op deze manier proberen om toch wat nieuwe inzichten of tips te krijgen! Ongeveer 3 kwart jaar geleden opende ik dit topic [MD] Bulten op rug pony... ervaringen? . Inmiddels zijn we erachter dat het nodulaire necrobiose is en is het vorig jaar op haar rug 2x ingespoten met onstekingsremmers en in december ook nog ingespoten op haar hoofd. Tot een paar weken geleden zijn ze ook weg gebleven. Helaas zijn ze op haar rug wéér terug.. :\

Nu weet de dierenarts helaas niet waardoor het komt en ook in de literatuur is dit niet bekend waardoor we ook de oorzaak niet weg kunnen halen. Inmiddels al een ander zadel aangeschaft, bezig met een natuurgeneeskundige en willen we nog het hooi laten analyseren en haar eventueel van het gras af halen ( misschien een reactie op suikers?)..

Ik vind het erg lastig omdat er geen oorzaak bekend is en daarom vraag ik me of er bokkers zijn die ervaring met nodulaire necrobiose hebben en waarbij het bijvoorbeeld wel opgelost is of die het hebben kunnen beperken en tips hebben :)

Alvast bedankt!

Robin_Rikkie

Re: Nodulaire Necriobiose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 13:47

Helemaal niemand? -O-

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:52

Hier ook nog steeds last van de bultjes op de rug helaas, dagelijks insmeren met babyolie (en aanpassen van zadel) heeft wel iets geholpen. Ik hoop dat het nu de dekens af zijn helemaal over gaat.

Ik rij overigens wel gewoon, paard lijkt er geen last van te hebben.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:00

Ik weet nog steeds niet 100% zeker waar 't van komt of wat ervoor gezorgd heeft dat 't nu niet meer voorkomt, maar bij ons zijn er twee veranderingen geweest waarna ik de bultjes niet meer terug heb gezien :

1) dekens op, altijd, ook op stal. In de zomer werkten we met vliegendekens. Uiteindelijk dacht de dierenarts daardoor dat 't toch iets externs was. Grappige side note: sinds paard op vlas staat is het minder nodig.
2) krachtvoer weglaten. Dit is minder zeker, maar valt te proberen.

Misschien goed om te weten dat dit paard meer problemen heeft en daarom deze maand helaas gaat hemelen. Maar de bultjes hebben we met dekens en beperkt voer al dikke 3 jaar niet meer terug gezien. Daarvoor was het echt een probleem en heeft nog steeds witte haren rond schoft, rug en kruis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:26

Mijn paard had het ook.. ondanks van alles geprobeerd te hebben.
Het verdween toen ik een ander zadel ging gebruiken.. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:28

Hier geen ervaring mee maar wel bij een kat vroeger, dikke pusbulten op de rug. Aantal keren opengesneden bij da en antibiotica gehad. Kwam steeds terug en ik ben toen enchinaforce gaan voeren van dr vogel. Nooit weer last gehad. Misschien het proberen waard.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:44

Ik weet een pony die ook zoiets had en die is toen op een heel streng dieet gezet.. was daarna wel weg, maar ik weet zelf niet zo goed waarom.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:10

Misschien een gekke tip maar wat je kunt doen is een vrij dik dekje onder je zadel leggen en op de plek van je bultjes daar een rondje uit je dek knippen. Deze tip heb ik altijd gehoord rondom nodulaire necrobiose. Doet wel even zeer bij een duur dek haha. Oorzaak is idd onbekend :(

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:24

Hier ook een paard met bulten. In de zomer erger dan de winter. Ik kan er nog steeds niet de vinger op leggen wat het nu precies is. Hij krijgt bulten met een korstje in het midden. Paard is voor veel dingen allergisch, ik vermoed dat het iets te maken heeft met een overreactie op verschillende dingen. Hij heeft een pollenallergie en reageert super heftig op een insectensteek, krijgt grote bulten maar geen jeuk. Hij heeft geen SEM maar zo behandel ik hem wel en dit helpt. Hij heeft een rambo sweet itch hoodie om een een vliegenmasker met pollennetje. Tijdens het rijden ook een neusnetje en helemaal in de vliegenspray. Tot nu toe gaat het aardig, vorig jaar was echt een zoektocht om iets verbetering erin te krijgen, toen zat hij er echt onder van top tot teen. Niet op teveel en te rijk gras want dan wordt het erger. Zijn krachtvoer is allemaal laag in suikers en eiwitten en hij krijgt marstall force om zijn weerstand te ondersteunen. De bulten doe ik verder eigenlijk niks aan, die trekken vanzelf weer weg. Heb ook van meerdere DA's gehoord dat de bulten niet sneller weg gaan door er allerlei dingen op te smeren. Gelukkig heeft die van mij het niet op zijn rug of onder het zadel maar vooral aan de zijkant van de hals, buik en billen. Echter dit jaar alleen 1 flinke op zijn hals en enkele zijkant buik. Tot nu toe....

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:28

Heb je wel eens gezocht op de termen "nodular collagen necrosis" of "Eosinophilic Granuloma"? Levert mij veel onderzoeken op met verschillende behandelingswijze. Bijvoorbeeld verwijderen of meerdere malen inspuiten met dexamethasone, met succes. Misschien heb je er iets aan :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:32

Dankjewel voor de reactie!

Pony heeft helaas ook zomereczeem en staat dus al het hele jaar door onder de dekens, door insecten is het dus ook wel uitgesloten, zeker omdat het alleen onder het zadel is. Van het gras zaten wij ook aan te denken alleen weer het geval, alleen onder het zadel. Heb dus inmiddels ook een ander zadel en volgende week maar een afspraak zijn bij een andere zadelmaker omdat ze toch weer terug zijn. Vorig jaar is alles ingespoten geweest en is het weggegaan, vanaf januari dit jaar weer wat gaan rijden en sinds 3 weken is het weer terug.. Het lijkt toch echt te komen van het fanatiekere rijden.

Als dit zadel wel goed blijkt te liggen en ze blijft het hebben, toch maar gaan nadenken om op actief pensioen te zetten denk ik. Van de dierenarts mocht ik wel blijven rijden inderdaad zolang het niet te ernstig wordt maar dit gaat zelf heel erg tegen mijn gevoel in, ook omdat het lijkt dat het door het rijden komt helaas..

Wel apart dat er toch veel paarden last van blijken te hebben en het zo lastig is om een oorzaak te achterhalen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:54

Ik volg...