Gezwollen koker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Gezwollen koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 10:39

Sinds een aantal dagen heeft onze ruin een dikkere koker dan normaal, en vanochtend was hij echt extreem dik.
De dierenarts komt morgen langs.
Maar ik vroeg me af of er bokkers zijn die er ervaring mee hebben, wat de oorzaak zou kunnen zijn, en welke behandeling bij jullie paard het beste werkte.
De koker is dik en zacht, met onderaan wel wat hardere huid. Hij heeft er totaal geen last van, ik mag eraan zitten, hij heeft geen koorts..
Ik heb de koker al een beetje gewassen met babyshampoo, maar meneer trekt alles natuurlijk zo ver mogelijk naar binnen waardoor ik er niet heel goed bij kom :roll:

Nu merkte ik wel op dat dit is begonnen sinds ze op een nieuwe wei staan, waar vooral ook heel veel paardenbloemen staan. Ik weet dat hij gevoelig is voor teveel suikers, maar is het mogelijk dat zich dat uit in een dikke koker?

Charaz

Re: Gezwollen koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:44

Onze ruin heeft dit gehad, uiteindelijk is hij ook hoefbevangen geworden, wat het precies geweest is die koker weten ze niet, maar vermoedelijk het slecht kwijt kunnen van zijn afvalstoffen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:46

Kan oedeem zijn.
Heeft hij dit ook op de buik ergens ?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:49

Wellicht bonen?

Zeer zeker niet wassen daar, al die chemische stofjes kunnen zeer erg gaan irriteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:50

Hier kwam dat door de melanomen. Paard heeft er nog een paar jaar mee gelopen. Uiteindelijk vond ik allerlei prut op zijn koker en buik. Bleek er een melanoom naar binnen te zijn open geklapt. Heeft nog een dikke maand geleefd. Toen was het helaas klaar :(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:54

Bij die van ons moest de tuinslang erin van de dierenarts. En maar spoelen en koelen. Hij vond het heerlijk :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:54

Mijn pony had het vorig jaar, was vergelijkbaar met stalbenen,maar dan in de koker.
Kwam toen ook doordat hij net op een frisse wei stond.
Denk zelf de combi van suiker,of eiwit of wat dan ook en weinig bewegen.( ze stonden echt op de plaats te eten,stond zat gras)
Zelf extra er op gelet dat hij meer bewoog en na een aantal dagen was het ook weg :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:55

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:56

Mijn ruin heeft geen dikke koker van bonen overigens, ik haal ze er met regelmaat uit, ik merk dat hij ze heeft wanneer hij een beetje vreemd plast....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 10:57

Goed te weten dat het ook door afvalstoffen kan komen. Dan ga ik hem in ieder geval even van de wei af laten en weer wat voeren om afvalstoffen beter kwijt te kunnen raken.

Op de buik is verder niks vreemd te zien gelukkig.

Ik heb toevallig laatst een paar bonen uit zijn vacht geknipt die aan de koker hingen. Ik had gehoopt dat ik inderdaad wat rommel eruit kon vissen met wat warm water en handschoenen, maar ik kom er niet ver genoeg in. Hopelijk krijgt de dierenarts hem zo ver dat hij uitschacht zodat we alles eens schoon kunnen maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:57

Het kan best een reactie op de wei zijn.
Houd hem er eens een dag af en kijk of je verschil ziet, dan is die vraag in elk geval beantwoord en kun je verder kijken ;)

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:59

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 11:01

DeMolenhoek schreef:
Hier kwam dat door de melanomen. Paard heeft er nog een paar jaar mee gelopen. Uiteindelijk vond ik allerlei prut op zijn koker en buik. Bleek er een melanoom naar binnen te zijn open geklapt. Heeft nog een dikke maand geleefd. Toen was het helaas klaar :(

Jee wat erg zeg!
Ik verwacht niet dat het hier melanomen zijn, het is in een erg korte tijd opgezwollen, maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:01

Overgevoeligheid voor suikers kan zich uiten in een dikke koker, dan krijg je oedeem vorming in en rondom de koker.
Dit kan, zoals Charaz al zei, te maken hebben met het slecht kwijt kunnen van de afvalstoffen.

Andere optie is wat hierboven meermaals genoemd is dat je de koker schoon moet maken met evt bonen die erin zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:02

Kan ook aan de buitenkant zitten. Een paar keer meegemaakt hier bij twee verschillende paarden (1 had het tweemaal) 2 x door wondjes en 1 maal door teken in plooien van de vel wat vroeger om de ballen zat. De wondjes zijn behandeld met 2 x daags spoelen en betadine aanbrengen. De teken zijn uiteraard verwijderd en daar ook betadine aangebracht.

Maar ook meegemaakt bij een hengst die gewoon redelijk snel te dik werd.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:03

8nnemiek schreef:
Goed te weten dat het ook door afvalstoffen kan komen. Dan ga ik hem in ieder geval even van de wei af laten en weer wat voeren om afvalstoffen beter kwijt te kunnen raken.

Op de buik is verder niks vreemd te zien gelukkig.

Ik heb toevallig laatst een paar bonen uit zijn vacht geknipt die aan de koker hingen. Ik had gehoopt dat ik inderdaad wat rommel eruit kon vissen met wat warm water en handschoenen, maar ik kom er niet ver genoeg in. Hopelijk krijgt de dierenarts hem zo ver dat hij uitschacht zodat we alles eens schoon kunnen maken.

De DA gaat hem dan wss verdoven waardoor hij uitschacht. Kijk hier wel mee uit ivm de vochtvorming.
Mijn DA durfde dit toen niet aan ivm het niet terug kunnen vd penis doordat het oedeem dan naar het meeste lage punt zakt en in dit geval dus de penis zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 11:05

Wat fijn, zo veel reacties al!

Ik vermoed nu inderdaad toch dat het door de wei komt. Best apart, hij heeft er nooit eerder zo'n heftige reactie op gehad, maar het is wel de meest logische verklaring.

Hij schacht prima uit tijdens het plassen, en het ziet er niet vies uit verder, maar ik zal hem inderdaad wel nog eens gewoon met flink veel water spoelen, dat kan nooit kwaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:19

Koel water helpt sowieso op zich al tegen zwelling....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:23

Hij kan ook door een beesje gestoken zijn. Gister mijn A welsh binnen gehaald met grote oedeem plekken (20 cm doorsnee) op hals, flank, onder zijn buik vlak voor zijn koker en tussen de voor benen. Meneertje had er wel jeuk van. Toen ik de plekken op zijn flank zag dacht ik dat zijn grote maat hem goed geraakt had met de achterbenen. Maar bij aanraken duidelijk jeuk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:27

Mijn paard heeft ook wel eens een dikke koker.

De eerste keer kwam het door zand in zijn koker, en dat had ontstekingen veroorzaakt.
De DA is toen gekomen, hij heeft een antibiotica kuur en vochtafdrijvers gehad en ze hebben hem een middel gegeven zodat hij zijn piemel ging uitschachten zodat we goed konden kijken wat er aan de hand was en zodat we het schoon konden maken.

Sindsdien heeft hij vaker een dikke koker gehad en is hij er erg vatbaar voor. Dit omdat zijn Lymfevaten uitgerekt zijn (volgens de DA) Hij heeft een verstoorde lymfe afvoer stond er een keer op mijn behandelformulier. Helaas is het nu dus iets chronisch.

Er zijn er ondertussen achter dat er 3 triggers zijn bij hem:
- Als de losgooibak modderig is en hij er dus zand in krijgt. (meneer houd van spetteren)
- Te vochtig kuilgras. (eiwitten)
- te weinig beweging. (meerdere dagen slecht weer en minder uit zijn stal)

Het begint de ene dag met een koker als een kokosnoot/ kleine meloen, de volgende ochtend heeft hij een basketbal onder zijn buik hangen en loopt hij letterlijk wijdbeens.
Aangezien ik meestal pas na sluitingstijd van de kliniek op stal ben en een dikke koker niet als spoed aangemerkt word, heeft hij dus al eens veel meer pijn gehad dan eigenlijk noodzakelijk had geweest omdat ik niet meteen in kon grijpen.
Heb toen bij de DA aangegeven dat als ik meteen in kan grijpen de koker niet zo dik word en heb sindsdien zakjes vochtafdrijvers in mijn kast liggen.
Bij een iets dikkere koker gaat er gelijk een zakje in en als het nodig is de volgende dag nog een keer en dan is het meteen verholpen. Sindsdien gelukkig geen DA meer nodig gehad.
Verder hou ik zijn koker bij, door middel van schoonmaken met een doekje en water.
En proberen we hem meer beweging te geven en droger voordroog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 11:46

Hij heeft toevallig CPL (lymfoedeem), dus het zou goed kunnen dat de lymfeklieren bij ons ook meespelen.

Hier heeft het ook de maat van een kokosnoot inmiddels (maar het is dan wel een enorm trekpaard, dus dat valt nog mee voor hem).
Ik heb net wat brandnetel/kleefkruid thee gemaakt, dat is alvast een goede natuurlijke vochtafdrijver en voert afvalstoffen af.. Als het vaker voor gaat komen dan is het idd een goed idee om een zakje vochtafdrijvers te vragen aan de DA.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:58

Dan zou een lymfedrainage behandeling kunnen helpen!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:02

We hebben hier kleine pikbeestjes/muggetjes die op de kokers gaan zitten. Schijnbaar lekker bloed ofzo. Zou dat het kunnen zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 19:05

De dierenarts is inmiddels geweest. Hij heeft hem wat verdoving gegeven en gewassen met babyshampoo. Volgens hem was het ontstoken omdat het vies was, maar ik vond zijn koker van binnen eigenlijk heel schoon. Wat velletjes en smegma, maar geen bonen of stinkende rotzooi.
Hij heeft er een antibiotica zalf op gesmeerd, en ik moet de koker over een paar dagen nog eens wassen en zalf smeren.
Toch denk ik zelf nog steeds dat het door de volle wei kwam, ook omdat de koker zelf vrij schoon leek.
Ik blijf hem voorlopig dus gewoon arm voeren en de kruidenthee geven, en dan hoop ik dat een van de twee behandelingen werkt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:17

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het in dit geval van de wei komt. Soms kan zelfs te rijk voordroog een dikke koker geven. Tuurlijk kunnen er meer oorzaken zijn, maar dit lijkt aardig op gevalletje oorzaak-> gevolg. Veel rustige beweging geven (lekker lange buitenritten enzo) en voorzichtig de weidegang opbouwen. Let ook op fructaan.