[VOLG] Botsplinter griffelbeen en wond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZilverLover

[VOLG] Botsplinter griffelbeen en wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 14:58

Hallo!

Ik maak dit topic aan omdat ik veel heb gezocht maar weinig ervaringen ben tegen gekomen die lijken op de mijne, en om alle gebeurtenissen op een rijtje te zetten!

Op 9 februari kwam een droom uit, het droompaard van internet zou de mijne worden. We hebben Kadanze opgehaald, een 2 jarige KWPN merrie van Feelgood x Wynton. De eerste dagen waren geweldig, wat een enorm lief paard!

Afbeelding

We hebben haar rustig laten kennismaken met de kudde, en alles ging redelijk voorspoedig. Op 13 februari stapte ik in mijn auto nadat ik de verzekering aan de lijn had gehad, die middag ging ik de papieren opsturen... Maar dat is er nooit van gekomen.

Toen ik op stal kwam heb ik Kadanze in de kudde op het land gezet voor de eerste keer. Alles stond rustig iedere keer dat ik keek. Een uurtje later heb ik de paarden binnen gezet en Kadanze had een ogenschijnlijke schaafwond op haar achterbeen. Deze wond heb ik zachtjes schoongemaakt met betadine en water, aangezien het niet diep leek.

Afbeelding

Een dag later kwam ik op stal en haar been was enorm opgezwollen. Natuurlijk heb ik gelijk de dierenarts gebeld en deze is direct gekomen. Kadanze's been had een hele rare wond opgelopen, met een klein puntje tot op haar pezen van zo'n 3 a 4 centimeter diep. Aangezien ze lichte koorts had gelijk een behandeling ingezet met schoonmaken, antibiotica, inflacam etc.
Na het schoonmaken was het toch wel best schrikken... Wat een gat! (vanaf hier kunnen foto's wat minder fijn zijn om te kijken, vandaar de spoilers/linkjes)
Spoiler:
Afbeelding

Vanwege de infectie kon de dierenarts nog niet zeggen of er een pees was geraakt, dus we zijn doorgegaan met het behandelen van de wond. Na een aantal dagen, en toen de wond echt helemaal open ging is in overleg met de dierenarts besloten de wond in verband met mesitran te behandelen. Het verloop van de wond is te zien op de volgende foto's:

8 dagen: Voor & na spoelen
https://afbeelding.im/WgSMaggb
https://afbeelding.im/6AhM9rsC

11 dagen:
https://afbeelding.im/BvETvvAA

12 dagen:
https://afbeelding.im/7VGwO6zt

14 dagen:
https://afbeelding.im/CJhaGAgz

16 dagen: Hier begonnen we langzaam blij te worden. Kadanze had geen stap kreupel gelopen en de wond begon mooi te helen! De dierenarts verwachte dat het niet al te lang zou duren voordat ze weer wat mocht gaan doen.
https://afbeelding.im/ltrY3Dzz

21 dagen
https://afbeelding.im/NRoftnP2

23+24 dagen: Het been is nu flink dikker geworden. Er wordt gekozen om een afspraak te maken met de dierenkliniek om toch foto's en een echo te gaan maken. Nog steeds is ze niet kreupel geweest. Jammer want de wond ziet er super mooi uit.
https://afbeelding.im/cXmVYCdz
https://afbeelding.im/yC5DpVOy

9 maart zijn we naar de dierenkliniek gereden om uitslag te krijgen over het been. Er zijn eerst foto's gemaakt van haar been... En deze waren niet goed. Op de foto's was heel duidelijk een sequester (botsplinter) te zien van het griffelbeen. Niet zo maar eentje, maar liefst van 5cm bij 6mm, maar gelukkig op geen belangrijke delen.

Afbeelding

Afbeelding

Balen! Hierna zijn er scans gemaakt van haar pezen. Wonder boven wonder waren er geen pezen aangetast, ondanks de diepte van de wond. De kliniek stuurde ons door voor een operatie in Utrecht, waar we gelijk naar toe zijn gereden.

Afbeelding
Haar achterlaten was best moeilijk, aangezien we de afgelopen weken zoveel tijd hadden doorgebracht. Ik vond het ontzettend spannend, wat als de operatie nou niet goed ging? Gelukkig is de operatie goed verlopen en na 7 dagen kliniek mocht Kadanze mee naar huis! Ik was zeer tevreden over hoe de wond eruit zag tijdens de eerste verbandwissel. De wond is nu naar mijn inziens niet meer schokkend.
Afbeelding

Thuis aangekomen deed mevrouw wat ze het liefst doet, lekker in het stro liggen. Daar ben je een jong paard voor!
Afbeelding

10 dagen na de OK mochten de hechtingen eruit, en dat zag er super uit! Ze stond dit toe zonder verdoving, braaf paard. De bovenste hechtingen zijn eruit op deze foto.
Afbeelding

Het volgende probleem diende zich aan, schuurplekken van het verband. Door het verband net wat anders aan te leggen gaat dit gelukkig beter. Tevens kwam er wat wildgroei in de wond. We hebben daarom de mesitran vervangen door vulketran.
Afbeelding

En opeens gaat het hard! Het wondje sluit erg mooi en reageert goed op de zalf.
Afbeelding

Dit is hoe het wondje er gisteren uitzag, ondanks dat Kadanze het stappen zat begint te worden na al deze tijd en af en toe een sprong of drafje doet.
Afbeelding

Over iets meer dan een week gaan we terug naar de kliniek om met rontgenfoto's te controleren hoe het bot genezen is... Duimen jullie mee? :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:06

Krentenbollenkind <3
Wat een verhaal hè als je het zo terug leest! Gelukkig niks ernstigs en was het iets dat goed te verhelpen is, nu duimen dat je de 17e goed nieuws krijgt en de draak weer lekker los mag!
Dan kunnen we weer echt van haar genieten als ze los draaft, in plaats van in paniek toe kijken als ze zichzelf weer eens los heeft getrokken bij het stappen :')

Quickly2003

Re: [VOLG] Botsplinter griffelbeen en wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:17

wauw wat een grote verandering, fijn dat het goed heelt en geneest! Hopelijk kan je gewoon terug aan het werk gaan met je paardje. Nog veel beterschap gewenst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:27

Jeetje wat een pech met zo'n jong paard. Ik hoop ook dat alles goed komt. Heb ik goed begrepen dat de verzekering nog net niet rond was. Dat is toch wel dubbel pech. Ik ga ook duimen.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:00

pien_2010 schreef:
Jeetje wat een pech met zo'n jong paard. Ik hoop ook dat alles goed komt. Heb ik goed begrepen dat de verzekering nog net niet rond was. Dat is toch wel dubbel pech. Ik ga ook duimen.

Correct! Ik was de verzekering aan het regelen op de dag dat het ook zo dik werd. Dacht dat loopt wel los en een dik been accepteren ze toch niet. Duur foutje!

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 14:49

Dit is de wond van vandaag!
Heel blij met hoe het vooruit gaat
Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:59

Misschien wel leuk om nog even te laten zien na alle drama die we afgelopen maanden hebben gehad (ik ben een goede vriendin van Zissely):

Afbeelding

Afbeelding

Kadanze is weer helemaal goed bevonden, ook voor de sport een goede prognose! Dus eindelijk kan Zis lekker met haar aan de slag :D

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:06

Wat super fijn! En wat ziet ze er nu goed uit :) Heel veel succes!

robskie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:13

Ah beterschap, wat een geluk dat er niets stuk is.
Ook fijn dat je zo goed voor je paardje zorgt! :)

KyanaT04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:20

Hallo
Mijn pony is pas van een gebarsten griffelbeen geheeld nu twee welen later (na al 8weken in de stal te staan) zijn we al 2 weken aan het stappen en ook aan het draven uiteindelijk liep hij echt goed maar toen na die twee weken begon hij gek te worden in de stal dus hebben we hem op de wei gezet (dit mocht eigelijk nog niet) nu ben ik er ook achter gekomen dat het super dom was wang hij was eerst echt super rustig maar toen was er een stresssituatie en alle paarden beginnen gek te doen hij was gewoon op een kleine wei heen en weer aan het rennen... maar daarna liep hij heel kort en sindsdien mankt hij aan de andere poot vanvoor nu ben ik echt zo bang dat hij weer iets heeft we dachten eerst stijf want hij heeft het alleen in de bocht en soms op rechte stukken.. aub ik voel me zo slecht en zo bang dat hij iets ergs heeft alweer...

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:40

KyanaT04 schreef:
Hallo
Mijn pony is pas van een gebarsten griffelbeen geheeld nu twee welen later (na al 8weken in de stal te staan) zijn we al 2 weken aan het stappen en ook aan het draven uiteindelijk liep hij echt goed maar toen na die twee weken begon hij gek te worden in de stal dus hebben we hem op de wei gezet (dit mocht eigelijk nog niet) nu ben ik er ook achter gekomen dat het super dom was wang hij was eerst echt super rustig maar toen was er een stresssituatie en alle paarden beginnen gek te doen hij was gewoon op een kleine wei heen en weer aan het rennen... maar daarna liep hij heel kort en sindsdien mankt hij aan de andere poot vanvoor nu ben ik echt zo bang dat hij weer iets heeft we dachten eerst stijf want hij heeft het alleen in de bocht en soms op rechte stukken.. aub ik voel me zo slecht en zo bang dat hij iets ergs heeft alweer...

Wat een enorme pech!
Ik zou even overleggen met je ouders en het 1 of 2 dagen aankijken.
Verbeterd het niet zou het beste zijn om wel weer naar de dierenarts te gaan of er eentje te laten komen.
Heel veel sterkte :(:)

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:44

Kleine update over Kadanze:
Ze doet het super met zadelmak maken en heeft geen pas onzuiver meer gelopen!
Aan haar achterbeen is bijna niets meer te zien, behalve een mini plekje zonder haar en een kleine verdikking.
Als ze ingereden is en weer thuis gaan we naar de dierenarts voor de aller-allerlaatste check maar ik heb goede hoop dat dit een goede uitslag wordt :D