Supplement voor meer energie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Supplement voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:31

Hoi Bokkers!

Ik heb een super lieve tinkermerrie staan die goed haar best doet tijdens het rijden, maar helaas vind ik haar net wat te traag/lui. Ze mag net wat meer energie hebben tijdens het rijden. Vandaag was het weer wat warmer en ik merk dat gelijk aan haar, ze wordt plots zoveel luier :')
Ze is al wel in positieve zin geëvolueerd, want toen ik haar kocht liep ze gewoon niet. :+

Ik heb vorige week een bloedonderzoek laten uitvoeren en dat was prima in orde (vitamine E er ook laten bij testen). Jaarlijks komt de osteopaat en haar zadel is in januari nog nagekeken. :)
Qua voer krijgt ze vooral hooi eigenlijk, en dan een beetje brok en luzerne, maar weet de precieze hoeveelheid niet.

Ze kan overigens wel gek doen, de staleigenaar zegt dat ze zich regelmatig uitleeft op de paddock/wei, en ook in de longeercirkel kan ze zich eens goed laten gaan, maar onder het zadel lijkt al deze energie wel weg. Ook is ze snel buiten adem, vooral als we wat intensiever op de galop doorwerken.

Ik geef liever geen brok bij, tegen dat je daar resultaat van gaat zien, moet je toch al redelijk wat geven (als je de aanbevolen hoeveelheid wil volgen). Ze is een sober ras dus imo moet ze niet veel hebben vind ik. Vitamine- of mineralenkorrel ben ik ook niet zo'n fan van omdat ze dat zo moeilijk eten. Ik heb het nog niet bij haar uitgetest, maar ze is soms al kieskeurig bij snoepjes :')
Van mijn instructrice kreeg ik de tip om eens naar Redcell te kijken. Nu zag ik dat EnerG van Naf ongeveer hetzelfde is en goedkoper is. Op Bokt las ik hier ook al goede dingen over, maar dan waren er ook enkele die het hadden over mogelijks een teveel aan ijzer? Geen idee of ijzer in een standaard bloedonderzoek wordt opgenomen, maar als dat zo is, dan is die hoeveelheid nu normaal (anders had de DA daar wel iets van gezegd), dus kan het dan niet kwaad dat ik een supplement met ijzer ga geven?
Of hebben jullie mss nog andere tips voor supplementen?

Ik hoor het graag!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:34

Je wil dus geen vitaminebrok voeren maar je wil niet bekijken of jouw paard het wel lust. Principes en theorietjes zijn hartstikke mooi maar tenzij je uitzonderlijk goed ruwvoer hebt zou het best een goed idee zijn om wel even een vitaminekorrel te halen. Desnoods mik je er een handje muesli doorheen om het smakelijker te maken.

Daarnaast kan het ook gewoon het karakter zijn van je paard. Er zijn er die het allemaal wel best vinden en onder het zadel zich niet te veel inspannen. Hoe is je paard onder een andere ruiter?

xAnthea

Re: Supplement voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:44

Ik heb vitaminekorrel aan mijn andere pony gevoerd die normaal alles eet. Ik vond het echt verschrikkelijk op het einde, hij moest het na een tijd zelfs niet meer hebben met een muesli onder. :n De tinker is echt kieskeuriger qua eten dus het zou mij verbazen dat ze dat opeens wel gaat mogen.

Er heeft verder nog geen andere ruiter op gereden, zou dat zoveel verschil maken? Ik kan het eens vragen aan mn instructrice :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:46

Dan probeer je een andere korrel?

En ja, een andere ruiter kan enorm veel verschil maken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:52

Ik heb 2 brokjes uitgetest, de Metazoa en de Victorious Secret 200. Ik zeg dat ik er geen fan van ben omdat ze het zo moeilijk eten. Ik ken mijn pony geloof ik wel het beste en als ik weet dat ze kieskeurig is, dan ga ik haar geen brokjes voorschotelen waarvan het geweten is dat ze niet zo smakelijk zijn...

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:53

xAnthea schreef:
Ik heb vitaminekorrel aan mijn andere pony gevoerd die normaal alles eet. Ik vond het echt verschrikkelijk op het einde, hij moest het na een tijd zelfs niet meer hebben met een muesli onder. :n De tinker is echt kieskeuriger qua eten dus het zou mij verbazen dat ze dat opeens wel gaat mogen.

Er heeft verder nog geen andere ruiter op gereden, zou dat zoveel verschil maken? Ik kan het eens vragen aan mn instructrice :+

Die van mij was vorig jaar ook zo'n luie donder dat echt geen stap harder voor je ging lopen... Hij kreeg eerst alleen een handje luzerne en meer niet. En nu staat hij nu op luzerne, vitalbix met een scheut lijnzaadolie. Hij ontploft van de energie! Dus misschien toch handig om voor een vitamine brok te kijken en eventueel een olie (voor de langzaam vrijkomemde energie) en verder denk ik dat het ook een conditie kwestie is als ze snel buiten adem raakt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:55

Daar noem je ook wat. Zelfs die van mij spuugt die Metazoa nog uit.

Maar goed, ik vraag me erg af waar je een supplement dan doorheen wil gaan mengen als je geen (vitamine)brokje wil geven.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:10

Ach Koper, mijn vorige paard vond de Metazoa wel gewoon lekker, dus zo'n verschrikkelijke brok zal dat wel niet geweest zijn. Voor paarden die alles eten, zullen zo'n vitaminebrokjes prima zijn, maar als ik al merk hoe moeilijk het was om mijn pony het te laten eten, dan weet ik wel zeker dat het niet bij mijn kieskeurige tinker lukt. En dan vind ik het zonde van het geld.
Mss dat het bij een supplement ook zo is dat ze haar eten dan laat staan, kan prima. Maar ik heb dat topic over de vitaminebrokjes heel vaak doorgelezen en afgewogen welke het beste was, en bij elk brokje waren er wel meerdere paarden die het niet moeten hebben. Over EnerG van NAF heb ik niet direct iets gelezen van paarden die plots hun eten niet meer moeten hebben.
Mijn tinker krijgt overigens gewoon wel een basisbrok en luzerne (zoals in de OP staat) dus daar kan dat supplement onder gemengd worden :)

Ik vraag gewoon om een supplement, die bestaan er ook gewoon, en ik geef aan waarom ik een vitaminebrokje niet wil. Ik onderbouw dat ook dus ik snap niet waarom daar over doorgegaan moet worden? Prima, jij bent voorstander van een vitaminebrok, heel mooi, ik vind een vitaminebrok 'zinloos' als je het moet mengen met muesli/luzerne/ weet ik veel wat, want dan kan je best gewoon overschakelen op dat voer.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:17

Ik geef die van mij Redcell, daar doet ie het erg goed op.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:18

xAnthea schreef:
Ach Koper, mijn vorige paard vond de Metazoa wel gewoon lekker, dus zo'n verschrikkelijke brok zal dat wel niet geweest zijn. Voor paarden die alles eten, zullen zo'n vitaminebrokjes prima zijn, maar als ik al merk hoe moeilijk het was om mijn pony het te laten eten, dan weet ik wel zeker dat het niet bij mijn kieskeurige tinker lukt. En dan vind ik het zonde van het geld.
Mss dat het bij een supplement ook zo is dat ze haar eten dan laat staan, kan prima. Maar ik heb dat topic over de vitaminebrokjes heel vaak doorgelezen en afgewogen welke het beste was, en bij elk brokje waren er wel meerdere paarden die het niet moeten hebben. Over EnerG van NAF heb ik niet direct iets gelezen van paarden die plots hun eten niet meer moeten hebben.
Mijn tinker krijgt overigens gewoon wel een basisbrok en luzerne (zoals in de OP staat) dus daar kan dat supplement onder gemengd worden :)

Ik vraag gewoon om een supplement, die bestaan er ook gewoon, en ik geef aan waarom ik een vitaminebrokje niet wil. Ik onderbouw dat ook dus ik snap niet waarom daar over doorgegaan moet worden? Prima, jij bent voorstander van een vitaminebrok, heel mooi, ik vind een vitaminebrok 'zinloos' als je het moet mengen met muesli/luzerne/ weet ik veel wat, want dan kan je best gewoon overschakelen op dat voer.

In luzerne zitten bij lange na niet genoeg vitamines om daar volledig op over te gaan. Of je moet hele grote hoeveelheden van gaan voeren maar dan zit je met de eiwitten die veel en dan ook veel te hoog worden. Ik herken je situatie en daarom vertel ik wat bij mij ontzettend heeft geholpen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:36

Hier zeer goede ervaringen met NAF energ icm luzerne. Flegmatiek paard maar krijgt zeker een boost met NAF.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:38

Mijn IJslander reageert heel fijn op een handje zwarte haver voor het rijden.

Een andere invalshoek nog: hoe zit ze in haar vacht? Scheren maakt hier enorm verschil!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:41

FleurSandro schreef:
xAnthea schreef:

In luzerne zitten bij lange na niet genoeg vitamines om daar volledig op over te gaan. Of je moet hele grote hoeveelheden van gaan voeren maar dan zit je met de eiwitten die veel en dan ook veel te hoog worden. Ik herken je situatie en daarom vertel ik wat bij mij ontzettend heeft geholpen.

Sorry, mijn reactie was meer bedoeld op Koper. Bedankt voor je reactie en ervaring :) Ik ben nog altijd niet 100% overtuigd, maar ik zal me iig verder inlezen over de Vitalbix en hoe de paarden het over het algemeen eten.

@Zeepsop en Pistache: hoe lang blijven jullie deze supplementen bij geven?

@Wijslander: bedankt voor je reactie, ik ga dat eens bekijken. :) Mijn tinker is dit jaar 2x volledig geschoren en begint nu haar haren terug te krijgen, dus aan een te dikke vacht ligt het niet. Verder glimt ze als een spiegel. :D

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:43

Ik geef dit supplement eigenlijk langdurig, sinds de zomer. Sinds toen is ze bij ons gekomen. Ze had toen wel echt een oppepper nodig. Geef de onderhoudsdosering 30 ml per dag. Niet meer 7 dagen denk ongeveer 4/5. Aan het begin trouwens wel consequent elke dag gegeven. Maar als ik het nu niet geef geef ik een extra schep muesli met haver.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:46

Dankje, klinkt goed. :j Ik ga het zeker in overweging nemen om het uit te proberen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:49

Ja, als je nog vragen hebt laat het gerust weten!

NAF geeft trouwens ook heel fijn antwoord en advies via Facebook, dus als je twijfelt kan ik je ook zeker aanraden ze even een berichtje te sturen met de situatie. Zo ben ik er ook aan begonnen en gebruik inmiddels met heel veel succes meerdere supplementen (bij meerdere paarden)!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 22:50

Oh super, ik ga ze zeker eens contacteren dan! :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:14

Je kan soms een proefverpakking van bepaalde (vitamine) brokken krijgen. Of als je een winkel in de buurt hebt zou je daar naar kunnen vragen.
Als je twijfelt of je paard het lust zou je daar naar kunnen kijken. Die van mij eet ook niet graag brok/korrel maar muesli eet ze zonder problemen.
Verder kan ik je helaas niet helpen. Maar blijf even meelezen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:24

Je kan een proefverpakking van vitalbix vragen.

Als je geen brokjes wilt voeren kan je ook eens kijken naar 2G van soulmate nutrition.
Dit is een poeder maar ze hebben ook andere producten. Heb nog geen paard meegemaakt wat het niet lust.

Je kan ook gerust een mail sturen, geven fijn antwoord.

Je zou ook nog kunnen kijken naar Pavo care for life muesli. Deze bevat weinig suiker en zetmeel maar zit hoog in vitamines. Ook zit er collageen in waar sommige paarden fitter van worden.

Ten slotte kan je nog kijken om lijnzaadolie bij te geven, dit langzame vrijkomende energie.

Kijk eens op de site van vitalbix, daar staat ook veel informatie.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:43

Bij ons een tinker die haver bijgevoerd krijgt. Maar hoe dat weer zit met verhoudingen etc van ...???
Zij doet het daar goed op. Fanatiek met rijden en wordt er niet heet van. Al was het met de temperatuur schommelingen van afgelopen week ook wel iets lastiger om actief te zijn.
Daarbij zijn de paarden aan het verharen wat ze ook energie kost....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:51

En een beetje haver? Halfje per dag? Krijgt hier de te dikke en luie kwpnér ook, komt er niet van aan en genoeg looplust!