Gisteravond heb ik zelf de paarden zonder problemen binnen gezet, dus gister was er niks (ergs) aan de hand. Of in ieder geval niks te zien.
Vanochtend ging ik de paarden buiten zetten. Mijn paard kwam moeilijk op gang en had moeite met lopen, erge moeite met bochten. Hij leek erg gevoelig op alle hoeven te lopen dus mijn eerste gedachte was hoefbevangen. Met behulp van een stalgenoot gefilmd hoe hij heen er weer stapte en dat naar mijn dierenarts en hoefsmid gestuurd. Ondertussen paard toch in het land zetten, leek mij beter dan stil te zetten.
Dierenarts kon gelukkig in de middag langs komen, dus daar op wachten. Ondertussen appje van mijn hoefsmid dat hij het niet zeker wist, maar hij leek vooral slecht op rechtsachter te lopen.
Ik ben naar huis gegaan en een paar uur later terug gekomen en toch wel geschrokken. Waar hij vanochtend wat moeizaam liep, liep hij nu ineens echt stokkreupel op linksvoor (lv) en rechtsachter (ra) en duidelijk ook pijn. Bochten maken ging al bijna helemaal niet meer.
Dierenarts dacht eerst ook hoefbevangen, maar het is wel een raar patroon (lv en ra) en dat alleen de kogel van linksvoor was warm, verder eigenlijk niet en ook niet gevoelig. Darmen klonken goed, slijmvliezen goed, hartslag iets verhoogd (door de pijn gok ik) en temperatuur prima (37,6).
Hij heeft direct een pijnstiller/ontstekingsremmer direct in het bloed gehad en dat gaf duidelijk opluchting. Hij kon weer redelijk normaal op alle benen leunen. Verder staat hij dus met lv en ra een stukje naar voren en leunt op de andere 2 benen.
Herkend iemand dit? Het is niet heel duidelijk hoefbevangen.
Algemene informatie:
- komt met een klein groepje minimaal 9 uur per dag op flink stuk land met gras en hooi
- 's nachts op stal met enorm hooinet (gaat al 3 jaar prima zo)
- gister niks aan de hand, wel binnen gezet in flinke hagel
- mest ziet er goed uit, hij eet en drinkt gelukkig ook gewoon prima
- hij kreeg een halve schep brok in de ochtend en avond en een volle schep seniores per dag
- nog nooit eerder zo iets gehad
Hij is wel 1 maart verhuisd naar een andere stal, maar in de tussentijd is er niks gebeurt.
Er is nu een klein stukje zonder gras voor hem afgezet en hij staat voorlopig op rust. Hij krijgt nu voorlopig dagelijks Inflacam en ook geen brok meer. Alleen hooi en seniores.
Het is echt niet fijn je paard zo te zien en ik zou zo graag meer willen doen, ik zou alleen niet weten wat. De dierenarts raadde aan rust, niets mee doen en aankijken. Temperatuur gaat nu ook goed in de gaten worden gehouden.
Iemand een idee wat dit kan zijn, en wat ik eventueel extra kan doen? Ik snap dat Bokt alleen mijn verhaal leest, maar na een paar poedersuiker wilde ik dit ook gewoon even kwijt