Paard plotseling steeds erger kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Paard plotseling steeds erger kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 18:50

Niet zo een duidelijke titel maar ik ga proberen uit te leggen wat er aan de hand is. Sorry als het een beetje warrig is, maar dit is de kers op echt een rotweek dus kan er ook nog wel bij.

Gisteravond heb ik zelf de paarden zonder problemen binnen gezet, dus gister was er niks (ergs) aan de hand. Of in ieder geval niks te zien.
Vanochtend ging ik de paarden buiten zetten. Mijn paard kwam moeilijk op gang en had moeite met lopen, erge moeite met bochten. Hij leek erg gevoelig op alle hoeven te lopen dus mijn eerste gedachte was hoefbevangen. Met behulp van een stalgenoot gefilmd hoe hij heen er weer stapte en dat naar mijn dierenarts en hoefsmid gestuurd. Ondertussen paard toch in het land zetten, leek mij beter dan stil te zetten.

Dierenarts kon gelukkig in de middag langs komen, dus daar op wachten. Ondertussen appje van mijn hoefsmid dat hij het niet zeker wist, maar hij leek vooral slecht op rechtsachter te lopen.

Ik ben naar huis gegaan en een paar uur later terug gekomen en toch wel geschrokken. Waar hij vanochtend wat moeizaam liep, liep hij nu ineens echt stokkreupel op linksvoor (lv) en rechtsachter (ra) en duidelijk ook pijn. Bochten maken ging al bijna helemaal niet meer.

Dierenarts dacht eerst ook hoefbevangen, maar het is wel een raar patroon (lv en ra) en dat alleen de kogel van linksvoor was warm, verder eigenlijk niet en ook niet gevoelig. Darmen klonken goed, slijmvliezen goed, hartslag iets verhoogd (door de pijn gok ik) en temperatuur prima (37,6).

Hij heeft direct een pijnstiller/ontstekingsremmer direct in het bloed gehad en dat gaf duidelijk opluchting. Hij kon weer redelijk normaal op alle benen leunen. Verder staat hij dus met lv en ra een stukje naar voren en leunt op de andere 2 benen.

Herkend iemand dit? Het is niet heel duidelijk hoefbevangen.

Algemene informatie:
- komt met een klein groepje minimaal 9 uur per dag op flink stuk land met gras en hooi
- 's nachts op stal met enorm hooinet (gaat al 3 jaar prima zo)
- gister niks aan de hand, wel binnen gezet in flinke hagel
- mest ziet er goed uit, hij eet en drinkt gelukkig ook gewoon prima
- hij kreeg een halve schep brok in de ochtend en avond en een volle schep seniores per dag
- nog nooit eerder zo iets gehad

Hij is wel 1 maart verhuisd naar een andere stal, maar in de tussentijd is er niks gebeurt.

Er is nu een klein stukje zonder gras voor hem afgezet en hij staat voorlopig op rust. Hij krijgt nu voorlopig dagelijks Inflacam en ook geen brok meer. Alleen hooi en seniores.

Het is echt niet fijn je paard zo te zien en ik zou zo graag meer willen doen, ik zou alleen niet weten wat. De dierenarts raadde aan rust, niets mee doen en aankijken. Temperatuur gaat nu ook goed in de gaten worden gehouden.

Iemand een idee wat dit kan zijn, en wat ik eventueel extra kan doen? Ik snap dat Bokt alleen mijn verhaal leest, maar na een paar poedersuiker wilde ik dit ook gewoon even kwijt -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:57

Kan hij misschien hebben vastgelegen in zijn stal?
Zie je niks vreemds aan de muren bijvoorbeeld?

Dierenarts zal waarschijnlijk ook wel hebben gekeken naar eventuele verwondingen, maar soms zie je gewoon niks aan de buitenkant :(

Hoefsmid zal ook gekeken hebben naar een eventuele hoefzweer, dat is ook nog iets dat bij mij op zou komen...

Hopelijk valt het mee, sterkte en beterschap :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:10

Ik snap dus echt niet dat als je risico op hoefbevangenheid vermoedt je hem nu (in het voorjaar) op het gras zet....

Ook al heeft hij het mss niet eerder gehad. Het gras kan op je nieuwe stal rijker zijn dan op je oude + ook zijn normale voeding.
Zou zo snel mogelijk foto's maken om HB uit te sluiten.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:15

Shirley: in de stal was niks te zien, zag er allemaal normaal uit. Inderdaad verder ook niet echt wondjes of verdikkingen.

Babootje: ik snap je opmerking niet helemaal. Sinds vandaag staat hij dus niet op het gras, en hiervoor was er ook totaal geen vermoeden. Of bedoel je vanochtend? Dat was meer op aanraden van de hoefsmid, dat hij beter buiten kan staan, vooral omdat hij meer kreupel dan hoefbevangen leek.
Er was ook totaal niets vreemds aan hem, ik heb dinsdag ook nog super gereden. Uiteraard als dit niet zeer snel beter gaat kunnen er foto's gemaakt worden. De behandeling momenteel is wel alsof hij hoefbevangen is.
Gras kan inderdaad rijker zijn, ondanks het er armer uit zag dan mijn vorige stal. Voeding is zelf zeer weinig aan veranderd (was altijd onder eigen beleid).

Hevonen

Re: Paard plotseling steeds erger kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:36

Schiefel die aan het ontstaan is? Of toch een hoefzweer?

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:19

Ik zou toch denken aan een hoefzweer, had hier vorige zomer precies het zelfde toen ik mijn paard van stal haalde. S’ochtens enkel linksachter kreupel, maar smiddags ook voor niet goed en gebruikte haar linkerachterbeen vrijwel niet meer. Het bleek een hoefzweer te zijn.
Maar ik zou de kans op hoefbevangenheid ook niet uitsluiten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:23

Hoefzweer is het eerste waar ik aan denk. Waar precies voel je warmte bij de kogel lv?

Wat ook nog zou kunnen is een blessure aan de zachte weefsels (een peesje of een aanhechtingsband). Dat verklaart niet meteen dat hij ra ook last heeft maar je ziet wel vaker dat het diagonale been compenseert. Dus ra compenseert als er lv iets mis is.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 20:26

Bedankt voor alle opmerkingen! Gezien de meeste ook hoefzweer zeggen ga ik zorgen dat hier wat mee gebeurd.

Koper: het lijkt inderdaad een beetje op compenseren, hij is linksvoor echt kreupel. Alleen zo raar dat het binnen een paar uur zo enorm verergert is :(

Edit: hij heeft ooit 1 keer eerder hoefzweer gehad (rechts achter toevallig) en toen was zijn hele onderbeen gezwollen, maar liep hij totaal niet kreupel. Maar wellicht zit deze ergens anders/pijnlijker.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:49

Met een hoefzweer kunnen ze heel erg kreupel lopen, tot bijna niet belasten aan toe. Meestal als een paard plotseling echt stokkreupel loopt denk ik aan (als het geen hoefbevangen is ten minste) Meeste peesblessures ed lopen paarden toch niet zo stokkreupel op de rechte lijn. Dat zie je vaak pas in draf op de volte, op het harde of na een buigproef of zo. Vervelend hoor! Snap dat je je zorgen maakt. Misschien kan de hoefsmid morgen komen en het eens goed bekijken. Zit het in de hoef dan is een hoefsmid soms beter dan de dierenarts

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:49

De hoefzweer zou natuurlijk op een andere plek kunnen zitten waardoor je een ander beeld krijgt.

Bij een hoefzweer zie je dat je paard steeds even kreupel is tot de zweer weg is (geresorbeerd door het lichaam of uitgesneden). Bij een bandblessure is je paard af en aan erger kreupel. Dus dan heb je pieken en dalen in de kreupelheid en kan het beeld per dag erg verschillen. Toen mijn paard een bandblessure had kon hij van het ene op het andere moment z'n voet niet meer gebruiken. Maar dus ook totaal niet, op een gegeven moment kon hij niet meer staan en ging hij liggen (nou ligt hij wel graag maar in de modder tijdens een wolkbreuk... neuh) In de dagen erop wisselde het beeld enorm, soms scharrelde hij wat rond en soms kon hij niet lopen. Er zat totaal geen lijn in.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 09:39

Hoefsmid heeft gelukkig vanmiddag tijd, dus die komt meteen langs! Vanochtend leek hij achter minder kreupel, wel nog steeds erg linksvoor. Ook erge moeite met draaien. Gelukkig heeft hij nog goede eetlust en een goede temperatuur! Hij heeft duidelijk ook gelegen, maar stond helder toen ik kwam. Allemaal tenminste positieve dingen :)

Bedankt voor het meedenken en ervaringen delen! Even de hoefsmid afwachten

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:26

Jullie hadden gelijk! Hoefsmid is net weg en er zat inderdaad linksvoor heel diep in de teen een hoefzweer. Die is open gesneden en kwam ook meteen pus uit. Hij liep daarna ook meteen een stukje beter :) komende dagen goed schoon houden!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:30

Fijn!

Ik had eigenlijk begrepen dat hij gisteren al geweest was, vandaar dat ik schreef "daar zal hij wel naar gekeken hebben" :o

Maar zal een opluchting zijn voor je paard!
En voor jou ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:41

Waarom heeft de dierenarts dit niet gezien?
Een dierenarts is er om een diagnose te stellen. En ook een dierenarts kan een zweer uit snijden. Daarbij zijn ontstekingsremmers ongewenst bij een zweer, die moet juist rijpen (pijnstillers is geen probleem, je wil je paard een beetje blij houden).

Fijn dat het 'maar' een hoefzweer is :) .

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:50

Ja ik snap jullie! Geen idee eigenlijk, hij had wel alles gevoeld verder. Dit was ook niet mijn vast DA (die appte ik wel hele tijd) maar een collega die ik niet kende.

Gelukkig kon de hoefsmid vandaag en was het zo opgelost. Weer wat geleerd en wijzer geworden :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:00

Fijn dat je zo snel er achter bent wat er is. En dat je gelijk gehandeld hebt.

Ik zou de DA nog wel even bericht doen over wat het nu is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:25

Een dierenarts weet best veel, maar voor hoefdingen kun je echt 100x beter een hoefsmid hebben :D. Heb je wel eens een zweer gezien die door de dierenarts is uitgesneden? Want dat kan soms echt wel dramatisch zijn. Daarbij is de smid goedkoper :+. Alleen weet je soms niet zeker of het echt een zweer is.
Gelukkig ts, dat het probleem gevonden is. Nu maar hopen dat het snel opknapt!

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:28

Mijn verzorgpony had ongeveer hetzelfde en bij hem zijn ze er achter gekomen dat hij allergisch is voor kuil en hij kan niet goed tegen suikers, misschien ligt het daar ook aan bij jou pony? Ook gaan de eigenaressen hem laten testen op PSSM1 en PSSM2, maar ik weet niet precies wat dat is.
veel sterkte in ieder geval :)

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:44

Lagonda schreef:
Niet zo een duidelijke titel maar ik ga proberen uit te leggen wat er aan de hand is. Sorry als het een beetje warrig is, maar dit is de kers op echt een rotweek dus kan er ook nog wel bij.

Gisteravond heb ik zelf de paarden zonder problemen binnen gezet, dus gister was er niks (ergs) aan de hand. Of in ieder geval niks te zien.
Vanochtend ging ik de paarden buiten zetten. Mijn paard kwam moeilijk op gang en had moeite met lopen, erge moeite met bochten. Hij leek erg gevoelig op alle hoeven te lopen dus mijn eerste gedachte was hoefbevangen. Met behulp van een stalgenoot gefilmd hoe hij heen er weer stapte en dat naar mijn dierenarts en hoefsmid gestuurd. Ondertussen paard toch in het land zetten, leek mij beter dan stil te zetten.

Dierenarts kon gelukkig in de middag langs komen, dus daar op wachten. Ondertussen appje van mijn hoefsmid dat hij het niet zeker wist, maar hij leek vooral slecht op rechtsachter te lopen.

Ik ben naar huis gegaan en een paar uur later terug gekomen en toch wel geschrokken. Waar hij vanochtend wat moeizaam liep, liep hij nu ineens echt stokkreupel op linksvoor (lv) en rechtsachter (ra) en duidelijk ook pijn. Bochten maken ging al bijna helemaal niet meer.

Dierenarts dacht eerst ook hoefbevangen, maar het is wel een raar patroon (lv en ra) en dat alleen de kogel van linksvoor was warm, verder eigenlijk niet en ook niet gevoelig. Darmen klonken goed, slijmvliezen goed, hartslag iets verhoogd (door de pijn gok ik) en temperatuur prima (37,6).

Hij heeft direct een pijnstiller/ontstekingsremmer direct in het bloed gehad en dat gaf duidelijk opluchting. Hij kon weer redelijk normaal op alle benen leunen. Verder staat hij dus met lv en ra een stukje naar voren en leunt op de andere 2 benen.

Herkend iemand dit? Het is niet heel duidelijk hoefbevangen.

Lijkt ons paard wel! Vorige week precies hetzelfde aan de hand als de jouwe, alleen heeft onze DA het geconstateerd en de druk eraf gehaald door bij de plek waar de zweer zit wat zool weg te halen. Paardlief kon bijna weer een sprintje trekken. Pensionhoudster had het al benoemd, dit is een hoefzweer (en ze had gelijk :+ ) DA vertelde dat paarden kruislings gaan compenseren. Rechtsvoor stokkreupel, compensatie met linksachter. Paard loopt nog iets onzuiver, we wachten nu met smart dat het abces in haar hoef knapt. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:24

Gelukkig dat het opgelost is TS! Hopelijk herstelt je paard gauw. Zou me niks verbazen als ra gewoon overbelasting is ivm lv kapot :)

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 18:20

Na de hoefsmid op vrijdag liep hij zaterdag heel stuk beter en vandaag gewoon weer normaal *\o/*

Iedereen bedankt voor de adviezen! Anders had ik misschien niet zo snel de hoefsmid gevraagd.

Hier een blij ei voor jullie :)

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:45

Oh, geweldig!

En wat een lekker bekkie <3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:30

Dennis schreef:
Waarom heeft de dierenarts dit niet gezien?
Een dierenarts is er om een diagnose te stellen. En ook een dierenarts kan een zweer uit snijden. Daarbij zijn ontstekingsremmers ongewenst bij een zweer, die moet juist rijpen (pijnstillers is geen probleem, je wil je paard een beetje blij houden).

Fijn dat het 'maar' een hoefzweer is :) .

Mijn DA had het destijds ook niet gezien...stok kreupel paard van de een op de andere dag.
1 week pijnstillers en vervolgens een scan...beetje vocht in het been.
Dus nog wat pijnstillers en 6 weken stappen. Toen was het goed en gingen we weer.

Toen kwam jij een aantal weken later en hakte een heel gat in zijn pootje }>
Oh....het was toch een zweer geweest :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:14

Jaja, ben ik weer de boeman die een gat in z'n voet hakt :') .

Imo moet een dierenarts dit ook zien en kunnen open halen. Ervaring leert dat t vaak niet zo is.... Als je zelf al twijfel kan je beter de smid eerst laten komen.