Manen vallen uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Manen vallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 18:34

Halloo,

De manen van mijn haflinger vallen sinds een week of 3 uit. Ergens las ik dat het door vitaminetekort kan komen, dus heb ik mijn voer aangevuld met een vitamine korrel. Helaas na anderhalve week geen verbetering.

Ik baal heel ergs want ik ben erg zuinig op de manen van mijn lieve Haflinger, maar om er nou de dierenarts voor te bellen vindt ik ook weer wat overdreven.

Iemand die met mij mee wilt denken?

Groetjes Eva!

pitbullgup

Re: Manen vallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:35

Tijdens het verharen vallen de manen meestal ook wat meer uit is mijn ervaring

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:38

Klopt. Alle paarden zijn nu lekker aan het verharen en dan willen de manen ook wel eens mee verharen. Dit verschilt trouwens per paard hoe erg. Maar als je het echt met plukken eruit kan trekken zal ik toch even de da langs laten komen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:00

Dat is ook al eens door mijn gedachte gegaan, maar het rare is dat haar staart dus 0,0 uitvalt.

Haar manen vallen niet met bosjes uit, maar waar ik eerst rond de 2 haren in mijn borstel had, heb ik nu elke dag behoorlijk wat in mijn borstel zitten. Als ik met mijn handen door haar manen ga heb ik er ook een paar in mijn handen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:05

Maar waarom ook elke dag de manen borstelen is toch ook niet goed Ivm afbreken.... Dat de staart niet uitvalt klopt wel

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:11

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 11:31

Ik kam ze (bijna) elke dag met de gedachte dat als ik minder kam, er meer klitten of grotere klitten in komen, waardoor je juist meer kans hebt op afbreken.

Bedankt voor de tip michelle! Ik hoor meer goede verhalen daarover. Zal maar eens even langs de winkel gaan vandaag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:50

Wat voerde je je paard voorheen? Ik bedoel: hoe zag haar dieet eruit? En wat voer je nu precies bij?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 12:09

Ik heb haar vanaf half december. Tot begin december heeft ze op een wei gestaan. Daarna heeft ze tot half december bij de fokker op stal gestaan. Ik vermoed dat ze daar voordroog voeren en biks.

Bij mij kreeg ze vanaf half december onbeperkt hooi en twee handjes cavalor fiber force. Toen de manen begonnen uit te vallen ben ik deels overgestapt op vitalbix daily complete. Ondertussen voer ik daarbij nog een klein beetje cavalor tot dat de zak op is.

Ze heeft ook een goede liksteek hangen van paard natuurlijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:26

Staat ze in een kudde?
In verband met verharen groomen paarden elkaar nu meer.

Is bij mij in ieder geval elk voorjaar weer het thema: kortere, uitvallende manen net voor de schoft, door het elkaar daar krabben ( ivm verhaarjeuk)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:45

Dat stukje is inderdaad korter, maar dat zal het bij de rest van de manenkam niet zijn. Ze kriebelt ook altijd aan de andere kant omdat haar maatje een oog mist.

Ik heb vanmiddag cowboy magic gekocht. Ben benieuwd of het werkt. Iemand nog tips voor een goede cremespoeling/shampoo?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:47

Je moet er ook niet teveel mee klooien.
Gebruik cowboy magic maar eens een kam eens een tijdje niet. Laat het eens met rust.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:52

Was ik inderdaad van plan. Alhoewel dat het haaruitval niet zal verhelpen. Zijn echt haren incl haarzakje die los komen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:56

De manen van de Haflinger die ik bij rij zitten altijd in vlechten. Ze heeft zomereczeem dus de eigenaresse is heel zuinig op de manen, los mogen ze niet. Een keer per week haal ik de vlechten er uit, spuit er aniklit in, kam door en vlecht ze weer.
Pony van dochter net zo, een Welshje met manen tot zijn knieën. Een tot twee keer per week hengstenvlecht er opnieuw in en verder afblijven.
Wassen etc. doen we heel zelden, hooguit een keer voor een wedstrijd(in de zomer).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:51

Het is toch volstrekt normaal dat in het voorjaar de manen meer uitvallen? Ik heb elk jaar in het voorjaar veel meer maanharen in de borstel zitten dan in de rest van het jaar. Al tien jaar. Voorjaar is ook de enige tijd dat mijn ruin niet protesteert als ik z'n manen wil borstelen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 20:33

Het is mij nog nooit opgevallen om eerlijk te zijn. Nu is dit de eerste keer dat een paard lange manen heeft, wellicht speelt dat mee. Maar dan blijft de vraag, hoezo valt de staart niet uit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:59

Doet 'ie wel, maar meestal pas later. En dan vooral de kortere haren bovenaan.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:25

Aha oke, nou ik ga het in de gaten houde :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 20:31

Helaas vallen de manen nog steeds uit. Ze zijn inmiddels flink uitgedund |( . Allemaal de lange haren, dus haar manen lijken ook steeds korter.

Ik kam ze nu 1x per week en doe er om de dag cowboy magic in.

Vreselijk jammer dus... Denk dat ik deze week de DA maar even ga bellen.

laura_bluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:53

Je kan altijd even met de dierenarts bellen. Dan kom je misschien iets verder, want het is lastig om zo 1, 2, 3 vast te stellen wat het kan zijn. Misschien is het gewoon het voorjaar, maar als het iets anders is ben je er toch graag op tijd bij

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:17

Vandaag de dierenarts gebeld. Die kon zo 1, 2, 3 niks bedenken omdat ze verder geen klachten heeft en nog jong is. Daarom heeft ze mij kerabol (biotine) aangeraden, dus dat heb ik vandaag direct besteld.

Ik ben benieuwd..