Mijn kleine vriendje (shet ruin van 2,5) is sinds vorige week maandag verhuisd. Hij stond altijd 24/7 buiten en ging nu naar een inloopstal. Hij begon wat te kuchen en ik weet dit aan het stof van het stro. Afgelopen zaterdag zijn wij naar een stamboekopname gegaan, en eenmaal goedgekeurd nog even in een stalletje gezet. Hier begon hij opeens suffig te worden en wilde hij zijn hooi niet meer.
De dierenarts die de vet-check deed wilde hem gelijk nakijken. Temp: 39,6, Vergrootte lymfeknoop. Ze dacht aan een luchtweginfectie en adviseerde wat medicatie. Mijn dierenarts gebeld en de medicatie opgehaald en gegeven. Dit was novacam en sulfatrin (antibiotica pasta).
Dit leek goed te gaan, tot gisteren (dinsdag). Hij had vieze klodders met groen slijm uit zijn neus, at niet meer en verslikte zich in de antibiotica pasta (die via zijn neus naar buiten kwam). Temp was toen 39,8. Dierenarts is die avond gekomen en zei dat hij met die medicatie geen/niet zo hoge koorts mag hebben. Hij heeft hem een antibiotica injectie gegeven en de pasta gestopt.
Hij reageerde hier goed op en begon wat hooi te knabbelen, en hinnikte zelfs toen de kar met brokjes aan kwam!

Dierenarts gaf wel aan dat hij het niet vertrouwde en vandaag terug zou komen.
Vandaag vrij dus de hele dag daar geweest. Toen ik aan kwam was zijn temp 40,0 (!). Novacam gegeven en toen zakte hij gelukkig naar 39,6 (na ongeveer een uur). Nog steeds wilde hij niet eten en drinken.
Dierenarts kwam weer en heeft nogmaals uitgebreid gevoeld en geluisterd. De longen klonken schoon, geen droes maar hij had geen idee wat het wel was.. hij vond het een heftige reactie voor een luchtweginfectie.
Hij hoopte op een bacterie zodat de antibiotica zijn werk zou doen.
Weer een antibiotica injectie gehad,en gaf aan morgen weer langs te komen.
en weer begon hij hierna flink te eten. Ook hem zien poepen en plassen, dus dat zit goed. Waar hij gister flink rochelde en ratelde bij het hooi eten, at hij nu een tijdje zonder te hoesten. Bij drinken verslikte hij zich wel nog steeds en hij klinkt dan ook erg vol.
Nu mijn vraag aan de ervaren bokkers:
Zijn er mensen met ervaring (met deze symptomen)? Wat te doen? Meerdere mensen hebben mij verteld een andere dierenarts te zoeken, maar ik vind niet echt dat hij verkeerd werk doet..
Ook meerdere mensen hebben mij allerlei doemscenario's verteld. Zelfs iemand die mij vertelde dat hij er waarschijnlijk niet levend uit komt.
Hij is al vanaf 4 maanden oud van mij, dus ik ben zwaar overbezorgd