Mijten allergie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vinny12511

Mijten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 12:34

Hallo allemaal.
Sorry, het is een lang verhaal.
De afgelopen 5 jaar heeft mijn Friese ruin, op en af, last gehad van jeuk op zn lijf. Ben met hem de natuurlijke weg ingeslagen omdat ik niet veel ‘troep’ in zijn lijf wilde hebben.
Wat telkens terug kwam was dat zijn lever en nieren niet goed deden wat ze zouden moeten doen. Hier heb ik de nodige pilletjes en druppels voor gehad. Telkens met maar even resultaat. Vorig jaar maart heb ik zijn bloed laten
trekken en daar kwam niks uit. Ook zijn nieren laten checken met een echo, maar dat zag er allemaal goed uit.
Afgelopen december weer daar geweest, bij de natuurlijk arts, en er kwam uit dat hij een streptokokinfectie had. Hier druppels voor gekregen, maar daar heeft ie een fikse huidreactie op gehad. Aan beide zijden van zijn achterlijf allemaal kale plekken en heel veel bijten en krabben.
Ben hem gaan wassen met sebacil. Daar is hij van opgeknapt. Maar drie weken later kwam de jeuk weer terug. Ben met hem uiteindelijk toch maar naar de veearts gegaan. Uitgebreid bloed en allergieonderzoek laten doen. Weer sebacil gekregen. Maar omdat t zo koud was hem eigenlijk niet vaak genoeg kunnen wassen. Jeuk werd wel minder maar ging niet weg. Toen de uitslag.
Op een schaal van 0-5, waar 5 het heftigst is, had hij een 3 op mijten. Stevig dus.....
En een 1 op schimmels.
Uit de voedingsgerelateerde test kwam op tarwe, mais, melasse, soja en luzerne een 1.
Uit t bloed kwam uit dat hij een magnesium gekort had. Dit had ikzelf ook al in gedachten, hij was de laatste paar maanden erg rillerig en schrok van hele kleine dingen.
Nu heeft mijn VA nagevraagd of een hyposensibilisatiekuur iets zou doen voor hem. Deze is erg prijzig. Ben het eerste jaar alleen al €500 kwijt. En hij zou dit dus zijn hele leven lang moeten krijgen.
Nu was mijn vraag of er eventueel ook nog andere, goedkopere, middeltjes zijn die ik zou kunnen gaan geven om die rotmijten te elimineren. Hij hoeft er maar een op zn lijf te hebben om reactie te krijgen.
Oja, zijn stal is helemaal ontsmet, alsook alle spullen die ik voor hem gebruik.
Dank voor iedereen die dit lange verhaal heeft gelezen.

deb_tink

Re: Mijten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:10

Cydectin pour in werkt heel goed bij mijten. Elke 3 maanden gebruiken en je bent mijtvrij. Ik smeerde het in de kootholten, dus gebruiksgemak is groot.
Verder is het belangrijk zo min mogelijk zetmeel/suikers te voeren. Dat scheelt ook een hoop met mijten. Succes

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:12

Ja hier ook hele goede resultaten vab cydectin pour on
Ik gebruik het inmiddels 1xper (half)jaar

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 14:12

Werkt dit ook op zijn lijf?
Hij heeft geen plekjes of jeuk op zn benen of kootholtes. Zit echt op zijn lijf

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:41

Door cydectin gaan alle mijten dood. Het wordt door de huid heen opgenomen in de bloedbaan. Dus waar de mijt dan ook bijt, hij gaat dood

Ik zou info bij de dierenarts vragen als ik jou was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:31

Cydectin is voor runderen?

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:55

Humpiedumpie schreef:

Ja klopt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:12

Wat voer je hem voor ruwvoer, brok en overige extra's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:27

Hier ook cydectin pour on voor een trekpaard. Werkt hetzelfde als de ontvlooingspipetten voor honden.

Sebacil werkt ook maar je moet de cyclus van de mijt doorbreken aangezien het alleen levende en geen eitjes dood. Dat is dus meer dan 1 behandeling. Daarom is de cydectin bij velen zo geliefd.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 21:57

Floortz schreef:
Wat voer je hem voor ruwvoer, brok en overige extra's?

Hij krijgt 10 kilo hooi over 4 voerbeurten verdeeld, 700 gram hestamix, 30 gram magnesium en 30 gram seniormineral. In de hestamix zit tarwe, luzerne, mais en iets van melasse. Hier zal ik ook naar gaan kijken wat ik hier aan kan gaan veranderen.
Maandag heb ik weer contact met de VA en dan leg ik de vraag over de cydectin voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:32

Qua krachtvoer zou je ook de fibra anti itch kunnen overwegen. Daar zitten binders in voor irriterende afvalstoffen. Zeker een paard met gevoeligheid op allergie, lever en nieren kan hier veel baat bij hebben.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 22:51

Dat ga ik bekijken. Dank je!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:22

Hestamix ken ik niet, maar het kan wel goed zijn om zo puur mogelijk te voeren. Heeft hij geen mok?
Fibra valt af; zit luzerne en mais in, Vitalbix bevat ook luzerne en valt dus af. Het is even zoeken naar een goede vitamine/mineralenbrok zonder zijn allergenen. Want die zou ik beslist vermijden.
Ik weet niet of je FB hebt; want dan kun je deze link met een lijst met voeding raadplegen.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 23:56

Hestamix is van st hippolyt.
Hij heeft geen mok, zolang hij thuis staat niet meer. Toen hij nog op pension stond wel, en echt erg. Maar dat wijt ik aan het slechte stalregime. Eenmaal thuis was de mok binnen een aantal weken weg.
Dank je voor de link. Ik ga t bekijken.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:03

Ik reageer morgen even uitgebreid, heb hier ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:02

deb_tink schreef:
Humpiedumpie schreef:

Ja klopt

Is dit op de langere termijn dan niet schadelijk voor organen oid? Als het eigenlijk niet voor paarden bedoelt is..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:11

Het doeldier kan wel rund zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ongeschikt of niet werkzaam is bij paarden. Alleen is het daar niet of onvoldoende op getest voor het specifieke product.
Ja, uiteraard belast het de organen bij gebruik. Alle gif belast het systeem, in meer of mindere mate. Dat is uit te zoeken door op de werkzame stof te googlen. En dan kom je er snel achter dat Cydectin een merknaam is, en moxidectine de werkzame stof. En dat kennen we weer van ontwormingsmiddelen ;)

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:56

Hierbij nog even mijn reactie. Wat een lastig verhaal, maar anderzijds ook wel weer fijn dat je nu wel een diagnose hebt. Mijn golden retriever is ook ernstig allergisch voor mijten. Alle soorten eigenlijk; huisstofmijt, voorraadmijt, farineamijt, hooimijt etc. Wij zijn nu een aantal maanden verder en zijn ook gestart met de hyposensibilisatiekuur. We hebben een schema met wanneer wij de spuitjes moeten zetten. We zijn nu 5 maanden hiermee bezig maar je kunt pas echt bij 8-10 maanden weten of het effect heeft. Het blijft altijd een risico maar volgens mij is er een 50% - 50% procent kans dat het werkt. Het lastige aan mijten is dat ze óveral zitten. Je stal kan wel ontsmet zijn maar dat zal niet voldoende zijn om het mijtvrij te krijgen. Echt middeltjes die weet ik zo niet, maar pas op met verpakkingen die lang open liggen. Bij mijn hond geven we alleen vers vlees, bij een paard is dit natuurlijk lastig maar mijten gaan ook op en in het voer zitten. Pas op met dekens, dit zal veel jeuk kunnen geven en dekens zitten vol met mijten. Misschien een leren halster aanschaffen ipv een met stof? Begrijpelijk dat je iets goedkopers wilt proberen maar de enige echte oplossing (als het werkt…) is de hyposensibilisatiekuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:14

Floortz schreef:
Het doeldier kan wel rund zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ongeschikt of niet werkzaam is bij paarden. Alleen is het daar niet of onvoldoende op getest voor het specifieke product.
Ja, uiteraard belast het de organen bij gebruik. Alle gif belast het systeem, in meer of mindere mate. Dat is uit te zoeken door op de werkzame stof te googlen. En dan kom je er snel achter dat Cydectin een merknaam is, en moxidectine de werkzame stof. En dat kennen we weer van ontwormingsmiddelen ;)

Bedankt voor de uitleg . Ik vraag dit omdat je bijvoorbeeld ook geen honden vlooien middel aan katten mag geven. Dit kan dodelijk zijn..
En alle gif is slecht, dat weet ik. Maar het ene soort dier kan het schijnbaar beter verwerken dan het andere soort.. Daarom vind ik het altijd een beetje engig om iets te geven dat niet voor het specifieke diersoort bedoelt is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:19

Sterker nog; cydectin kan alleen via de dierenarts. Dus veel trekpaardhouders die er niet aan kunnen komen gebruiken de vlooienpipetten van honden voor in de sokken van het paard. Even letten op werkzame middel en hoge kg aanhouden en druppelen maar :D

Voor paarden is er eigenlijk geen grote doelgroep voor producten als cydectin. Aangezien goedkeuring en registratie van medicijnen schrikbarend duur is doen ze dat alleen voor de diergroepen waar de meeste afzet te halen.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 20:37

Unbeatable: dank je voor de info. Ik heb vandaag helaas geen bericht van de va gehad. Morgen maar weer bellen.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:40

Humpiedumpie schreef:
Floortz schreef:

Bedankt voor de uitleg . Ik vraag dit omdat je bijvoorbeeld ook geen honden vlooien middel aan katten mag geven. Dit kan dodelijk zijn..
En alle gif is slecht, dat weet ik. Maar het ene soort dier kan het schijnbaar beter verwerken dan het andere soort.. Daarom vind ik het altijd een beetje engig om iets te geven dat niet voor het specifieke diersoort bedoelt is..

Ik denk dat jou kritische noot een hele goede is. Vandaar ook dat ik de TS doorverwijs naar de dierenarts. Sws is cydectin alleen op recept verkrijgbaar. Mijn ervaring met cydectin is ook op dierenarts voorschrift. Maar als ik dat niet benoem kan jij dat natuurlijk niet weten

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 14:23

Ik heb net contact gehad met mn va. Zij komt vanmiddag dectomax spuiten en dan gaan we het er nog even over hebben.
Zelf was ze niet zo’n voorstander van cydectin. De huid van een rund of schaap is toch iets anders dan die van een paard. Voor ik de hyposensibilisatiekuur laat maken wil ik eerst kijken of t met spuiten van dectomax en wassen met sebacil onder controle is te houden. Ze hebben wel een positieve prognose van 70/80% dat hij daar baat bij heeft Maar daar gaan we vanmiddag even over brainstormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:24

Er zijn heeeeeeeel veel tinker en trekpaardhouders die probleemloos cydectin gebruiken. Niet om je bang te maken maar de risico's bij dectomax zijn vele malen groter. Het is een aanslag op zijn lymfesysteem dus ben de komende tijd extra alert op ribbels in de kootholte of dikke benen.