Weerstand paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Weerstand paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 18:00

Wie weet een goed supplement die echt iets doet voor de weerstand van een paard?

17 jarig paard is verhuisd en na de verhuizing ziek geworden, kwakkelt sindsdien af en aan met snotterig/ hoesten/ groene en gele klodders slijm.
Het lijkt steeds over en bij een weersverandering oid is het ineens weer terug.
Hij krijgt sputolysin en dat helpt goed om het slijm los te krijgen maar ik denk dat zijn weerstand ook een echte boost nodig heeft.
En helaas duurt voorjaarsgras nog een maandje..

Absolem

Re: Weerstand paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:33

Banaantjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:48

Pony van stalgenootje van me deed het prima op foenegriek toen die na verhuizing wat verkouden was.

Dat kun je dus proberen en wat ik zelf erg goed vind voor de weerstand is zwarte kummel
Ik bestel dat zelf altiid via makana in duitsland.
Maar zag het hier ook staan
https://www.kramer.nl/Luchtwegen.htm?we ... &ci=257051.

Wat geef je verder voor voer?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:51

Ik gaf mijn paard bij de overgang van seizoenen vaak tijdens verharen een maand Opkikker van NAF

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 07:52

Was ik vergeten te zeggen, Foenegriek heeft hij een hele tijd gehad.

Zwarte kummel ken ik niet, de rest van het voer is goede kwaliteit hooi en Gastro.

Merkte je dat dat werkte Evelijn?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:50

Is er al een scopie/BAL gemaakt bij het paard? Het klinkt als een (sluimerende) luchtweg infectie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:58

Hier heeft hmp horse icm een vitaminespuit al binnen 2 dagen veel verschil gemaakt :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:59

Marstall Sinfonie

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:59

Wanneer is het paard verhuisd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:01

Immu boost pro van Phytonics heb ik heel goede ervaringen mee. Eventueel in combi met Phytonics respi compositum ter ondersteuning van de luchtwegen.
Te verkrijgen bij diverse dierapotheken, ook bij Agradi. Agradi zet overigens een verkeerde dosering op de website.
De immuboost pro heb ik gebruikt gedurende de periode dat mijn paard een virusinfectie in zijn oog had. Om de weerstand op te peppen en te voorkomen dat het virus terugkomt. De immuboost geef ik in het voor en najaar voor langere periode.

Phytonics Immu boost Pro

Phytonics Immu boost Pro bij lusteloosheid en verminderde weerstand. Een krachtige oppepper. Voor meer vitaliteit en energie. Werkt sterker dan de Immu boost. Aanvullend diervoeder ter bevordering van de weerstand, of in situaties waarbij hogere weerstand gewenst is, bijvoorbeeld bij wedstrijdpaarden. Het product wordt ook gebruikt bij wisseling van de seizoenen, met name in het voor- en najaar.

Dosering

Tenzij arts of therapeut anders voorschrijft, twee keer daags:

Paard 5 druppels
Hond 2-3 druppels
Kat 1-2 druppels

1 ml = 20 druppels

Goed schudden voor gebruik.

Indien het in de praktijk lastig is om dit product meerdere malen per dag toe te dienen, volstaat 1 keer per dag of 1 keer per 2 dagen. Geef dan de maximale dosering van één dag. Ook dan is dit product effectief inzetbaar maar kan reactie iets langer uitblijven.

Bij verbetering kan overgaan worden op een onderhoudsdosering. Dit is meestal de helft van de aangegeven dosering op de verpakking. Kijk bij het doseren van dit product goed naar de reactie van het dier. In het begin kan een hogere dosering nodig zijn, dit product kan veilig in een dubbele dosering gegeven worden. Verlaag de dosering bij verbetering geleidelijk tot een zo laag mogelijke dosering.

Bij een aantal verdunningen en extracten kan bij de start van de behandeling een kortdurende verergering plaatsvinden. Dit betekent dat het dier reageert op het product. Bij ernstige toename dosering halveren of tijdelijk stoppen en daarna weer rustig opbouwen.
Toediening

Geef dit product met een plastic spuitje rechtstreeks in de mond, eventueel verdund met een beetje water. Bij voorkeur niet tegelijkertijd met een maaltijd omdat het product beter werkt als het wordt opgenomen door het schone mondslijmvlies.

Indien een dier het product niet lekker vindt, kunnen de druppels op een klein stukje lekkers worden gegeven.
Duur van de behandeling

In een acute situatie is de duur van de behandeling relatief kort. Dit kan variëren van enkele dagen tot 3 weken. Ga bij verbetering nog enige dagen door met toediening van dit product. Bij langdurig ongemak is het effect meestal zichtbaar na 1 tot 3 weken.

Dit product kan blijvend worden gegeven. Het is raadzaam om na iedere 6 tot 8 weken een stopweek in te lassen. Zodoende kan na de stopweek de ‘prikkel’ opnieuw worden aangeboden. Hervat de behandeling direct indien daartoe aanleiding is
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-04-18 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:06

Ik zou het gebit ook even goed laten nakijken. Dit kan ook het gevolg zijn van een wortelontsteking van een kies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:09

Ik neem aan dat je paard ook goed ontwormd is? Je zou het misschien niet zo met elkaar in verband brengen, maar een goed spijsverteringsstelsel is van groot belang voor de weerstand. Ik heb mijn paard na de winter toen hij een beetje "mat" was een boost gegeven met vitaminespuit en een kuur Equi Parex. Equi Parex reinigt het spijsverteringsstelsel en verhoogt het afweersysteem. Ik heb dat direct na de wormkuur gedaan en ik moet zeggen dat het resultaat opmerkelijk was. Paard zit weer kiplekker in zijn vel en ziet er top uit: compleet in de "appeltjes".

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:42

Ik geef mijn paard elke ochtend echinaforce druppels.Met zijn mok gaat het ook een stuk beter.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:52

Mijn DA raadt Marstal Force aan als weerstand ondersteunend supplement. Ik moet zeggen dat die van mij, die behoorlijk aan het kwakkelen was het er erg goed op doet. Hij komt goed uit zijn vacht en fun fact is dat hij eigenlijk altijd wel wat gevoelige zolen heeft gehad en nu totaal niet meer. Daarnaast geef ik hem foenegriek omdat hij door meerdere allergieën snel geïrriteerde luchtwegen heeft.

Toen hij nog echt heel erg aan het kwakkelen was gaf ik hem ook echinacea druppels van Bloem. Daar ben ik nu mee gestopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:55

Probiotica om de darmen weer goed te krijgen want weerstand komt uit je darmen. En Ijslands mos is een goede oppepper.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:59

Ik geef de hele winter marstal force, doen ze het erg goed op. Bij hoest geef ik HMP horse. Is kruidenmengsel en werkt echt!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:18

L-lysine

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:21

Allemaal al genoemd maar idd :

- Opkikker van NAF, zit ook probiotica in ( ik kreeg er wel een enthousiast energiek paard door altijd ).

- Immu boost van Phytonics of anders gewoon simpele Echinacea forte voor mensen. Werkt allebei super fijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:31

Ik heb mijn merrie een tijd Emune van Equine America gevoerd, hier zit oa ook Echinacea in. Dat leek toen wel echt te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:41

Bedankt allemaal voor de fijne reacties! hij is eind september verhuisd en begin december begonnen met kwakkelen na wat rugbehandelingen. {spieren die los gemaakt zijn e.d} paard stond daarvoor al een aantal jaar stil op dezelfde plek.

Hij is ontwormd en zijn gebit heb ik ook na laten kijken, dat is allemaal in orde...maar hij kan niet tegen inentingen omdat hij daar heel erg ziek van schijnt te worden. Daarom denk ik aan een immuunsysteem probleem.

Probiotica zit trouwens ook in de Gastro bedenk ik me net..

Ik heb nog geen scopie laten maken want iedere keer als ik denk, nu bel ik de dierenarts is het weer weg maar er sluimerd zeker wat.