vervanger voor luzerne

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

vervanger voor luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 00:55

Hallo Bokkers,

ik was benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Ik voer mijn haf namelijk een vitaminebrokje (sinds kort vitalbix daarvoor metazoa) maar dit zijn hele kleine brokjes, ik heb een tijdje luzerne bijgevoerd omdat ze en eiwitten kon gebruiken voor de spieropbouw (in overleg met da en fysio) en omdat ze dan haar voer wat minder snel zou eten. Echter ben ik gestopt met de luzerne omdat ze er jeuk van kreeg, maar nu valt het me op dat ze haar brokken toch wel bijzonder snel eet. Er ligt al een liksteen in de bak en ze heeft onbeperkt ruwvoer dus echte honger is het ook niet.

Ik was dus benieuwd of jullie misschien iets weten wat ik door het voer zou kunnen doen om te zorgen dat ze er wat langer over doet, het mag dus wel eiwitrijk zijn maar ze moet er geen jeuk van krijgen. Ook is het natuurlijk een koudbloed dus de echte dikmakers als mais meel zijn niet echt een optie

De jeuk kwam trouwens echt van de luzerne, was een melasse vrije luzerne van vitalbix dus was geen overschot aan suikers.

Oh en ze krijgt ook 2 pompjes lijnzaad over het voer.

Groetjes Faith

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: vervanger voor luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:00

Een paar grote rivierkeien in de bak gooien zodat hij de brokjes er tussenuit moet peuzelen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:01

Wat is precies hetgene waar je je bezorgd over maakt, bij het snelle eten?

Je zou er gehakseld hooi door kunnen doen, of een soort 'anti-schrok-bak' kunnen proberen te zoeken.
Edit: of die rivierkeien van hierboven.

Of je voert het geweekt, of uit de hand.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 06:35

Grünhafer van Agrobs?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:17

Esparcette, of grasmix. Maar vaak krijgen ze geen jeuk van de luzerne zelf, maar van de melasse die er ook doorheen gemengd wordt. Welk merk gaf je?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:20

Mijn pony’s hadden dit ook, maar ik voer nu de lutzerne van vitalbix (gewoon een heel klein handje door de brokjes heen) en dat gaat heel goed

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:24

Ik gebruik al jaren compact gras van hartog die blokken zijn dat. Mengt super fijn door voer heen, alle andere merken zijn daar minder geschikt voor

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:41

Woogy schreef:
Ik gebruik al jaren compact gras van hartog die blokken zijn dat. Mengt super fijn door voer heen, alle andere merken zijn daar minder geschikt voor

Hier Ook, lucerne kregen ze jeuk van en dit eten ze ook super graag maar zonder de jeuk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:52

Je zou iets van Leichtgenüss (van Agrobs) kunnen proberen. Het is een mooi voer. Die van mij lusten het helaas niet maar wie weet jouw hafje wel?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:10

Kreeg jou merrie alleen jeuk in de staart, en toevallig ook schilfers? Ik voer sinds een maand of 2 de luzerne van Pavo + vital brokjes. Helaas krijgt zij ook jeuk, maar alleen in de staart en enorme schilfers.
Ben heel benieuwd! Dan weet ik wat mij te doen staat.
Verder heeft marstal ook luzernes die Volgensmij ‘puurder’ zijn en bijna gelijk aan hooi dus. Welke voerde je?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:15

Paar handjes compactgras of grasmix er doorheen doen.
Ik gebruik dat ook om te voorkomen dat mijn paard zijn seniores priores te snel op eet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:18

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:32

Kijk eens op pure paardenvoeding.
Zij verkoopt ook vitaminebrokjes zonder lucerne. Ook heeft zij verschillende soorten ruwvoermix, vast ook wel eentje zonder lucerne.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 09:33

Jeetje wat een reacties! Super fijn! Even kijken,

@Anne_GTI dat zou kunnen ja, alleen zo groot is de bak niet...

@khirshanta ik ben bezorgd over zowel verslikken als dat het beter is als ze langer kauwt en meer speeksel aanmaakt. Gehandeld hooi, waar zou ik dat kunnen vinden? Uit de hand is geen optie omdat er momenteel ook medicijnen door moeten boor het hoesten.

@Wijslander, dat ga ik opzoeken!

@superzodiax die ga ik opzoeken, jaa het was echt de luzerne zelf, zoals in de op vermeld staat was het luzerne zonder melasse, van het merk feral horsecare (vitalbix)

@woogy. Dat klinkt goed, dat ga ik opzoeken, verkruimel je die blokken dan?

@Koper oke! Daar zal ik ook naar kijken!

@sbravour. Hmmm nee ze kreeg echt alleen jeuk in de manen voor zover ik weet, ze staat altijd met vlechten en ineens zag ik allemaal afgeschuurde plukjes ertussen zitten. Ik voerde die van vitalbix.

@jessix, ah oke, ik ga ernaar kijken!

@mieske1577, klinkt goed! Ik ga er naar kijken!

Zo volgends mij was dat iedereen!
En dan heb ik nog een vraag, want zou muesli erdoorheen misschien kunnen helpen? Want ze krijgt nu enkel vitamine en mineralen brok, maar ze word best flink aan het werk gezet hier, ze heeft nog niet zo zeer tekorten naar mijn idee, maar ik zou het wel fijn vinden als ik iets van muesli er doorheen voer dat ik dat dan wat meer kan voeren als dat nodig blijkt. Bijvoorbeeld op ponykamp waar we dan ineens 3 uur per dag intensief rijden of wanneer ik meerderen wedstrijden heb etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:08

Van vitamine brok krijgen ze toch maar een handje per dag?
Dat is toch niet erg als dat snel naar binnen gaat? Schrokken is meer een probleem als je over een liter krachtvoer praat.
Ik geef agrobs mineralenbrok, dat zijn grote brokken.
Een liksteen in de voerbak is trouwens nooit een goed idee.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 10:10

Sizzle schreef:
Van vitamine brok krijgen ze toch maar een handje per dag?
Dat is toch niet erg als dat snel naar binnen gaat? Schrokken is meer een probleem als je over een liter krachtvoer praat.
Ik geef agrobs mineralenbrok, dat zijn grote brokken.
Een liksteen in de voerbak is trouwens nooit een goed idee.

Mja, een bekertje vol, het is geen ramp als ze het relatief snel eten maar het is beter als ze er langer over doen natuurlijk. Hoezo is dat nooit een goed idee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:16

Zo‘n bekertje geeft echt niets hoor, daar hoef je echt geen maatregelen voor te nemen.
Een liksteen in de bak zorgt ervoor dat ze mogenlijk ongewenst meer binnen krijgen dan nodig. Een mineralen of zoutsteen moet altijd een vrije keus zijn.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:30

Ik geef zelf ook Vitamine brokjes van jpgef en daar geef ik de leichtgenuss van agrobs door.
Vind dit erg fijn ivm met snelle eten en agrobs is niet stoffig enz.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:33

misschien gewoon een hand hooi in de bak leggen en daar de brokjes tussen husselen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:35

Faitherr schreef:

Dit is niet nodig het is gehakseld gras wat verpakt is met 4 seal bands in een plastic zak. Pak er dus gewoon een handje af, afhankelijk hoeveel voer m'n paard nodig heeft

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 20:14

Sizzle schreef:
Zo‘n bekertje geeft echt niets hoor, daar hoef je echt geen maatregelen voor te nemen.
Een liksteen in de bak zorgt ervoor dat ze mogenlijk ongewenst meer binnen krijgen dan nodig. Een mineralen of zoutsteen moet altijd een vrije keus zijn.

Nee oke, maar dan al niet eens voor het verslikken maar puur omdat ik het beter vind als ze er wat langer over doet.

stitchlover schreef:
misschien gewoon een hand hooi in de bak leggen en daar de brokjes tussen husselen?

Dit heb ik geprobeerd maar dat werkt niet zo goed

Woogy schreef:
Faitherr schreef:

Dit is niet nodig het is gehakseld gras wat verpakt is met 4 seal bands in een plastic zak. Pak er dus gewoon een handje af, afhankelijk hoeveel voer m'n paard nodig heeft

Ahh oke! Ik vind dit wel heel goed klinken! Denk dat dit hem gaat worden! Hoelang doe je ongeveer met 1 zak?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:16

Waarom moet een paard langer dan 1 minuut doen over 50-100 gram voedsel :?
Vraag je hem ook om 10 minuten over 1 stukje wortel te doen? Dat is toch ook ‚knaag knaag weg‘?

Compact of gehakseld gras is inderdaad waarschijnlijk je eenvoudigste alternatief.
Anders zijn er nog voedsel speelballen waar het gedoseerd uitkomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:26

Sizzle schreef:
Waarom moet een paard langer dan 1 minuut doen over 50-100 gram voedsel :?

En waarom moet jij hier zo verschrikkelijk over dooremmeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:32

Ik vraag het me gewoon serieus af. Soms doe je wel eens dingen waarvan je achteraf dacht: goh waarom deed ik dat vroeger zo omslachtig.
Als niemand je daarop wijst gooi je wellicht geld weg voor niets.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:32

De mixen van pure feed zijn ook lucerne vrij.