Angstig/stresserig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ME10

Angstig/stresserig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:53

Op stal rij ik een 4 jarige ruin met voldoende bloed en power.
Op zich in omgang een lief dier, maar onder het zadel zoooooooo een stresskip.
Bij vrijspringen, springt hij alles zonder problemen, veel vermogen en bij wijze van spreken met ogen toe.
Paarden zijn voor verkoop, dus het wordt tijd dat hij langzaam mee op training gaat.

Paard is heeeeeel kijkerig op de sprong, maar na lichtjes aandringen pakt hij deze gewoon. Na enkele keren, is hij niet meer in de buurt te krijgen van de hindernis (steigeren, achteruit gaan). Zo begint het elke week opnieuw. Sommige dagen springt hij netjes een paar hindernissen en de volgende dag durft hij er niet langsdoor stappen.
Bij de minste verandering in de piste (een balk 10cm verleggen of van kruisje naar rechte gaan) durft hij dus niet meer in de buurt komen. Elke cm dat iets opschuift heeft hij gezien en wil hij niet meer langs.

Dressuurmatig best leuk te rijden, kijkerig, maar braaf.
Eenmalige ‘verdoving’ gehad van de veearts en sprong een parcour rond zonder problemen. Volgende dag opnieuw schrik van alles. Ondertussen al 7 maanden bezig, we geven hem voldoende tijd om te leren, maar op een moment stopt het als hij blijft klooien.

Op stal hebben ze al meer dan 40j ervaring met het opleren van jonge en moeilijke paarden, maar dit geval krijgen ze niet opgelost. Zowel niet met de zachte als met de ‘harde’ hand.

Nu ben ik enkele supplementen tegengekomen:
- rescue bach bloesem
- primeval stressless
- naf instant magic
- ....
Heeft iemand ervaring met een van deze flesjes? Werkt dit bij een angstig paard? Het zou enkel de scherpe kantjes eraf moeten halen... zonder verlies van al teveel alertheid.

(Paard is lichamelijk perfect in orde! tandarts, zadel, osteopaat 3 maandelijks, ... en men heeft hier voldoende ervaring om te weten dat dit geen rijtechnisch probleem is) dus reacties hieromtrent zijn absoluut overbodig.

Iemand ervaring met een relaxerend middel? Zou enkel gebruikt worden wanneer we terug springen de eerste keren, dressuurmatig is hij voldoende goed te rijden en is dit dus niet nodig.

Alvast bedankt!

belle_boef

Re: Angstig/stresserig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:08

Heeft hij geen pijn die na enkele sprongen komt opspelen? Zeker als hij verdoofd wel een parcours springt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:56

Ik zou bij dit paard idd een pijn verwachten. Gezien het een trainingstal is vermoed ik dat hij geen op maat gemaakt zadel heeft. Misschien kan dit uitkomst bieden.

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:20

Mischien magnesium bijvoeren? Haalt net t scherpe eraf

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:42

Is zijn rug ook op de foto geweest? soortgelijk gedrag heb ik eens eerder gezien bij een paard met kissing spines. Dat kan ook verklaren waarom hij met verdoving wel gewoon alles sprong.

Door het springen krijgen ze pijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:49

als hij er zo'n probleem mee heeft om gewoon een parcoursje of hindernissen te springen, waarom daarmee doorgaan.
rijdt hem dan dressuurmatig. dat gaat blijkbaar goed.
niet ieder paard is een springpaard of vindt het fijn om te springen.
als je medische dingen en ander ongemak uitgesloten hebt zou ik niet koste wat kost willen springen met zo'n paard.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:08

Ik ken de naf magic, vriendin gebruikte dit bij de pony voor haar dochter. Deze was net wat pittig en met de naf wel goed te rijden. De pony was dan echt wel een stuk makker. Je kunt het proberen, echter vrees ik dat het vooral een korte termijn oplossing is, als het al werkt. Als dit paard thuis niet genoeg vertrouwen heeft om te springen, om wat voor reden dan ook, ga je dat niet wegnemen. Het is niet zo dat een paard dan leert o het is niet zo erg. Want dan had je het na een aantal lage hindernissen echt wel beter gekregen al.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:36

Hij is RX gekeurd, wordt 3 maandelijks nagekeken en behandeld door de osteopaat, tandarts endergelijk allemaal in orde.
Bij vrijspringen heeft hij wel vertrouwen en springt hij alles wat je opzet. Loopt nooit onzuiver en trekt zelf naar de sprong onder het zadel, maar na 2/3x blokkeert hij en lijkt het alsof hij schrik heeft.

Zadel is niet op maat gemaakt idd, maar past. Zeker zo een gevoelig sensibel paard zou tekens geven als hem iets stoort. Paard heeft veel geld gekost, ookal ligt dit ter zijde, maar daar gooien we geen brol zadel op :)

We voeren sinds 2 weken magnesium bij, maar hij heeft nu enkele dagen een blein door op een steentje te trappen, dus kan helaas niet zeggen of het werkt.

Het zou vreemd zijn dat hij pijn heeft, omdat hij met vrijspringen alles zo hoog en breed als je wil springt. Onder het zadel heeft hij nooit hoger dan 70 gesprongen. Het gaat er ons vooral om dat hij vertrouwen krijgt in het springen, en nu niet 1m10 moet springen. Maar zelfs bij een kruisje van 30cm loopt het na 3x mis... Na een half uur aanmoedigen gaat hij er weer over. Hij stopt enkele meter ervoor en loopt dan achteruit. Stemhulpen overtuigen hem, maar elke dag opnieuw is het een uur werken eer hij rustig over een balkje draaft en geen bang heeft.

Het is een Chinchin, springt zeer goed ook onder het zadel als hij springt. Dit zijn geen recreatiepaarden... Zijn paarden van veel geld, die je niet als bospaard kunt verkopen of om wat in de piste dressuur te rijden. Hij heeft hiervoor veeeeel te veel bloed.

Het is niet mijn paard :) dus ik sta niet in voor de verkoop
helaas zal hij toch in de springsport moeten verder gaan.. Daar heb ik zelf niks bij in te brengen

Ik zou enkel iets zoeken om bij het springen te gebruiken, wat zo een 3x in de maand wordt gedaan. Zodat de scherpe kantjes eraf gaan en hij voldoende vertrouwen krijgt. Hij is SUPER voorzichtig, moet echt perfect de sprong kunnen pakken anders haakt hij af. We denken dus vanuit angst om iets te raken. Hij zal ook zelden een balkje afspringen, is veel te bang om iets af te stoten, maar ik denk dat dat hem zo onzeker maakt??

Je krijgt hem er uiteindelijk goed over, en hij trekt dan zelf naar de sprong toe. Maar van zodra hij iets raakt of ziet of... krijgt hij het niet meer verwerkt en blokkeert hij. Wij eindigen altijd positief, als hij een 3 tal keer relaxt erover is gegaan stoppen we er ook mee. De volgende dag begint dit spelletje dus opnieuw.... Opnieuw dat vertrouwen geven tot hij relaxt is en dan stoppen. Maar dan zou hij toch na een paar maanden wel wat vertrouwen moeten krijgen toch?? En het is elke week opnieuw beginnen met hem (balkjes lopen of een klein kruisje)

Ik heb al de tip gekregen hem meepakken op verplaatsing. Maar ik heb wat schrik dat hij dan hélemaal panikeert en bij een jong paard is een slechte ervaring oooo zo moeilijk nog om te zetten in iets positief.

Ik ben een beetje radeloos met dit paard.
Bedankt alvast voor de reacties.
Laatst bijgewerkt door ME10 op 03-04-18 11:44, in het totaal 4 keer bewerkt

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:39

belle_boef schreef:
Heeft hij geen pijn die na enkele sprongen komt opspelen? Zeker als hij verdoofd wel een parcours springt

Ik kan niet zeggen wat de veearts juist gegeven heeft, maar hij was niet verdoofdverdoofd, enkel ook iets wat de scherpe kanten erafhaalt. Hij was nog steeds heel bloederig, maar trok echt naar de sprong toe en sprong geweldig goed. Was nog steeds heel kijkerig, maar heeft geen enkele keer geaarzeld op een sprong en sprong een klein parcourtje zonder problemen met veel power rond. Maar we kunnen moeilijk elke week de veearts laten komen om hem in te spuiten... dat is te zot

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar idd een pasta of olie dat enkel de scherpe kantjes eraf haalt en zo hem meer zelfvertrouwen geeft, want zo ging het dus wel goed.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:14

Niet dat ik nu jullie stal onderuit wil halen ;). Maar als het zo'n waardevol paard is, is het dan geen optie om hem een tijdje in training te zetten bij een echt goede springruiter. Nu wil ik niet zeggen dat jullie dat niet zijn, maar als je er niet uit komt met de ervaring die jullie nu hebben, dan zou ik op zoek gaan naar mensen met meer ervaring. Als het paard erg voorzichtig is, heeft hij er waarschijnlijk ook een hekel aan als je net niet lekker uitkomt. En dan weigert hij en kom je in een cirkel van weigeringen uit. Misschien dat een echte topruiter hier nog een positieve draai aan kan geven. Anders ben ik bang dat hij het straks helemaal niet meer doet en dan zit je met een onverkoopbaar paard. Als hij erg sensibel is, zal hij fouten ook moeilijk vergeten en vergeven. En foutloos springen is maar voor weinig mensen weggelegd. Lukt het dan ook niet, dan ben ik bang dat het op papier een geweldige springer is, maar in de praktijk gewoon niet. Niet elk paard is te maken tot waar hij voor bedoeld is, helaas!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:19

Diddykong schreef:
Niet dat ik nu jullie stal onderuit wil halen ;). Maar als het zo'n waardevol paard is, is het dan geen optie om hem een tijdje in training te zetten bij een echt goede springruiter. Nu wil ik niet zeggen dat jullie dat niet zijn, maar als je er niet uit komt met de ervaring die jullie nu hebben, dan zou ik op zoek gaan naar mensen met meer ervaring. Als het paard erg voorzichtig is, heeft hij er waarschijnlijk ook een hekel aan als je net niet lekker uitkomt. En dan weigert hij en kom je in een cirkel van weigeringen uit. Misschien dat een echte topruiter hier nog een positieve draai aan kan geven. Anders ben ik bang dat hij het straks helemaal niet meer doet en dan zit je met een onverkoopbaar paard. Als hij erg sensibel is, zal hij fouten ook moeilijk vergeten en vergeven. En foutloos springen is maar voor weinig mensen weggelegd. Lukt het dan ook niet, dan ben ik bang dat het op papier een geweldige springer is, maar in de praktijk gewoon niet. Niet elk paard is te maken tot waar hij voor bedoeld is, helaas!

Hier moest ik ook aan denken bij het lezen van de aanvulling, echt een prof op hoog niveau die ervaring heeft met dit soort dieren. Als hij los wel alles springt en alleen ohz het probleem is dan heeft het dus met de ruiter te maken.
Ik weet niet of een supplement zou kunnen helpen met de scherpe kantjes er af halen..

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 21:07

Diddykong schreef:

Ja klopt. Er heeft een andere persoon een tijd op gereden, die jonge paarden doorrijd en ze uitbrengt op wedstrijd, maar die pakte hem te streng aan en kreeg niks gedaan.
Hij heeft een maand stilgestaan door een blein, dus we gaan voorlopig enkel dressuurmatig nog aan de slag.
Nuja, een topruiter heeft daar geen tijd voor helaas. Hebben iemand laten komen voor de andere 5 jarige, die op parcour zou moeten gaan, maar die wil natuurlijk liever een paard dat klaar is voor wedstrijd. Die goede springruiters hebben zelf paarden zat en willen enkel tijd steken in een paard dat direct mee op jumping kan of al fijn gereden is. Die hebben geen tijd om een uur te klooien tot hij over een balk gaat of maanden trainen :(

Het is gewoon zo jammer omdat hij (als hij springt) hij fantastisch springt en echt naar de sprong toe trekt zelf. Maar als hij dan iets raakt ofdergelijk, dan wordt hij super onzeker.

Ik heb vandaag Bach druppels geprobeerd en na een maand stilstaan was hij erg rustig te rijden. Nog steeds kijkerig maar sprong van niks weg. Dus wie weet is dit wel een simpele oplossing???

We geven hem even tijd totdat hij dressuurmatig terug voldoende in het werk staat, en kan dan opnieuw beginnen met de basis springen (balkjes lopen en cavaletti). Als dat niet werkt, is het idd misschien goed hem ergens op training te zetten als laatste redmiddel.

Hopelijk gaat het deze keer goed, het is een super toffe, en hopelijk helpt kilometers maken ook.

heel erg bedankt iedereen! alles wordt uitgeprobeerd. Voorlopig even afwachten hoe het gaat lopen, maar we laten hem nu even terug dressuurmatig op gang komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:39

Klinkt goed, en wees voorzichtig met wie je op zo'n sensibele zet zou ik zeggen. Vertrouwen wat je zorgvuldig opbouwt bij zo eentje is zo weer weg bij een verkeerde benadering/ omgang.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:15

Hallo,ik heb ook stressy 8jarige pinto,ik geef stresslesskruiden bij en bachbloesem,lichtjes resultaat maar,voordien magnesium geen resultaat

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:22

edit: ik zie nu dat het topic al wat ouder is. Hoe gaat het nu?

Toch denk ik dan dat de ruiter de onzekerheid toevoegt voor hem, omdat hij het zonder ruiter niet heeft.

Heeft hij problemen gehad met zijn evenwicht? Ik bedoel geen grote (medische) problemen, maar veel jonge paarden hebben wel wat wiebeligs in het begin, bij het hoeven krabben bijvoorbeeld. Daar kan je in trainen zodat zijn evenwicht beter wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:33

Een paard wat na drie keer gewoon een kruisje springen er vervolgens niet meer in de buurt wil komen, tja, dat doet toch pijn vermoeden. Ondanks keuring kan er nu wel wat opspelen. Je zegt dat hij xr gekeurd is, ook hals rug?? En de tandarts, wanneer is die voor het laatst geweest?? Moet bij jonge dieren toch wel elk half jaar.