Magnesium of vitamine e?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie__

Magnesium of vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 22:18

Hallo allemaal,

Graag zou ik wat advies willen met betrekking tot het bijvoeren van magnesium/vitamine e of nog wat anders?

Mijn paard is 1,5 jaar terug spierbevangen geweest. Hierna dik jaar vitamine e met selenium bijgevoerd, dit hielp goed! Geen last meer gehad hierna van spierbevangen oid. Het is nu een paar maanden op, maar ik merk geen terugval, ze doet het juist erg goed op dit moment. Goed in haar vel, rijden gaat goed, merk geen stijfheid na het rijden, etc.
Nu is het wel zo dat ze de trailer zo opstapt, maar dat ze er soms kletsnat af komt, ze heeft dus tijdens de rit best last van stress/spanning. Ik wil graag weer of de vitamine e bijvoeren om de spieren te ondersteunen, maar ik lees ook dat magnesium een goed invloed heeft op de spieren. Plus dat magnesium ook rustgevend werkt. Ik neig nu om dan magnesium aan te schaffen. Paard is ook wel een beetje een binnenvetter dus bijvoorbeeld op wedstrijd sluit ze haar ook wat af voor de buitenwereld. Zou magnesium hier ook bij helpen? Of iets anders?

Kunnen jullie meedenken in dit verhaal?
Alvast bedankt, namens mij en Jorike!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 04:10

Bij die van mij helpt magnesium helemaal niet. Het is karakter. Wel wordt hij wat minder gespannen sinds ik zout door zijn voer mik.

Overigens moeten in het dieet magnesium, vitamine E en seleen (in het Nederlands heet het mineraal seleen. Selenium is Engels) met elkaar in balans zijn. Als er van één of twee hiervan onvoldoende in het rantsoen zit zal het paard ook de andere(n) niet goed kunnen opnemen. Stel bij voorbeeld dat je paard per dag 100% aan seleen binnenkrijgt wat hij moet hebben, 85% van de vitamine E die hij nodig heeft en 120% magnesium. Dan zal hij ook van de seleen en de magnesium maar 85% kunnen benutten.

Nathalie__

Re: Magnesium of vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 15:19

Bedankt voor je antwoord koper! Ook nog wel even iets om bij stil te staan inderdaad.

Heeft er verder nog iemand advies?

AnnetB

Re: Magnesium of vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:07

Marstall Piano. Daar zit zowel magnesium als seleen en vit E in.