Ik heb sinds bijna een half jaar een ander paard, we hebben hem gekocht toen hij veel te mager was en onbespierd. Ik ben hem gaan trainen en hij krijgt voldoende ruwvoer. Nu is het probleem dat hij wel een hoop is aangekomen maar niet genoeg. Hij krijgt nu een hangbuikje maar z'n ribben blijven zichtbaar. Ook drinkt hij heel veel. Wat zou dit kunnen zijn? Kwestie van toch nog meer voeren of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
En heb je al eens gedacht aan meer dan voldoende ruwvoer? Dat er de volgende dag nog ligt? Hoe is de ontworming en wat voer je verder bij? Massa is niet altijd gemakkelijk uit ruwvoer te halen, soms moet je meer eiwitten voeren om de spiermassa te helpen.
Dees
Geplaatst: 31-03-18 12:15
Ruwvoer is voor de onderlijn, krachtvoer is voor de bovenlijn. Een mager paard krijg je niet dik op ruwvoer alleen. Geen idee hoe groot / dik / dun/ oud je paard is, maar een schep brok per dag kan het verschil maken.
nessinator
Geplaatst: 31-03-18 12:15
Het is niet toevallig een merrie? Verder: wat krijgt hij aan krachtvoer? Als je traint helpt het als er in zijn voer voldoende energie zit om die spieren ook te laten groeien. Lucerne is bijvoorbeeld een idee
Bollebuik
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 12:19
Hij is 9jaar, 1.67m groot en hij krijgt ongeveer een kg brok per dag
Nee nog niet, hij is gekeurd bij aankoop en toen heeft de da gezegd dat hij veel moest aankomen (wat ook wel logisch was) en als er bleek dat hij niet aankwam moesten we daar terug naartoe gaan. Maar hij kwam zeker wel veel aan in t begin alleen nu dus niet meer
Dees
Geplaatst: 31-03-18 12:40
Niet alle paarden hebben de aanleg om Holle Bolle Gijs te worden. Sommigen blijven smal. 1kg basisbrok voor zo'n paard is niet genoeg om van aan te komen.
Een dergelijk paard zou minstens onbeperkt hooi van goede kwaliteit, een volle emmer lucerne en minstens 2kg basisbrok per dag tot zich moeten krijgen. Lijnzaadolie helpt. Sommige paarden komen aan van Seniores Priores. Wil je gericht trainen voor meer bespiering, dan wil Myoplast oid aanvullend ook wel helpen. Maar niet zonder dat de voergift al op 'groei' is ingesteld. Dier zal meer kwaliteitsvoer moeten krijgen, wil je het echt voller hebben in de bovenlijn.
Dankjewel ik zal eens gaan kijken voor lucerne, meer brok erin en vragen voor meer hooi. Kijken of het helpt
mvdbijl
Geplaatst: 31-03-18 13:08
Een kg basis brok is voor een te mager paard wat ook werkt aan bespiering te weinig.
Onbeperkt hooi geven, en 3 maal daags goed krachtvoer geven. Wellicht kan je hem zelf 1 maal daags een meuslie met lucerne geven?
Daarnaast zou ik een mest testje laten doen en even laten bloedprikken. Uit die 2 dingen kan je al veel info halen. Heeft hij geen wormen, is hij van binnen in orde. En ze tanden? Laat hem dit jaar ook eens checken.
Hij heeft vd week een wormkuur gehad en dat zijn verder geen wormen uitgekomen.
Tandarts komt idd binnenkort, is volgens vorige eigenaar rond deze tijd vorig jaar gecontroleerd.
Zelf krachtvoer bijgeven kan ik idd wel doen. Heb nog bijna een volle zak pavo Care 4life staan. Hoeveel lucerne zou ik dan bij moeten geven denk je? Ik heb geen ervaring met lucerne tot nu toe
Dat zou wel kunnen idd. Maar dan even een vraagje, zit er meer in sportbrok aan voedingsstoffen dan in basisbrok? Of is het meer energie die je erin stopt?
Energie = voedingsstoffen = energie. Op zich ook wel logisch: een dier (maar ook een mens) heeft voedingsstoffen nodig om te verbranden tot energie. Hiervoor geldt: wat je erin stopt, krijg je er ook weer uit. Hoe hoger de kwaliteit van het voer, hoe hoger de kwaliteit van de output. Waarschijnlijk heeft jouw paard nu geen topsportbrok nodig, maar een lichte sportbrok biedt weldegelijk net even wat meer voor het dier om te herstellen, aan te komen en mogelijk ook wat spieren aan te maken.
Anders moet je even op voervergelijk.nl de waarden vergelijken. In sportbrok zit over het algemeen net wat meer eiwit, soms meer koolhydraten en het vitaminegehalte is ook hoger. Van alles net wat meer dus .
Niet helemaal goed meer doordat ie in korte tijd best is aangekomen in bespiering en ook wel wat vet, zadelmaker komt volgende week
upendo
Geplaatst: 31-03-18 20:42
Dan is dat stap 1. Mijn merrie had precies hetzelfde. We stopten er voer in van hier tot Tokio, maar uiteindelijk zorgde het zadel voor spieratrofie waardoor ze onbespierd bleef in haar hele bovenlijn, ze kon haar lijf niet goed gebruiken.
Kijk daar ook even voor tips. Zou wel uitkijken dat je niet ineens heel veel meer krachtvoer of andere voeders er bij gaat geven. Hooi mag onbeperkt, maar het opschroeven van krachtvoer even rustig aan gaan doen.
Lucerne zou je kunnen beginnen met een halve emmer per dag er bij En waar ik heel tevreden over ben kwa eiwitten etc is subli atleet,. dagelijks een 200 gram er bij zet al aan