Paard hoest 1 keer met aandraven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Paard hoest 1 keer met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 17:40

Ik heb jullie raad nodig.

Ik ben langzamerhand mijn groene pony aan het opbouwen in de duurconditie en spierconditie. Paard staat 24/7 buiten, heeft momenteel nog een deken op, vertoond geen koorts, snot of andere symptomen van verkoudheid/ziektebeeld.

Als ik ga rijden zowel in het bos als in de bak moet mijn paard vaak 1 keer hoesten bij het aandraven. Dit doet hij 1 keer daarna gaat hij gelijk proesten. Tijdens het grondwerk (zoals rechtrichten of parelli) heb ik het hem niet zien doen tijdens het aandraven. Met rijden dus wel sinds een paar weekjes.

Wat kan dit zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:53

Geen flauw idee. Mijn paard 22 jaar doet dit ook vaak, en dat al vanaf zijn 3 de jaar. Opdat hij al tijd eindigt met proesten en ik altijd het gevoel heb gehad dat er niets is, heb ik het als horende bij hem geduid met niets aan de hand.

MarianneW

Re: Paard hoest 1 keer met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:00

Misschien gevoelig voor stof, staat ze op stro?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:00

Mijn paard heeft ook periodes dat ze dit doet en meestal is het niets en klinken haar longen gewoon normaal, maar ik heb 1x gehad dat de dierenarts voor iets anders kwam en ik toch even heb laten luisteren en toen bleken haar longen vol vocht (denk ik, het is dik 10 jaar terug) te zitten en mocht ze tijdelijk aan de medicatie. De dierenarts snapte niet dat ze maar zelden hoestte me zoveel meuk in d'r longen. Kortom, zolang je het niet laat checken heb je geen idee helaas.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 18:03

MarianneW schreef:
Misschien gevoelig voor stof, staat ze op stro?

Mijn paard staat 24/7 op het weiland. Het is pas gekomen toen ik echt wat intensiever/op ging bouwen en de temperaturen wat meer omhoog zijn gegaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 18:05

Yessy schreef:
Mijn paard heeft ook periodes dat ze dit doet en meestal is het niets en klinken haar longen gewoon normaal, maar ik heb 1x gehad dat de dierenarts voor iets anders kwam en ik toch even heb laten luisteren en toen bleken haar longen vol vocht (denk ik, het is dik 10 jaar terug) te zitten en mocht ze tijdelijk aan de medicatie. De dierenarts snapte niet dat ze maar zelden hoestte me zoveel meuk in d'r longen. Kortom, zolang je het niet laat checken heb je geen idee helaas.

Mijn pony doet niet alleen tijdens het aandraven. Een keer een oppervlakkige hoest en daarna proest hij gelijk. Hij heeft overigens geen neusvloeiing of iets in die richting.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:19

Ja precies, dat deed die van mij ook. Eenmalig hoesten tijdens het aandraven en daarna proesten. Vandaar de verbazing van de dierenarts want die zag dit ook niet aankomen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:24

Mijn voormalige pony (nu inmiddels 15 jaar) doet dit al enkele jaren. Echt dat ene hoestje, soms 2 of 3 keer net met aandraven. Voor de rest heeft het beestje echt een top conditie. Na 6 uur in het bos kan ze nog steeds blijven gaan. Ik heb het ooit na laten kijken maar de DA gaf aan dat veel paarden en pony’s dit hebben, met name als het wat kouder is of is geweest en ik hoefde me geen zorgen te maken, tenzij het erger werd :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 18:28

Maureen_M schreef:
Mijn voormalige pony (nu inmiddels 15 jaar) doet dit al enkele jaren. Echt dat ene hoestje, soms 2 of 3 keer net met aandraven. Voor de rest heeft het beestje echt een top conditie. Na 6 uur in het bos kan ze nog steeds blijven gaan. Ik heb het ooit na laten kijken maar de DA gaf aan dat veel paarden en pony’s dit hebben, met name als het wat kouder is of is geweest en ik hoefde me geen zorgen te maken, tenzij het erger werd :)

Ja het weer is ook raar geweest. Hij is ook net geent en moet nu wat meer aan de bak. Hiervoor heb ik niet zoveel in spanning gedaan. Het wordt ook lente..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 18:29

Yessy schreef:
Ja precies, dat deed die van mij ook. Eenmalig hoesten tijdens het aandraven en daarna proesten. Vandaar de verbazing van de dierenarts want die zag dit ook niet aankomen.

Dat is niet zo mooi nee! Ik zal de dierenarts even een appje sturen met de vraag naar advies.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:09

Heel herkenbaar. Ik had een verzorgpaard dat dat ook deed. Hoesten met aandraven, daarna even flink hoesten en daarna over. Heel vreemd, maar er was verder niets aan de hand. Hij heeft dat jaren gedaan.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:10

Die van mij doet dit ook. Ene keer wel andere keer niet. Enkel in de winter. DA is erbij geweest maar alles klonk prima.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 06:44

Mijn pony doet dit ook. Veearts vond het geen probleem maar het bleef mij niet lekker zitten.
Bij bezoek aan kliniek (Raaphorst) noemde arts dit Equine Astma en zei dat dit helemaal niet zo onschuldig hoeft te zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 06:49

Mijn paard doet dit ook als haar conditie achteruit is gegaan door bijvoorbeeld examens waardoor ik een tijd niet kan trainen. Ze heeft bij de keuring wel de opmerking gekregen dat ze gevoelige luchtwegen heeft, niks problematisch, maar je merkt het wel als ze lang heeft stil gestaan. Na enkele keren rijden en weer in de flow te zijn is het dan ook steeds over.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:46

Heleennn schreef:
Mijn paard doet dit ook als haar conditie achteruit is gegaan door bijvoorbeeld examens waardoor ik een tijd niet kan trainen. Ze heeft bij de keuring wel de opmerking gekregen dat ze gevoelige luchtwegen heeft, niks problematisch, maar je merkt het wel als ze lang heeft stil gestaan. Na enkele keren rijden en weer in de flow te zijn is het dan ook steeds over.

Ja ik ben idd in de opbouwfase. Vandaag deed hij het overigens niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:51

Mijn paard doet dit heeeel af en toe nog sinds ze 24/7 buiten staat maar die heeft stofallergie.
Als het erger wordt krijgt ze een kuurtje ventiplumin en dan zakt het weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:05

Wat 'grappig' dat jouw paard en dus nog heel veel andere paarden dit ook doen. Mijn merrie doet het ook regelmatig. Alleen bij de 1e keer aandraven, 1 kuch of op zijn hoogst 3 kuchen, proesten en verder tijdens het rijden helemaal niet meer. Geen vieze neus, niet ziek, dus ik heb me er maar bij neergelegd dat dat zo is. Wat ik vermoedde eigenlijk was dat het door mijn beloninkjes kwam. Ik rijd meestal op rit. Ze moet dan stoppen voor we door een hek kunnen. En als ze netjes is gestopt krijgt ze wat biksjes. Dan stappen we wat en dan gaan we draven over een bospad. Dan dacht ik dat die biksjes misschien een kriebelhoestje veroorzaakten.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:22

Mijn paard doet dit af en toe ook. Heb zijn longen laten beluisteren door de dierenarts en zij gaf aan dat sommige paarden dit doen om het stof van de dag kwijt te raken. Ik moest in de gaten houden of hij daarna ook ging briesen. Zolang hij dat doet is er niets aan de hand volgens mijn dierenarts. Hij doet het soms ook na het rollen, dierenarts gaf aan dat er dan vrij veel druk op de longen komt en dat het in orde is als hij erna maar wel briest.