Phenylbutazone met koliek als gevolg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wipher

Phenylbutazone met koliek als gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:22

Hoi allemaal,

Mijn 5-jarige merrie leek last te hebben van haar rug met rijden. We zijn hiermee naar de kliniek geweest. Op de foto's was er niets te zien, maar op de volte zagen zij dat de rugspieren toch erg strak waren. Met osteopaat een opbouwschema gemaakt met dubbele lijnen longeren en op termijn weer gaan rijden. Ondersteund met pijnstillende medicatie: phenylbutazone (1 gram pr dag).

Daar komt eigenlijk het probleem. Ik kreeg geen bijsluiter bij de medicatie, ik kreeg geen voorschrift over de dosering (op internet vind ik nu schema's hoe je dit op hoort te bouwen) en er is ook geen aantekening in het paspoort gemaakt (wat wel hoort, omdat het paard dan niet meer geschikt is voor menselijke consumptie).

Afijn, wij zijn gestart met het schema en de bute. Van de bute merkten we eigenlijk weinig verschil, maar het opbouwschema heeft het paard wel erg vooruit geholpen. We hebben het plan voor de 4 weken afgemaakt met bute en daarna zijn we doorgegaan zonder. De rug van het paard vormde geen probleem meer. Echter na 2 weken geen medicatie meer, vind ik mijn paard languit liggend op de grond, fikse diarree, zwak. Conclusie DA is koliek. Dit is een andere DA dan die het onderzoek van de rug heeft gedaan. Nu, na een week, is mijn paard nog niet hersteld. Dat past niet bij koliek. Ze is nog erg traag, ligt veel, heeft wisselent diaree en dan weer normale mest. Eet en drinkt goed.

Mijn DA vroeg me of er veranderingen zijn geweest, en het enige wat ik kan bedenken is dat we dus gestopt zijn met de phenylbutazone. Nu hetzo slecht met haar gaat, ben ik dit middel gaan googlen en lees ik ontzettend veel horrorverhalen. Ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik dit nu pas op internet op zoek, en dat ik het op vertrouwen in de kliniek gewoon gegeven heb (terwijl ervaring nu toch wel leert dat je eigen gezonde verstand vaak beter werkt).

Vanmorgen heb ik de (onafhankelijke) DA gebeld, of de phenylbutazone een oorzaak kan zijn voor het ziekzijn nu. Hij zei dat dit middel wel voor soortgelijke klachten kan zorgen, maag-en darm klachten. Echter vindt hij het niet in het tijdspad passen, het is te lang geleden om hier nog resultaat van te zijn volgens hem.

Mijn vraag aan jullie:
- wat denk je als je dit verhaal leest?
- welke actie zal ik ondernemen?
- kan ik de kliniek aansprakelijk stellen voor nalatigheid in verstrekken van dit medicijn (dus geen bijsluiter, geen voorschrift en geen aantekening paspoort), kan ik hen ook schuld geven van het ziek zijn van mijn paard nu?

En de grootste vraag van alle... Waar help ik mijn paard nu mee?

Aanvullend: paard staat in principe 24-7 buiten met onbeperkt hooi. Kreeg daarnaast 0.5kg basisbrok. Is een van nature vrij gestresst paard, maar buiten heeft ze haar rust.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:27

Volgens mij mag buut niet meer zo verstrekt worden omdat het inderdaad flinke maagklachten kan geven, maar dat kan ik mis hebben hoor.
Bij onze dierenarts krijg je altijd novacam/metacam als pijnstiller/ onstekingsremmer, ook niet heel fijn voor de maag maar minder erg dan buut.

Of ze er na 2 weken nog last van kunnen krijgen durf ik niet te zeggen.
Ik heb lang geleden een paard verzorgd dat het kreeg en die kreeg er een heftige huidreactie van, eerst bulten en daarna helemaal kaal.

Ik zou je paard iets van probiotica geven en voldoende vitamines en veel ruwvoer, kijken of hij dan opknapt.
Sterkte ermee!

git

Re: Phenylbutazone met koliek als gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:30

Bute staat inderdaad gekent voor het veroorzaken van maagzweren. Zou eens in die hoek gaan denken

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:34

een maagzweer kan ook weer voor koliekachtige klachten zorgen. Helaas denk ik ondanks dat je gelijk kan hebben aan het korste eind gaat trekken wat betreft de dierenarts. Beterschap voor je paard gewenst!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:38

Vermoedelijk idd geen koliek maar maagzweren. Dat past ook beter in het tijdsbeeld. Ik zou meteen met omeprazole gaan beginnen (maagzuurremmer). Dat moet je wel een tijd geven (DA willen nog wel eens zeggen doe maar 2 weken, maar dat is te kort).
Via Abler in de VS relatief goedkoop te bestellen (ongeveer een dollar per pil, gemiddeld 3 per dag). Als je van die pasta's van je DA krijgt betaal je een 10-15 euro per dag...

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:47

De DA heeft inderdaad ook kort de mogelijkheid van maagzweren benoemd. Echter zei hij dat hem nu het verstandigst leek om de temperatuur in de gaten te houden en eventueel te behandelen met sandclear (er bestaat een kleine kans dat dit door zand veroorzaakt wordt). Bovendien beschermt de sandclear ook de darmen, zei hij. Niets over behandeling maagzweren dus.. En ik vind het risico te groot om nu zelf te gaan dokteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:48

Dan naar kliniek en scopie laten uitvoeren.. dan weet je het zeker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:52

Je zou als proef een week omeprazole kunnen geven, dan kun je al aardig zien of de klachten verminderen.

Sandclear kan sowieso nooit kwaad voor de darmen inderdaad, ik zou er lijnzaadolie bijgeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:55

Ik zou echt even met DA de mogelijkheid om omeprazole te geven bespreken. En anders idd naar een kliniek en laten onderzoeken. Maar de kans is gewoon vrij groot dat het maagirritatie/beginnende maagzweren zijn van de bute, en dan is omeprazole geven echt de simpelste manier. Je kan beginnen met die pasta's van de DA, zie je effect, dan gewoon zelf doorgaan met de pillen van Abler (of met de pasta's, als je geld genoeg hebt :D )