Veulen opvoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Womble

Veulen opvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:13

Hallo!

Mijn 9 maanden oud veulen kampt op het moment met abcessen op haar kaak, hierdoor heeft ze helaas al veel gewicht en spiermassa verloren.
Nu vroeg ik me af nu ze laaaangzamerhand weer op de betere hand is hoe ik het moet gaan aanpakken met bijvoeren.
Ze krijgt op het moment de aanbevolen hoeveelheid veulenbrokjes van subli en onbeperkt hooi, Haar brokjes eet ze nog iedere dag maar op het moment heeft ze nog moeite met hooi eten en krijgt ze het niet allemaal op.
Ik heb ook slobber staan, maar ik ben bang om haar teveel te voeren ivm koliek en hoefbevangenheid enz enz.

btw we staan op een drukke stal en ivm eventuele besmetting mag ze nu niet alleen naar buiten tot ze beter is, ik wandel wel soms voor een frisse neus (als het weer mee zit) als ze beter is mag ze met moeders de wei op (kan niet wachten).

Iemand de goude tip ?

Groetjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:58

Makkelijk te kauwen ruwvoervervangers geven, net als bij oude paarden met gebitsproblemen. 50/50 grasbrok en bietenpulp werkt, vitamines krijgt ze al via de veulenbrok. Je kan 1 voerschep per 100kg gewenst gewicht voeren (+ minimaal 1 schep water, want zeker de pulp moet geweekt worden), daarnaast gewoon hooi blijven aanbieden en opletten wanneer gewicht te hoog wordt en je wat terug moet schroeven, want ze kunnen er behoorlijk rap van aankomen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:37

Grasbrok ook weken! Ik heb van 4 kennissen al gehoord van slokdarmvestopping door het niet weken van grasbrok.

Lucerne kan ook helpen; is meestal kort gehakseld en bevat veel eiwit voor spieropbouw.

Daarnaast (ja, kom maar met de vloedgolf) is het misschien het overwegen waard gehakselde mais bij te voeren. Dit is meestal koeienvoer, al wordt het vaker ook aan paarden gegeven. Veel energie, vezels en meestal best goed te kauwen. Let wel- dit is zuur, dus mocht je het overwegen, begin dan met een half handje en voer dat langzaam op, zodat de maag kan wennen.

Vraag het anders voor de zekerheid de DA even;die kent je veulen het beste en zal ook alvast een goed advies kunnen geven (als je dat al niet gedaan had).

Heb je de vraag ook op stal gesteld?

Womble

Re: Veulen opvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 00:53

Bedankt voor de tips!
nee ik had het de dierenarts nog niet gevraagd, stom eigenlijk want ik bel ze nu zowat iedere dag xD -.-
maar dat zal ik in iedergeval doen

Ja op stal hebben ze het vooral over bietenpulp of slobber, maar ik ben gewoon altijd bang dat ik teveel ga voeren, zeker nu ze nu nog niet naar buiten mag (ivm besmetting)

grasbrok klinkt als een perfect idee zal is wat research doen !

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:17

Kijk eens naar Subli seniore priores, is een goede dikmaker.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:56

Seniores priores en dan lekker veel vooruit maken. Moet best even weken namelijk.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:06

Ik zou het veulen ook eens ontgiften , door al die ontstekingen kan het lichaam moeite hebben met het afvoeren van de afvalstoffen in het lichaam waardoor herstel langer duurt. Dit wel pas doen als het veulen van de abcessen af is om het laatste afval uit het lichaam te zuiveren.

https://www.agradi.nl/groene-os-drainag ... gJ77PD_BwE