Cimetidine vertraagt groei melanomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Cimetidine vertraagt groei melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 12:37

Tijdens een internet speurtocht kwam ik veel Engelse en Amerikaanse artikelen en topics tegen over Cimetidine.

In Nederland bekend onder de naam Zitac en veel gebruikt bij honden met maagklachten.

Echter, is het in Nederland bekend dat men het ook bij paarden voor het remmen van de groei van melanomen wordt gebruikt? Onder andere vanwege de histamine relatie van melanomen en Cimetidine is een H2 antagonist (anti histaminicum).

Internet staat er bol van:

https://www.chronofhorse.com/forum/foru ... -melanomas

Onderzoek:
https://pdfs.semanticscholar.org/dbea/1 ... 3013f6.pdf

http://abrahamsequineclinic.com/melanom ... d-disease/

Ben benieuwd! Zou toch zonde zijn als dat in Nederland nooit geopperd wordt door dierenartsen en eigenaren.

Ibbel

Re: Cimetidine vertraagt groei melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:08

Wordt hier idd wel eens gebruikt, en het resultaat valt vies tegen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:08

Ibbel schreef:
Wordt hier idd wel eens gebruikt, en het resultaat valt vies tegen.

He jammer!

Ik kon er op bokt niks over vinden. En er zijn zoveel melanoom-topics. Heb je het bij je eigen paard toegepast Ibbel? En dan hoog genoeg kwa dosering?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:16

Als je wil, kun je het bij de Watermolen laten inspuiten. Wij hebben het melanoom bij een van onze merries af kunnen binden met een elastiek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:02

Hannanas schreef:
Ik kon er op bokt niks over vinden. En er zijn zoveel melanoom-topics. Heb je het bij je eigen paard toegepast Ibbel? En dan hoog genoeg kwa dosering?

Werd me afgeraden door Utrecht omdat die het vaak genoeg geprobeerd hadden zonder resultaat. In de wetenschappelijke literatuur wordt ook gerapporteerd dat het effect tegen valt.

Er is trouwens wel iemand op bokt die het heeft geprobeerd bij haar paard. Jaar of 4 geleden denk ik.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:29

Ik heb mijn andalusier merrie vorig jaar 3 maanden cimetedine gegeven. Haar melanomen zijn wel iets keiner geworden. In Amerikaans onderzoek werd ook beschreven dat bij vervolg onderzoek naar voren kwam dat als ze al niet kleiner werden ze na 12, 24 en 32 maanden ook niet noemenswaardig gegroeid waren. Daar hoop ik dan ook nog maar op. Het is volgens het onderzoek wel belangrijk om de juiste dosis te geven en steeds op precies dezelfde tijd voor een constante bloedspiegel De mijne kreeg ze drie maanden lang om 8.00 uur, 16.00 uur 24.00 uur. Staan aan huis dus te doen.Dierenarts heeft een recept geschreven en ik heb het in een (humane)apotheek in Duitsland gehaald. Kost maar een derde van wat het in Nederland kost.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 22:27

MiekeFS schreef:
Ik heb mijn andalusier merrie vorig jaar 3 maanden cimetedine gegeven. Haar melanomen zijn wel iets keiner geworden. In Amerikaans onderzoek werd ook beschreven dat bij vervolg onderzoek naar voren kwam dat als ze al niet kleiner werden ze na 12, 24 en 32 maanden ook niet noemenswaardig gegroeid waren. Daar hoop ik dan ook nog maar op. Het is volgens het onderzoek wel belangrijk om de juiste dosis te geven en steeds op precies dezelfde tijd voor een constante bloedspiegel De mijne kreeg ze drie maanden lang om 8.00 uur, 16.00 uur 24.00 uur. Staan aan huis dus te doen.Dierenarts heeft een recept geschreven en ik heb het in een (humane)apotheek in Duitsland gehaald. Kost maar een derde van wat het in Nederland kost.

Slim!

Ik denk dat er best een kans is dat artsen in Nederland de citemidine te laag en/of te kort gedoseerd hebben.

Mieke, na drie maanden ben je er mee gestopt?

Wel apart dat melanomen bij schimmels een link schijnen te hebben met histamine. Komen melanomen tegenwoordig ook meer voor?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:56

Mijn dierenarts vond het ook geen goed middel, wij hebben een melanoom afgebonden met elastiek en dat werkte prima. Geen wond en geen lidteken achteraf.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:14

De melanomen bij mijn merrie (wordt in april 10 jaar) waren al ongeveer vier jaar stabiel, een kleine ronde erwt in de kringspier, een kleintje aan de onderkant van de staartwortel en twee kleintjes in haar lip.Maar die in haar kringspier begon vorig jaar lente langzaam aan wat groter te worden formaat en vorm boon.Toen met cimetidine begonnen. 7,5 mg per kilo paard wat in mijn geval neer kwam op 3 x daags 3750 mg. Na een week of zes begon de melanoom in de kringspier te veranderen van vorm. Werd veel platter en er kwam een soort van klein gaatje in waar af en toe wart zwart spul uit kwam. Daarna geen verdere verandering meer. Ik zou het minimaal 3 maanden moeten gebruiken tenzij er nog steeds verandering plaats zou vinden wat niet het geval was. Na 3,5 maand waren de pillen op en ben ik ermee gestopt. Was ook wel redelijk arbeidsintensief :) Melanomen zijn sindsdien niet meer veranderd. Ik had deze onderzoeken en nog andere ook gelezen en mijn dierenarts wist er ook van en zei dat ik het kon proberen. Cimetedine kon in ieder geval geen kwaad.