Grasallergie/cetirizine/help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 10:56

Hi iedereen,

Ik heb eerder een topic geplaatst over de vage hooikoorts/COPD-achtige klachten van mijn pony. We zijn inmiddels iets verder een daar horen natuurlijk ook weer nieuwe vragen bij...

Ze stond aanvankelijk op (redelijk) kort gras, waar ze dus al stond te hoesten en te proesten. Toen het groepje werd overgezet naar een stuk met langer gras (om de rest van de weidestukjes wat rust te geven), vond ik haar de volgende morgen in een vreselijke staat. Hoesten, sloom, weinig eetlust, niet normaal heftige ademhaling... Gewoon vreselijk. Het greep me onwijs aan om haar zo te zien en heb een potje staan janken bij dat beest...

Het was dus duidelijk dat langer gras absoluut een no-go is bij haar. Terug op kort gras - nog steeds hoesten. Ik ben toen ten einde raad begonnen met het anti-histamine middel Cetirizine, en het leek wel alsof ze uit het niets weer "beter" was. Ik heb haar toen ook direct van het gras afgehaald en ze staat nu in een paddock met nat kuil.

Na twee dagen zonder gras en met Cetirizine is het alsof er nooit iets was gebeurd. Geen hoesten/kuchen meer, redelijk normale ademhaling (voor haar doen dan...), goede eetlust, en ze is alweer druk bezig met het treiteren van mijn andere merrie in de paddock
}>


Ze krijgt ook elke 3 dagen een vernevelingsbehandeling van de DA met de Flexineb, wat ook helpt. Maar ik denk dat Cetirizine de doorslag heeft gegeven, en denk ook dat het feit dat het onwijs afgekoeld is erg helpt. Ik wil haar gras-vrij houden t.e.m. vrijdag, en dan kijken hoe ze reageert op kort gras.

Mijn vragen dan dus:

Cetirizine: hoe vaak, hoe lang? Ik geef haar op dit moment 3 pilletjes (10mg) in de ochtend en 3 pilletjes in de avond. Is dit handig om een tijdje vol te houden of is het beter als ik het zsm weer afbouw ivm mogelijke bijwerkingen? Wie heeft hier ervaring mee?

Grasallergie: wat moet ik nú, is mijn voornaamste vraag. Betekent dit dat ze allergisch is voor het eerste gras, en dat ze verder wel op kort gras kan? Of mag ze nooit meer op gras staan?


Alle ervaringen zijn welkom! Mijn DA weet overal van en is er zoals gezegd elke 3 dagen. Dus comments zoals "ik zou niet zomaar antihistamine aan mijn paard geven" etc zijn niet nodig :j

Alvast bedankt! xx

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:00

Als je Da weet van de cetirizine dan zou je je vragen daaromtrent ook beter aan hem/haar voorleggen. Ik denk niet dat er hier iemand iets zinnigs kan zeggen over de dosering van deze medicatie (wordt niet echt vaak gebruikt bij paarden).

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:06

maximuss schreef:
Als je Da weet van de cetirizine dan zou je je vragen daaromtrent ook beter aan hem/haar voorleggen. Ik denk niet dat er hier iemand iets zinnigs kan zeggen over de dosering van deze medicatie (wordt niet echt vaak gebruikt bij paarden).


Ik heb op Bokt toch aardig wat posts gelezen over het gebruik ervan. De DA heeft zelf ook weinig ervaring met het middel, vandaar dat ik graag ervaringen van anderen wil horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:26

Ik ben sinds dit seizoen begonnen met cetirizine, beetje "op de gok" want mijn DA heeft er inderdaad ook geen ervaring mee. Maar het helpt hem wel dus ik vind het prima zo. Als je meer info zoekt kan je ook eens in het headshaking-topic lezen/reageren, daar zitten veel mensen met paarden met pollenallergie/hooikoorts en een aantal geven ook cetirizine.

Qua dosering is het een beetje zoeken. Ik heb ongeveer 400 kg pony en ben begonnen met 1 pilletje een uur voor het rijden, maar dat deed niks. Dan heb ik een paar dagen 2 pilletjes laten geven bij het voeren 's morgens en daar merkte ik iets van, maar qua rijden was het nog moeilijk (hij heeft dus last van headshaking). Daarom naar 3 pilletjes per dag gegaan en daar heeft hij het een tijd goed op gedaan, klachten met rijden waren zo goed als weg (sommige omstandigheden doe je helaas niks aan, zoals wind uit de verkeerde richting enzo). Dit was nog redelijk in het voorjaar. Naarmate de grassen begonnen te bloeien (eind april dus) merkte ik dat hij het weer moeilijker kreeg, dus ben ik 4 pilletjes per dag gaan geven. En met het weer van de laatste tijd krijgt hij sinds eind mei 5 pilletjes en het gaat helemaal prima. Er is trouwens ergens een studie te vinden waarbij ze 0.4mg cetirizine/kg paard gaven, dit elke 12u en die paarden hadden totaal geen bijwerkingen. Een dosis van 10 mg/100 kg wordt door bepaalde DA's zeker als veilig beschouwt, dus om een idee te geven wat kan ;)

Zijn gewone klachten (loopneus, traanogen, niet uit z'n stal willen komen, ...) zijn helemaal weg. Met rijden hangt het een beetje van dag tot dag af, zoals gezegd speelt wind enzo ook wel een rol dus het is altijd even afwachten. Maar zelfs als hij met rijden een slechte dag heeft is dit nog een pak beter dan wat ik andere jaren en met andere middeltjes had. Dus ik hoop dat dit zo blijft. Ik ben voorlopig niet van plan om af te bouwen, uiteraard wel naar het einde van het seizoen toe en in de winter stoppen, maar zolang de grassen bloeien blijft hij op 5 pilletjes staan.

Hij heeft trouwens ook grasallergie (maar reageert eerder door schuren, hoewel zijn luchtwegen ook niet alles zijn), en stofallergie (dus ook weer luchtwegen). Hij staat dus nooit meer op het gras, krijgt enkel droog hooi (want voordroog zitten alweer teveel suikers in/reageert hij op) wat natgemaakt wordt bij het geven (is voor hem gelukkig voldoende). Met de warmte van de laatste weken leek hij wat moe en had hij toch af en toe weer een droog kuchje (maar niet echt hoesten) dus ik ben nu foenegriek aan het proberen, dat zou de luchtwegen verzachten. Sindsdien wel niet meer echt gaan rijden, maar heb wel het idee dat hij zich goed voelt momenteel dus denk dat we wel op de goede weg zitten.

Maar het is een zoektocht en het blijft puzzelen en de ene pony is de andere niet jammer genoeg ;)

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:47

Ik heb geen ervaring met paarden maar wel met advies voor mensen.

Citaat:
Cetirizine: hoe vaak, hoe lang? Ik geef haar op dit moment 3 pilletjes (10mg) in de ochtend en 3 pilletjes in de avond. Is dit handig om een tijdje vol te houden of is het beter als ik het zsm weer afbouw ivm mogelijke bijwerkingen? Wie heeft hier ervaring mee?


Cetirizine blokkeert de histamine receptor. (receptor = het ontvangertje wat histamine ontvangt waardoor er een allergische reactie optreedt)
Zodra je met cetirizine stopt kan de histamine weer op de receptor komen en begint de allergische reactie weer. Dus ik zou pas stoppen/afbouwen als de allergenen niet meer of minder in de buurt zijn.
Zo werkt het met hooikoorts ook.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 16:21

Bedankt voor jullie reacties! [***] goed om te horen dat jouw beestje het er ook goed op doet. Hoe voer jij het? Door zijn voer of apart?

Mijn pony heeft idd ook problemen met stof, en krijgt ook onwijs veel jeuk als ze op gras staat. Staat dus ook in een eczeemdeken. Verder krijgt ze standaard fenegriek en Hilton Herbs Freeway Gold als supplementen door haar voer. Ik heb haar een behoorlijke kuur van NAF Respirator Boost gegeven en ze krijgt ook Puur Allergie, maar heb niet het gevoel dat ze daar veel baat bij heeft. Verder wordt alles nat gemaakt, haar (1 handje) krachtvoer, haar kuil, alles. Ik poets alleen buiten en andere paarden poets ik ver van haar vandaan. Met uitmesten/vegen zet ik haar als het kan even 600km verderop :) Ze mag op dit moment niet in de bak van mij, zodat ze ook geen zand inademt voor zover dat kan. Allemaal even heel extreem, maar als het moet...

Ik vraag me af of ze ooit nog op gras zal kunnen. Ik heb het gevoel dat ze niet tot nauwelijks reageert op gras later in het seizoen, maar dat wordt dus uitproberen... Wat ik best eng vind, omdat ze dan misschien weer last krijgt. Wil niet dat het slechter met haar gaat als ze nu juist zo verbeterd is...

Die studie over cetirizine bij paarden heb ik ook gelezen! Ik hoop dat het inderdaad zo is dat er geen bijwerkingen aan verbonden zijn. Dat geeft toch een beter gevoel.

Anoniem

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:55

Hier gaat het gewoon door z'n voer .. hij krijg bietenpulp/lijnzaadvlokken en dan elke dag een bakje met vitaminenkorrel en nog wat dingetjes en daar gaan de pilletjes bij, die gaan dan gewoon bij het voeren in de pulp ;) Maar als ik nog een extra pilletje wil geven voor het rijden ofzo dan doe ik dat gewoon met een snoepje of stukje wortel ofzo, is alleen soms moeilijk omdat hij het presteert om alles op te eten en het pilletje weer te laten vallen :+

Hier jarenlang onder een eczeemdeken gestaan want hij had "zomereczeem" maar dat bleek dus niet zo, sinds hij niet meer op gras staat staat hij het hele jaar zonder deken (met uitzondering als de dazen echt irritant zijn) en zonder jeuk. Heb bij hem ook dingen als Puur pollen enzo geprobeerd maar dat deed allemaal niks.

Het is soms moeilijk, ik rij zeg maar 90% van de tijd buiten (in de bak rij ik nooit maar doe ik soms wel wat grondwerk ed) maar daar kan het natuurlijk ook droog en stoffig zijn .. dus echt 100% alles oplossen lukt niet, maar ik heb wel al heel wat onder controle als je het vergelijkt met jaren terug, en hoop elke keer een stapje verder te geraken ;)

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:05

Dat cetirizine, is dat op recept? Ik heb ook een paard met hoest problemen. Net opnieuw het topic weer leven in geblazen, vandaar de vraag.

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:26

cetrizine is ook te koop bij de lidll voor ong 1.45 en daar zitten dan 7 pilletjes in.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 12:11

Hi iedereen,

Even een update na een tijdje alles proberen.

Het gaat gelukkig een stuk beter. Daar zijn we erg blij mee, want we stonden op een gegeven moment voor de ergste keuze die je als paardeneigenaar zult moeten maken... Pony hoest helemaal niet meer. Onderstaand even een overview van wat we eraan gedaan hebben. Wat voor mij persoonlijk weinig deed: sputolysin, PuurPollen, PuurAllergie, fenegriek (misschien wel ondersteunend, maar niet lifechanging).

Verhuizing
Begin Juni kwamen we er na maandenlang onbegrip dus achter dat gras de voornaamste boosdoener was. We hebben haar toen (samen met mijn andere merrie, die wél graag op gras wil...) overdag in de paddock gezet met kuil en snachts op stal (steenpaddocks, dus konden niet 24/7 buiten). Dat verbeterde al aardig, maar nadat de eigenaresse van stal een vreselijk slechte baal kuil binnenkreeg was het weer mis. We zijn toen ook actief gaan zoeken naar een ander plekje, zodat hoestpony op de paddock zou kunnen (en niet alleen zou zijn) en niethoestpony gewoon lekker op het land. Na lang zoeken een mooi plekje gevonden in de polder (andere stal was aan de bosrand). Hoestpony staat overdag in een zandpaddock die aan de landjes grenst, zodat ze haar vriendjes kan zien en zelfs kan knuffelen over het hek. Ze staat dus totaal niet meer op gras. Reistijd van bijna een uur voor mij, maar ik heb het ervoor over. Ik ben van plan in die richting te gaan verhuizen, zodat ik dichterbij stal kan zijn.

Voer & medicatie
Ze krijgt nu alleen natgemaakt kuil in hooinetten (zodat ze haar neus er minimaal insteekt), uiteraard een handje biks 2x p dag, en een handje muesli met haar cetirizine. Ze krijgt hiervan (op advies van de DA) aardig wat. Ik heb geprobeerd af te bouwen, maar hoorde de dag daarop gelijk een kuchje - dus maar weer terug naar de hoge dosering. Ik ben van plan om dit vol te houden tot het pollenseizoen helemaal voorbij is. Verder krijgt ze een handje spliterwten in haar biks - blijkbaar helpt dit een hoestje verhelpen, en ze vindt het super lekker :) Ze krijgt magnesium en heeft een liksteen (Himalaya), maar dat is anti-dikke-pony-issues. Ook krijgt madame dagelijks een spuitje Balsamic Air, wat ze vreselijk vindt maar volgens mij wel erg goed helpt. Ventipulmin heb ik wel in mijn kast staan voor noodgevallen, maar tot nu toe gelukkig niet nodig gehad en wil dat ook zo houden.

Extra maatregelen/management
Ik heb gemerkt dat hoestpony na deze moeilijke episode nog gevoeliger is voor stof en sterke geuren (bakzand na een droge dag, uitmesten, geur vieze stal, Vicks, zelfs parfum). Ze draagt 24/7 een vliegenkap met een heel groot neusdeel (vooral ivm haar eczeem, maar houdt dus ook stof tegen). Als ik haar poets of met haar ga wandelen, dek ik haar neus en mond compleet af met een op maat geknipte zwarte panty. Heb dit op YouTube gezien, en werkt super goed. Geweldige oplossing! Aangezien de paddock aan de landjes (en dus aan gras) grenst, heeft ze in de paddock altijd haar graasmasker om. Maar mevrouw kijkt niet eens meer om naar het gras, dus ik denk dat ze wel doorheeft dat het slecht voor haar is. Uiteraard houd ik haar niet op stal tijdens het uitmesten/opstrooien, en ik veeg de poetsplaats pas als hoestpony niet meer in de buurt is. Verder zorg ik ervoor dat de staldirectie helemaal op de hoogte is van de situatie, en ook ziet hoe serieus de gevolgen van mismanagement kunnen zijn. Ik update ze over elk kuchje en briesje dat ik hoor. Ze werken geweldig mee in haar revalidatie en doen ontzettend hun best voor ons. Zonder hen had ik het niet gered.

Beweging
Hoestpony is nu zo'n 3 weken niet meer hoestpony, maar (bijna) gewoon pony. Waar voorheen 2 minuten wandelen zou zorgen voor een fikse hoestbui en een stilstaande, protesterende hoestpony, rent ze nu van hot naar her in haar paddockje zonder enig kuchje (afkloppen). Ben dan ook begonnen met 10, 20, en toen 30 minuten wandelen. Gisteren heeft hoestpony haar eerste drafjes aan de longe gedaan, en dat ging prima! Ze moet onwijs veel conditie opbouwen maar ik ben allang blij dat ze kan lopen zonder het benauwd te krijgen... Hier gaan we dus gewoon mee door. Ik ben wel erg voorzichtig met het weer, als het te warm is mag ze niks. Dan is het chillen geblazen.

Toekomst
Veel mensen vinden het zielig voor hoestpony dat ze niet op gras mag. Dat begrijp ik heel goed, en dat vond ik in het begin ook. Ik vond het toch zieliger toen ze zo benauwd was dat ze niet meer at, levenloos in een hoekje stond en ik haar ademhaling vanaf de parkeerplaats hoorde. Ze is nu, na een maand geen gras, weer helemaal levendig en vreselijk stout. De oude dus. Ik ben van plan haar het komende weideseizoen óók niet op het gras te laten. Ik wil het niet meer riskeren. Ik evalueer elke dag hoe hoestpony zich fysiek voelt, maar ook mentaal. Of ze een beetje enthousiast is, of juist introvert wordt van de verandering. Niethoestpony is trouwens ook supergelukkig in haar nieuwe huisje, ze mag elke dag op het land met haar vriendjes en doet het super goed.

Sorry voor de lange update! Het is echt een rollercoaster geweest en ik ben blij dat ik het beestje 200% heb gegeven. Heb op bepaalde momenten mezelf wel afgevraagd of het het allemaal wel waard is, of ze überhaupt te redden valt... Maar als ik haar nu zo zie, ben ik onwijs dankbaar dat ik doorgezet heb. En dat is hoestpony denk ik ook. :)

PS: als je ergens vragen over hebt, of je afvraagt waar ik stond en waar ik nu sta (regio Amsterdam - anders irrelevant denk ik :) ). of als je ook een hoestpony hebt en ten einde raad bent, heel graag pb! Ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden en heb in deze laatste maanden heel veel geleerd over hoesten & allergieen. Dont hesitate!

Groetjes,
Hoestpony, Niethoestpony en een onwijs opgelucht baasje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:47

Super dat het zo goed gaat nu! En geweldig dat je zo'n fijne, meewerkende stal hebt gevonden.
Hopelijk blijft het de goede kant uit gaan en merk je (met goed management) binnenkort niks meer aan je pony ;)

Hoeveel cetirizine staat die nu op? Omdat je zegt dat het een heel hoge dosis is.


Dat niet op gras zielig is is ook maar een mensen-dingetje hoor. Paarden moeten buiten kunnen en genoeg ruwvoer hebben, liefst ook nog gezelschap indien mogelijk (maar dat hebben die van mij ook niet) maar gras op zich is niet levensnoodzakelijk hoor en als je paard er slecht op reageert beter van niet ;)

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 12:58

[***] schreef:
Super dat het zo goed gaat nu! En geweldig dat je zo'n fijne, meewerkende stal hebt gevonden.
Hopelijk blijft het de goede kant uit gaan en merk je (met goed management) binnenkort niks meer aan je pony ;)

Hoeveel cetirizine staat die nu op? Omdat je zegt dat het een heel hoge dosis is.


Dat niet op gras zielig is is ook maar een mensen-dingetje hoor. Paarden moeten buiten kunnen en genoeg ruwvoer hebben, liefst ook nog gezelschap indien mogelijk (maar dat hebben die van mij ook niet) maar gras op zich is niet levensnoodzakelijk hoor en als je paard er slecht op reageert beter van niet ;)


Bedankt voor je lieve reactie! Ponykind staat nu op 16 cetirizine (10mg) per dag. Super veel, als ik lees dat sommige paarden baat hebben bij 1 pilletje. Ook niet goedkoop, maar gelukkig minder duur dan andere (DA-)oplossingen... Ik geef haar de cetirizine in haar muesli en blijf er dan even bij terwijl ze eet, zodat ik zeker weet dat ze alle pilletjes op heeft. Ze eet ze ook wel gewoon uit mijn hand. Alleseethoestpony.

Ik zie dat ik ben vergeten te melden hoe ze precies staat. Hoestpony heeft een (grote) stal met eigen uitloop, waar ze ook droog buiten kan staan onder een afdakje. Dit zorgt ervoor dat ook als ze op stal staat, ze buiten kan zijn en dat is ze over het algemeen ook wel. Verder gaat ze dus overdag in de zandpaddock. Ze staat op vlas.

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:09

Beste Eapy, ik heb er ook een gehad die 32 pillen per dag moest. Ik ben toen enorm geholpen door drogisterij die Grenze. Zij hebben goedkopere Cetirizine en bij afname van grotere hoeveelheden kan je ze contacten. Zie website https://www.diegrenze.nl/index.php/ceti ... 30tab.html
Succes met je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:16

Klinkt ideaal, die van mij staat op dezelfde manier :j Al staat hij daar gewoon 24/7 en kan hij wel nog op stro (ben ik wel blij mee, kan hij daar ook nog van knabbelen als hij wil).

En 16 is inderdaad een hele hoop, maar als het werkt dan doen we dat hé :) Ik bestel ze trouwens ook bij bovenstaande website, was hier ook het goedkoopste (bestel dan voor 50 euro per keer, zitten er geen verzendkosten aan en ze zijn toch jaren goed dus ook als het seizoen voorbij is kan ik gewoon volgend seizoen ermee verder) en heel behulpzame mensen :j

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:22

ramasso schreef:
Beste Eapy, ik heb er ook een gehad die 32 pillen per dag moest. Ik ben toen enorm geholpen door drogisterij die Grenze. Zij hebben goedkopere Cetirizine en bij afname van grotere hoeveelheden kan je ze contacten. Zie website https://www.diegrenze.nl/index.php/ceti ... 30tab.html
Succes met je pony!


Wauw, dat is pas veel! Ook een pollenallergie of iets anders? Ik meen trouwens ook te merken dat het haar helpt met haar eczeem, ze heeft helemaal niet meer geschuurd sinds ze op de cet. staat. En bedankt voor de link! Ik ga zeker even contact opnemen met ze.


[***] schreef:
Klinkt ideaal, die van mij staat op dezelfde manier :j Al staat hij daar gewoon 24/7 en kan hij wel nog op stro (ben ik wel blij mee, kan hij daar ook nog van knabbelen als hij wil).

En 16 is inderdaad een hele hoop, maar als het werkt dan doen we dat hé :) Ik bestel ze trouwens ook bij bovenstaande website, was hier ook het goedkoopste (bestel dan voor 50 euro per keer, zitten er geen verzendkosten aan en ze zijn toch jaren goed dus ook als het seizoen voorbij is kan ik gewoon volgend seizoen ermee verder) en heel behulpzame mensen :j


Wat fijn Sabine. Dus wel een licht aan het einde van de tunnel. Ik hoop ook dat hoestpony in de toekomst weer op stro mag, maar voor nu even zo. Ik ga zeker naar die website kijken!

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:31

Ja het was ook wel een stevig paardje . Wat zijn precies het probleem was, daar zijn we nooit achter gekomen. Hij heeft wel baat gehad van de Cetirizine, maar helaas te weinig om hem probleem vrij te krijgen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:32

mijn paard krijgt met erge dagen 5 pilletjes, en op dagen met regen geef ik er minder
gaf er vorig jaar elke dag 1 wist niet dat je meer kon geven, maar het gaat wel beter als hij als ik kom zijn pillen geef
hij doet erg schuren aan neus en mond ,heeft soms de blaren op het tandvlees staan
ik geef het 1x per dag rond ong dezelfde tijd
en na half uurtje begint het te werken en zie je zijn blik rustiger worden
hij heeft gras en hooipollen allergie, myten en insecten allergie

hij krijgt elke dag 100gr vit brokjes 2 schepjes biergist 1 schep kurkuma schepje magn scheutje olie
handje meusli en 2 scheppen kruidenmix goed mengen en beetje water erdoor zodat alles plakt en hij eet het super!!

rijden gaat niet hij piept en zwiept dan met zijn hoofd, vind dan rijden nu even niet eerlijk tegenover hem

helaas woe weer heet en volop pollen .....
ben blij als de zomer voorbij is

Anoniem

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:00

Dan heeft die van mij het toch echt maar licht als ik alles zo lees. En dat vond ik al zo zielig. Het is niet simpel allemaal.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Grasallergie/cetirizine/help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:17

Het verbaasd mij niet dst ceterizine ook helpt tegen ZE. Dat is immers ook een allergie.

Ik gebruik het voor mezelf. Ik ben allergisch voor paarden, pollen, bomen, gras, stro, hooi, stof, honden, katten en ehm.. ik kan nog wel even doorgaan. Tevens astma, dus ik had jouw paard wel kunnen zijn :')
Jaren terug gebruikte ik ceterizine elke dag. Maar op een gegeven moment werkte het niet meer. Ik ben toen tijdelijk gestopt (verschrikkelijk) en toen alleen nog gaan gebruiken als de nood echt te hoog is en toen werkte het weer.
In stal is een no go zonder mondkapje, buiten was het vele malen beter te handelen.

Ik heb een eigen paard en katten. Ik wen aan mn eigen dieren. Zo krijg ik accuut galbulten als ik een ander paard aai.

Dus geen advies, wel ervaring om te delen.
Ik vraag me nu overigens wel af of ik het aan die van mij ook niet zou geven. Wie weet wordt het wel de vervanger van de eczeemdeken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:18

ramasso schreef:
Beste Eapy, ik heb er ook een gehad die 32 pillen per dag moest. Ik ben toen enorm geholpen door drogisterij die Grenze. Zij hebben goedkopere Cetirizine en bij afname van grotere hoeveelheden kan je ze contacten. Zie website https://www.diegrenze.nl/index.php/ceti ... 30tab.html
Succes met je pony!


Thanks voor de link, ik heb gelijk ingeslagen :D Cetirizine voor mezelf en Loradetine voor paardlief. Die deed het op de Cetirizine wel aardig, maar helemaal vrij kreeg ik dr niet. Maar op de Loradetine doet zij het super.
En ik vond in die shop ook een creme voor kleine schaafwondjes, die ik jaren geleden al gebruikte en bestelde bij de paardendrogist. Maar die hebben hem niet meer in het assortiment. Dus die is ook direct besteld, ikke helemaal blij *\o/*

TS fijn dat je paard het er zo goed op doet. Gelukkig kan de mijne ook nog gewoon op stro (daar reageerde ze ook helemaal niet op, het waren echt de gras en plantenpollen) maar nog veel gelukkiger zij kan nu ook weer zonder neusnetje op de wei.
Mss nog een idee voor jou, ik heb zon vliegenmasker van Harry's Horse, die met die grote ring erin. Ik heb aan een neusnetje klitteband gemaakt en dat paste precies op dat masker.

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:04

Mag ik dit topic even omhoog schoppen?
Mijn Friese ruin heeft een allergie tegen mijten. Op een schaal van 0/5 een 3. Zou cetirizine ook helpen tegen een mijtenallergie?