Allergische reactie 22 jr merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Allergische reactie 22 jr merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 20:32

Sinds 2 jr wordt het steeds erger, bultjes , jeuk en veel vocht. Momenteel staat ze weer onder controle en krijgt 2 keer per dag antibiotica gespoten. Benen zijn dik van het vocht en heeft jeuk! Wie herkent dit en hoe uit te vinden waar ze allergisch voor is?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Re: Allergische reactie 22 jr merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:34

Ah getver wat een puinhoop.
Waar is ze allemaal voor onderzocht? Is er bloed gecontroleerd, bodembedekker op stal verandert, voer verandert, manier van huishouden verandert? Is het in de zomer erger minder of hetzelfde dan in de winter? Ben je al eens van stal gewijzigd om te kijken of het daar anders wordt? Dan wel al eens opgenomen in een kliniek ervoor?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:35

Och jeetje, heftig zo'n reactie!

Heb je meer informatie? Wanneer speelt de reactie op? Ben je toevallig verhuisd waarna de reactie begon? Lijkt het gerelateerd aan insecten of voeding?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:35

Mijn merrie heeft het ook 1x gehad. Volgens de da was de kans heel groot dat ze ergens door geprikt was. Mede doordat er niets verandert was.
Overigens had zij haar halve kling geschuurd, omdat er veel zwelling zat.
Ze had op dat moment ook een veulen van 3.5 mnd aan de voet, maar doordat zij zich zo ellendig voelde was haar uier ook leeg en duurde wel een paar dagen voordat het weer beter werd.

Maar heb je zelf een idee wat een trigger is?
Of is er onlangs wat verandert?

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 20:39

Niet verhuisd, heb haar al 12 jaar thuis staan in een ruime buitenstal, eerste jaren nergens last van. Daarna om het jaar ongeveer in de zomer dus dierenarts dacht insecten maar deze laatste reactie begon tijdens het laatste koude weekend! Bodembedekking niet veranderd, enige wat veranderd is het ruwvoer. Volgens mijn dierenarts is het middels bloedonderzoek niet helder te krijgen..

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 20:40

kiki1976 schreef:
Mijn merrie heeft het ook 1x gehad. Volgens de da was de kans heel groot dat ze ergens door geprikt was. Mede doordat er niets verandert was.
Overigens had zij haar halve kling geschuurd, omdat er veel zwelling zat.
Ze had op dat moment ook een veulen van 3.5 mnd aan de voet, maar doordat zij zich zo ellendig voelde was haar uier ook leeg en duurde wel een paar dagen voordat het weer beter werd.

Maar heb je zelf een idee wat een trigger is?
Of is er onlangs wat verandert?

Zelf begin ik steeds meer te denken aan het ruwvoer. Maar in alle balen kuil kan iets zitten waar ze blijkbaar allergisch voor is..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:45

In ruwvoer een plantje dat ook op de wei staat? Dan wel een bloeiend plantje waar op gereageerd wordt. Zou het zin hebben haar bv tijdelijk op een kliniek te zetten en zien of de boel daar wegtrekt. Dan weet je of het iets in jou omgeving is waar ze op reageert

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 20:51

Het ruwvoer wordt gekocht dus geen idee wat er in zit. Ik heb nog niks vreemds kunnen ontdekken in de balen. Op zich is dat een optie maar ze moet een keer weer thuis komen en dan nog is het lastig uit zoeken waar het vandaan komt. Ze heeft vanaf september geen last meer gehad en nu opeens wel

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:52

Of 'gewoon' zelf een portie ander ruwvoer inkopen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld hooi te geven?

Komt het ruwvoer ieder jaar van hetzelfde land of regio? Klinkt inderdaad sterk op iets uit het voer, hoewel ik de eerste prikkers al heb zien vliegen. Voereliminatie kan je relatief gemakkelijk uitvoeren, eventueel onder begeleiding van de dierenarts.

Je zegt nu opeens wel, is er een verband met net een nieuwe baal open en de reactie?

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 20:59

RianneH schreef:
Of 'gewoon' zelf een portie ander ruwvoer inkopen. Is het mogelijk om bijvoorbeeld hooi te geven?

Komt het ruwvoer ieder jaar van hetzelfde land of regio? Klinkt inderdaad sterk op iets uit het voer, hoewel ik de eerste prikkers al heb zien vliegen. Voereliminatie kan je relatief gemakkelijk uitvoeren, eventueel onder begeleiding van de dierenarts.

Je zegt nu opeens wel, is er een verband met net een nieuwe baal open en de reactie?

Vorig jaar in mei een partij balen gekocht, toen kreeg ze de reactie in juli. Afgelopen februari een nieuwe partij gekocht en ging het mis begin van deze maand. Misschien dan toch maar eens kleine baaltjes hooi aanschaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:01

Mijn oudje had het van het najaar. Geen open plekken maar wel dezelfde bulten. Na een regenbui zijn ze verdwenen. Misschien dat je je paard met water kunt afsproeien om te zien of ze ook weggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:03

Je zou ook eens kunnen nadenken of de deken niet de boosdoener is. Als het kan zou ik die afdoen.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:04

Monique schreef:
Mijn oudje had het van het najaar. Geen open plekken maar wel dezelfde bulten. Na een regenbui zijn ze verdwenen. Misschien dat je je paard met water kunt afsproeien om te zien of ze ook weggaan.

In de zomer was ik haar met tea tree shampoo als ze er zo onder zit maar helpt niks :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:04

Wat heb je voor vloerbedekking in de stal?

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:05

Monique schreef:
Je zou ook eens kunnen nadenken of de deken niet de boosdoener is. Als het kan zou ik die afdoen.

In de zomer heeft ze alleen een Vliegendeken op omdat we dachten dat het door insecten kwam maar hielp ook niet

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:05

Monique schreef:
Wat heb je voor vloerbedekking in de stal?

Houtvezel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:06

Al eens wat anders geprobeerd?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:07

Je bent uiteraard al bij de DA geweest hiervoor. Maar heb je al eens contact opgenomen met Den Hoek?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:09

Waarom antibiotica? Dat helpt niet tegen allergische reacties hoor, laat het dier eerst eens daar wat voor krijgen bij voorkeur per injectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:09

Paard kan ook allergisch zijn voor een borstel, houtvezel, voer. Eet hij uit een plastic bak?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:10

Oef ja dat is een heftige allergische reactie. Waarom spuit de arts antibiotica en geen corticosteroïden? Ik zou een paard met zo'n heftige reactie toch wel direct dexamethason laten geven of op de prednison zetten.
De enige manier om erachter te komen is uitsluiten. Dus inderdaad nagaan wat er veranderd is en wat de trigger kan zijn geweest. Als je denkt aan voergerelateerd kan je haar het best eerst minstens 6 weken op droge balen hooi zetten, als ze daar niet op heeft gereageerd ga je langzaam weer ander voedsel aanbieden en elke keer maar één ding tegelijk.
Je kunt ze wel laten testen op de meest voorkomende contact en voedsel allergie middels bloedonderzoek maar de test is niet helemaal dekkend en beperkt.
Daarnaast kun je haar wel bij een dermataloog laten testen maar het is echt heel lastig om er achter te komen.

Edit: er zijn echt al veel muggen sinds een aantal weken. Dus als het alleen in de voorjaars- en zomermaanden is dan zou dit het wel kunnen zijn.
Als je meer wilt weten over de reactie zou je kunnen zoeken op "urticaria" of "hives". Hier een linkje naar het boek van prof. Knottenbelt: https://books.google.be/books?id=_Q5tAw ... ia&f=false
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 26-03-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:10

Ik vind het ook gek dat hij antibiotica krijgt. Een ontstekingsremmer is beter. Iets zoals cortisonen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:15

Wat sneu!

Paard op stal had dit ook, reageerde eerst goed op prednison, maar kwam steeds vaker terug en medicatie deed steeds minder. Uiteindelijk is paard ingeslapen omdat het onhoudbaar werd. Helaas zijn ze nooit achter de oorzaak gekomen.

Ik kan je dus ook niet verder helpen, ik hoop dat die van jou snel opknapt! :(:)

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:16

Monique schreef:
Ik vind het ook gek dat hij antibiotica krijgt. Een ontstekingsremmer is beter. Iets zoals cortisonen.

Dat krijgt ze ook maar ze heeft in het verleden einschuss gehad doordat ze wondjes krijgt van het schuren en aangezien haar linkerachterbeen behoorlijk dik en warm werd hebben we gisteren de dierenarts gebeld en ook antibiotica laten spuiten. Vandaag , morgen en woensdag ook ( duur grapje ;) ) . Cortisonen heeft ze gisteren en. Vandaag gehad, plekken worden minder maar het vocht moet nu nog weg uit haar benen

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:18

TinGu schreef:
Wat sneu!

Paard op stal had dit ook, reageerde eerst goed op prednison, maar kwam steeds vaker terug en medicatie deed steeds minder. Uiteindelijk is paard ingeslapen omdat het onhoudbaar werd. Helaas zijn ze nooit achter de oorzaak gekomen.

Ik kan je dus ook niet verder helpen, ik hoop dat die van jou snel opknapt! :(:)

Jong paard? Sneu zeg! Eerlijk gezegd heb ik dit ook bedacht.. bloed wordt woensdag afgenomen, hooi ga ik regelen en als dat niet helpt dan ben ik bang dat het onvermijdbaar wordt