plek hoefzweer wilt niet uitharden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MannyChina

plek hoefzweer wilt niet uitharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 02:32

mijn pony heeft vorig jaar juni een hoefzweer gehad. Die is er uitgesneden en het was vrijwel meteen verholpen. Echter na een paar maanden krabte ik zijn hoeven uit en begon het te bloeden. heel erg!
Gelukkig was er een hoefsmid op stal aanwezig en die kon meteen kijken en handelen.
Het was een kleine hoefzweer ( op dezelfde plek als de vorige) die open was gegaan door het uitkrabben.
Dit was op zich geen slecht teken, want de druk was er immers af.

Nu zijn we heel veel maanden verder en wil de plek waar de grote en kleine zweer zaten niet hard worden. Het is een gat met een stevige vlies ( net zo "hard"als de straal zeg maar is) maar echt "hoef" word het niet.
De veearts en smid hebben beide gekeken maar weten eigenlijk geen oplossing. zo "erg" hebben ze niet eerder gezien...

heeft 1 van jullie ervaring? of een tip ?
pony loopt overigens niet kreupel, maar staat wel vaker op rust met dat voetje. Dus hij heeft er wel wat last van. ( hij word niet meer belast, hij is met pensioen)

op de foto kun je zien wat ik bedoel ( het is geen rotstraal)
Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:44

ik kan je daar geen antwoord op geven, maar ik denk dat het moet uitgroeien. en dat het gewoon lang duurt voordat er nieuw, harder weefsel is gevormd.
het valt mij wel op dat je paard hoge hielen heeft en scheef bekapt lijkt.

siskeh

Re: plek hoefzweer wilt niet uitharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:02

Hoe maak je het schoon?
En is het ook vochtig? of verder wel droog?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:21

Als het niet wil uitharden is er iets niet in orde.
Ik zou extreme hygiene toepassen. Vaak (dagelijks) de plek goed schoonmaken. Vaak de smid er naar laten kijken. Box/land goed schoon houden etc.
verder biotine bijvoeren. Krijgt de pony (voldoende) brok? Zo nee, ook een goed multi vitaminen en -mineralen supplement bijvoeren. Kortom: alles om de hoef zo optimaal mogelijk te laten herstellen. De natuur moet het werk doen, maar de mens kan optimaliseren.

MannyChina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:24

dingogirl schreef:
ik kan je daar geen antwoord op geven, maar ik denk dat het moet uitgroeien. en dat het gewoon lang duurt voordat er nieuw, harder weefsel is gevormd.
het valt mij wel op dat je paard hoge hielen heeft en scheef bekapt lijkt.

hij werd op dat moment net bekapt ;) dus hij was nog niet klaar... heb tussendoor even snel een foto gemaakt van dat gat ... dat ie hoge hielen heeft klopt... hij heeft vreemde platvoetjes achter...het is niet helemaal zoals een paard hoort te staan, daarop word ie ook aangepast bekapt...
ben sinds kort over naar een andere smid omdat de vorige mn pony veel te kort zette waardoor hij ging compenseren ...

MannyChina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:26

siskeh schreef:
Hoe maak je het schoon?
En is het ook vochtig? of verder wel droog?

schoon maken is niet echt nodig... het is een dichte plek ... dus het is niet echt een gat gat die door loopt naar binnen ... ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen ... het is niet zoals een open wond dat er van alles naar binnen kan ... tis alleen een dikke "vlies" die er zit ipv hoef... het is gewoon droog alleen zacht en niet hard

MannyChina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:28

rien10 schreef:
Als het niet wil uitharden is er iets niet in orde.
Ik zou extreme hygiene toepassen. Vaak (dagelijks) de plek goed schoonmaken. Vaak de smid er naar laten kijken. Box/land goed schoon houden etc.
verder biotine bijvoeren. Krijgt de pony (voldoende) brok? Zo nee, ook een goed multi vitaminen en -mineralen supplement bijvoeren. Kortom: alles om de hoef zo optimaal mogelijk te laten herstellen. De natuur moet het werk doen, maar de mens kan optimaliseren.

de plek word goed schoongehouden .... het is niet echt een open gat, maar er groeit geen hoef meer... er zit een laag overheen ... wat net zo "hard" is als de straal zeg maar... maar ik snap niet waarom er geen verharding meer komt...
hij krijgt voldoende brok en krijgt mineralen/ vitamines ....
hoorde idd al over biotine... dus dat ga ik sowieso proberen ...

thanks

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:32

Biotine is een vitamine. Dat werkt niet 1, 2, 3. Je zal dit echt kang moeten volhouden. Ik adviseer een jaar.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:27

Is dit rechtsachter? Zoja, door de natuurlijke scheefheid en eventueel wat koehakkigheid staat hij het meest op de buitenrand van zijn hoef, die slijt daardoor af, de binnenrand groeit door. Hoef wordt steeds schever. Hij heeft ondergeschoven hielen, geen hoge hielen. Daardoor klappen de steunsels snel om en groeien in. Dit veroorzaakt de hoefzweer hier. Je moet dit echt heel goed bijhouden, elke week de rasp erover. Ik raad je aan dit zelf te leren, aangezien je de hoefsmid niet elke week laat komen. Het kan inderdaad lang duren voordat het uitgroeit, het is ook een behoorlijk gat! Beweging, stappen op een harde ondergrond die vrij is van kiezels en steentjes helpt het hoefmechanisme te bevorderen, dat zorgt voor doorbloeding en daardoor groeit het sneller dicht. Mijn Arabiertje heeft hetzelfde probleem.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:26

Zoek even op silicium voor paarden van bv silicahorse. Lees er erg positieve ervaringen over.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:18

Hoe is het hier mee?
Het kan wel dat de lederhuid naar buiten stulpt (en dat het dat is wat bloedde) en dat het daardoor last heeft met nieuwe hoorn vormen. Is het daarbij ook altijd zwart?
die vuiligheid helpt niet en kan zelfs schimmel zijn.
Zou het droog en proper houden (desnoods inpakken als die buiten gaat?) en behandelen tegen schimmel.
Als er een prolaps is zou je in principe tegendruk moeten geven zodat het op zijn plek zit/blijft zitten...

Tenzij het al weg is natuurlijk :+