22 & spat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

22 & spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:31

Dag Bokkers,

Ik heb vorig jaar een geweldige pony ontmoet, ze is (nu) 22 en heeft naar de mening van mijn DA, ernstig spat en volgens hem moet ik dit niet willen.
(Een echte boerenarts die alles zonde vindt, zo ook mijn oude pony die nu is overleden “och god hij staat nog op ijzers ook! Zei hij toen”)

Je kon zien dat ze onregelmatig liep toen ik erop zat dus rijden gebeurt ook niet meer sinds ik fotos heb laten maken bij hun, tijdens het rijden trok de onregelmatigheid wel weg.

Het is een reddingspony dus dat geld had ik er wel voor over van de fotos. Helaas, domme ik, is de rontgenfotos kwijt op de mail.

Ik ben mij nu dus heel erg aan het inlezen over spat en kom bijna geen horror verhalen tegen... eigenlijk dat ze met spat goed kunnen leven met goede therapie en dat kan ik bieden.
Rijden hoeft voor mij sowieso niet, ik wil een maatje.

Wat is jullie ervaring ermee? En hoeveel kost het om een pony met spat te onderhouden per maand (ongeveer)?

Lees graag ook even het commentaar door, misschien worden er dan ook dingen duidelijk over mijn motieven :D
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 25-03-18 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Re: 22 & spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:45

Ik zou er niet aan beginnen. Er zijn ook pony's van zo'n leeftijd waar ze een goed huisje voor zoeken zonder spat.
Speciaal beslag bij spat is geen uitzondering naast supplementen, aangepast management en het is natuurlijk een feit dat het niet beter zou wordt.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:47

Amiigo schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Er zijn ook pony's van zo'n leeftijd waar ze een goed huisje voor zoeken zonder spat.
Speciaal beslag bij spat is geen uitzondering naast supplementen, aangepast management en het is natuurlijk een feit dat het niet beter zou wordt.

Speciaal beslag wordt eigenlijk vooral afgeraden wat ik zo begrijp.

Ik heb met deze pony gewoon een sterke band, vandaar dat ik het heel serieus overweeg.
Elk oud paard zal wel ‘iets’ hebben.

Dat het niet beter wordt weet ik inderdaad, dat hoeft ook niet zolang het maar wel leefbaar is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:50

Maakt het verhaal wel anders.. Kunt de pony altijd nog een goede laatste tijd geven en daarna nog bekijken wanneer het tijd is. Als je die keuze kunt maken dan zou ik het overwegen!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 22:51

Amiigo schreef:
Maakt het verhaal wel anders.. Kunt de pony altijd nog een goede laatste tijd geven en daarna nog bekijken wanneer het tijd is. Als je die keuze kunt maken dan zou ik het overwegen!

Nou precies... dat dacht ik dus ook!
Hmm even de rest aanhoren inderdaad.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 08:06

Niemand? :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:13

Ik heb al jaren een pony met Spat, gekocht als gezelschap, en dat kan ze prima.
Ik heb er nooit iets speciaals aan gedaan, maar nu ze 24 is komen er wel meer 'haperingen' in het hele systeem, het is een typische "oma" cushing, spat aan beide achterbenen, en vermoed ook dat ze voor artrose heeft.

Een 22 jarige zonder artrose(waar spat ook onder valt) is een uniek iets, de mate waarin is alleen verschillend.
En het verloop is ook wisselend, de 1 heeft er enorm veel last van(ook afhankelijk van de vorm van spat) de ander hobbelt er vrolijk verder mee.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:16

Als je het geld er voor heb en voor over hebt, zou je het best kunnen doen om de pony nog een goede tijd te geven.

Bij spat (artrose) is het belangrijk dat ze goed blijven bewegen, maar niet forceren. Winters zorgen dat ze warm blijven en in ieder geval warm kunnen liggen.

Waar ik goede ervaringen mee heb is ze back on track stalbandages om doen als ze op stal staan. Dat stimuleert de bloedsomloop en heb er echt goede resultaten mee gezien. Heb ze zelf ook en echt heel tevreden over, ze zijn wel vrij duur.

Verder kan je ze msm bij voeren. En rijden zou ook nog best kunnen als je ze de tijd geeft warm te lopen, dat is typisch voor spat/artrose dat ze in het begin heel stijf zijn. Meestal niet pijnlijk, maar dat moet je gewoon goed in de gaten houden. Heb zelf ook flink artrose in mijn knieën en als ik eenmaal op gang ben niet eens meer stijf. Dus als je de pony eerst lekker 20 minuten laat stappen aan de lange teugel en in het begin ook zelf het tempo laten bepalen, kan je best nog wel wat recreatief rijden. :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:23

Waarom ga je niet voor een second opinion bij een andere dierenarts? Als je de situatie uitlegt kan die meer voor je betekenen denk ik.

Daarbij moet je je ook bedenken of je die pony wel echt nog een goede oude dag kan geven. Misschien heeft hij wel (lichte) pijn, wat enkel zal verergeren, zeker elke winter weer. Soms doe je er dan beter aan om het niet zo ver te laten komen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:12

Nou ik kan het betalen, de pony zal niet duurder zijn dan €200 en komt bij mij aan huis te staan. Beweging kan ik haar sowieso overdag bieden aangezien ze met een vriendje van 9 tot 4 op de wei komt.

Het is voor mij echt het meest belangrijk dat er mee te leven valt voor haar. Ze loopt verder nog prima alleen dan eerst stijf en dan komt ze een beetje door.

Ik heb sowieso Emmeloord even een bericht gedaan over dit gebeuren.

Ik heb zelf ook gewrichtsproblemen dus gelukkig weet ik daar mee om te gaan, de stalbandages vind ik ook een goed idee!

Het gaat mij er dus om; kunnen ze ermee lekker leven? En is het comfortabel te maken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:18

Geen horror verhalen, nou hier dan 1..
Horror aan.
Paarjde.. (Stuk jonger als je jouwne) jaar of 13, spat, beide achterbenen.. werd steeds erger in jaar tijd kon hij niet meer hard wegrennen als iemand uit de kudde hem weg wou jagen en kon bijna niet opstaan of omdraaien, bekapt, diverse rondjes dierenarts ( van pijnstillers tot diverse pogingen tot behandelen om het sneller te laten vergroeien) werd alleen erger, eindresultaat, paard geeuthanaseerd. En heel eerlijk als ze van mij was geweest had ik haar al veel eerder laten euthanaseren, tranen sprongen spontaan in je ogen als je naar haar keek en ze probeerde om te draaien of op te staan of gewoon aan de kant te gaan voor de andere paarden.
Horror uit.
Er zijn ook veel paarden bij wie als de spat vergroeid is het nog best leuk is, garantie ga je van niemand krijgen. Keuze is aan jou. (ik zou hem laten staan, maar ik ben jij niet :o )

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:20

Waar staat ze de rest van de tijd als ze van 9 tot 4 op de wei staat? Staat ze dan de andere 17 uur nog binnen? Dat kan ik je afraden.. als ze verder nog kan scharrelen in een paddock lijkt het mij geen probleem maar ik kon het even niet uit je post opmaken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:20

NinaCharlie schreef:
Waar staat ze de rest van de tijd als ze van 9 tot 4 op de wei staat? Staat ze dan de andere 17 uur nog binnen? Dat kan ik je afraden.. als ze verder nog kan scharrelen in een paddock lijkt het mij geen probleem maar ik kon het even niet uit je post opmaken.

Ja dan staat ze inderdaad op stal, dat is bij de opvang ook zo. Zomers zou ik haar zelf wel later binnen halen!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:21

Sjolvir schreef:
Horror aan.
Paarjde.. (Stuk jonger als je jouwne) jaar of 13, spat, beide achterbenen.. werd steeds erger in jaar tijd kon hij niet meer hard wegrennen als iemand uit de kudde hem weg wou jagen en kon bijna niet opstaan of omdraaien, bekapt, diverse rondjes dierenarts ( van pijnstillers tot diverse pogingen tot behandelen om het sneller te laten vergroeien) werd alleen erger, eindresultaat, paard geeuthanaseerd. En heel eerlijk als ze van mij was geweest had ik haar al veel eerder laten euthanaseren, tranen sprongen spontaan in je ogen als je naar haar keek en ze probeerde om te draaien of op te staan of gewoon aan de kant te gaan voor de andere paarden.
Horror uit.
Er zijn ook veel paarden bij wie als de spat vergroeid is het nog best leuk is, garantie ga je van niemand krijgen. Keuze is aan jou. (ik zou hem laten staan, maar ik ben jij niet :o )

Wow! Heftig! Sterkte!

Het gaat mij er om dat ik haar nog een goeie leuke oude dag kan geven en als het inderdaad zover komt dan houdt het ook op.
Ik heb verder geen ervaring met spat dus het is fijn dat ik alles te horen krijg!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:22

Daar zou ik dus niet aan beginnen. Dat is veeels te lang

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:29

NinaCharlie schreef:

Hmm ja, s zomers zou ze wel dag en nacht buiten kunnen als ik dat regel maar s winters niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:30

NYC2B schreef:
Sjolvir schreef:
Horror aan.
Horror uit.

Was gelukkig niet mijn paard, paard kon altijd scharrelen, stond buiten, had deken indien nodig en stalletje met stro, dus daar lag het niet aan, dus beweging is leuk, maar als je pijn genoeg hebt heb je daar ook niets aan.

Wow! Heftig! Sterkte!

Het gaat mij er om dat ik haar nog een goeie leuke oude dag kan geven en als het inderdaad zover komt dan houdt het ook op.
Ik heb verder geen ervaring met spat dus het is fijn dat ik alles te horen krijg!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:32

Nee daar ben ik het 100% mee eens, het moet leefbaar zijn en anders stopt het.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:32

NYC2B schreef:
NinaCharlie schreef:

Hmm ja, s zomers zou ze wel dag en nacht buiten kunnen als ik dat regel maar s winters niet.

Sja maar die spat verdwijnt niet als de winter er aan komt. Sterker nog, kou e.d. maken het dier alleen nog maar stijver en dus moet ze vrij kunnen bewegen om zichzelf soepeler te houden. Wel met mogelijkheid te kunnen schuilen, droog te kunnen staan en warm te kunnen liggen. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:39

Zolang het gaat, gaat het...

Het is zo onvoorspelbaar.
Bij de ene verslechtert het met de dag, bij de ander is het gestabiliseerd en dan zou ze nog jaren zo mee kunnen, mits de leefomstandigheden daarop worden aangepast.

Ik zou het doen.
Paardje goed blijven observeren en bij duidelijke pijn kun je altijd nog overgaan tot euthanasie.

Heeft ze toch nog een mooie en liefdevolle tijd gekregen, een hopelijk waardige dood en jij een fijn gevoel dat je haar dat hebt kunnen bieden :+:

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:40

Shirley schreef:
Zolang het gaat, gaat het...

Het is zo onvoorspelbaar.
Bij de ene verslechtert het met de dag, bij de ander is het gestabiliseerd en dan zou ze nog jaren zo mee kunnen, mits de leefomstandigheden daarop worden aangepast.

Ik zou het doen.
Paardje goed blijven observeren en bij duidelijke pijn kun je altijd nog overgaan tot euthanasie.

Heeft ze toch nog een mooie en liefdevolle tijd gekregen, een hopelijk waardige dood en jij een fijn gevoel dat je haar dat hebt kunnen bieden :+:

Zo sta ik er ook in inderdaad, het leek mij wel heel reëel!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:08

Je kan beter jezelf vragen; hoeveel heb je financieel gezien er voor over om een paard met spat goed te onderhouden zodat deze optimaal kan blijven bewegen?
Ze kunnen namelijk van alles doen om te helpen. Daar kan een goede paardenarts je meer over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:20

Ik ken er ook eentje met spat die soms op 3 benen de stal uit kwam. En als je bedacht dat hij aan beide achterbenen spat had, kun je je voorstellen dat hij ook heel veel pijn had aan het andere been... Dan ging ie weer een weekje op bute, en kon ie weer een beetje fatsoenlijk lopen. Het was zeer pijnlijk om te zien, maar als ik inslapen opperde, begon de eigenaresse spontaan te huilen. Want ja, hij keek nog zo blij uit zn ogen...

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 16:00

Joolien schreef:
Ik ken er ook eentje met spat die soms op 3 benen de stal uit kwam. En als je bedacht dat hij aan beide achterbenen spat had, kun je je voorstellen dat hij ook heel veel pijn had aan het andere been... Dan ging ie weer een weekje op bute, en kon ie weer een beetje fatsoenlijk lopen. Het was zeer pijnlijk om te zien, maar als ik inslapen opperde, begon de eigenaresse spontaan te huilen. Want ja, hij keek nog zo blij uit zn ogen...

Tsja... mijn pony keek ook nog blij toen hij wankelend aan het afsterven was maar ik heb hem toen wel ingeslapen.
Wat dat betreft zal het bij mij ook zeker niet te ver doorgaan mocht dat het geval zijn.

Ik weet wel dat waar ze nu is het wél heel lang zou duren want dat inzicht heeft diegene niet.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 16:01

Popstra schreef:
Je kan beter jezelf vragen; hoeveel heb je financieel gezien er voor over om een paard met spat goed te onderhouden zodat deze optimaal kan blijven bewegen?
Ze kunnen namelijk van alles doen om te helpen. Daar kan een goede paardenarts je meer over vertellen.

Ik woon thuis gelukkig dus dat scheelt een hoop qua kosten. Het ligt eraan hoe ze er daadwerkelijk aan toe is als ze bij ons is, ik heb ook contact gezocht met DK Emmeloord met vragen.