Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Mijn PSSMer had eigenlijk nooit tekorten en van magnesium werd ze slechter. Schijnt dat meer dieren er slechter van worden omdat het een uitwerking heeft op de suikerstofwisseling.
Als het paard al ziek is dan moet je dat ook in het biopt kunnen zien.
puppy1128 schreef:Zover ik weet zegt een spior biopt niet alles en dat er zowel valse positieve als valse negatieve uitslagen uit zijn gekomen. PSSM1 laat je al testen, pssm2 kan je testen via equiseq.com. Is alleen wel duurder, maar dan weet je wel zeker of het pssm is of niet.
Zou eerst de pssm1 afwachten en als je paard vrij is van pssm1, zou ik laten testen op pssm2. Want dan weet je of je eventueel de management moet aanpassen.
Als je nu al weet dat je paard tekorten heeft zou ik gaan aanvullen waar nodig. Dan kan je kijken of het gaat beteren. Ik weet niet hoe hoog je zit met alles, maar op de engelse pssm forum lees ik wel eens erg hoge getallen, bijvoorbeeld 30 gram magnesium en 10.000iu vitamine.E. Dus kan best zijn dat je nu nog steeds te laag zit als je al bijgeeft.
Sizzle schreef:Mijn dierenarts had met een lab in de USA gesproken en deze had gezegd dat de pssm2 test niet betrouwbaar is.
Weet nu niet wat waar is en wat niet....
Overigens zat mijn paard ook nooit extreem hoog in de spierwaarden, maar wel standaard verhoogd.
Als je paard PSSM zul je gericht moeten zoeken of er een dieet is wat past.
Bij mijn paard mocht helaas niets baten.
Sizzle schreef:Mijn paard had zo ongeveer alle vage kenmerken uit die lijst. Daarentegen juist niet de typische zoals spierbevangen.
Wel slaan met de voorbenen, galop problemen, lastig bij de hoefsmid, extreem kriebelig op de huid, tekenen van insuline resistentie, verschijnselen die leken op patella fixatie, soms onverklaarbare pijnlijke rugspieren . Toen in laat stadium ataxie achtig zwalken en koliekverschijnselen.
Jessica schreef:Een spierbiopt is een momentopname en zegt dus alleen iets over de situatie op dat moment, dus als het paard een aanval heeft, zie je dat. Het zegt verder niets over de aanwezigheid van het gen. Daarvoor zijn dat tests nodig met haren (PSSM1) en bloed (alle varianten van PSSM2). Equiseq is bezig met onderzoek en gaan met publicaties komen. Wetenschappelijk is de PSSM2 test nog niet gevalideerd, maar dat zit er wel aan te komen. Zie http://pssm.eu/nl/testen.html