Het gaat om een 14 jarige friese merrie.
Ze heeft last van overmatig plassen, simpelweg omdat ze veel drinkt. In een uur tijd plast ze soms wel een keer of 3. En dan een vlinke hoeveelheid. Ook heeft ze soms last van 'schijnplassen'. Dus dat ze in een plashouding gaat staan, maar verder niets doet. We weten niet of het is omdat het niet lukt, of omdat ze weet dat ze dan tijdens het werken mag stilstaan en dus even niets hoeft te doen. Verder is ze tijdens het werken terughoudend. Alsof er een anker bij haar uithangt. Vaak als ze begint, is ze nog stijf en moet ze echt opwarmen. Ze is een echte diesel en als ze eenmaal is opgewarmd, kan ze als een zonnetje lopen. Maar dat opwarmen duurt vaak 20 tot 30 minuten.
Dit is al een tijdje zo en omdat mijn moeder en ik het niet vertrouwden, hebben we urine opgevangen en naar de dierenarts gebracht. Daar is niets uitgekomen, dus is er bloed afgenomen. Ook daar kwam niets uit. Dat is nu ruim een jaar terug. Die dierenarts zei dat het vele drinken bij haar hoorde en dat er verder niets aan de hand was. Eventueel konden we haar mineralenblok weghalen, omdat meer zout, meer drinken betekent. Zoutblok weggehaald en gewoon verder gegaan met rijden en het dagelijks leven.
Maar het vele plassen bleef.
In november is er een chiropractor, die tevens dierenarts is, geweest (andere dierenarts dan waar we urine hebben afgegeven). Zij heeft paardlief behandeld en na het aangeven van het probleem van het vele plassen, heeft ze ook accupunctuur voor de blaas meegenomen in de behandeling. Dit heeft voor het plassen of schijnplassen niets gedaan. Zij heeft wel opgemerkt dat paard er netjes uitziet; ze is zeker niet te dik, mooi bespierd en zit goed in haar vacht.
Mijn moeder kwam vervolgens aan de praat met onze hoefsmid. Die zei dat hij van zijn paarden wel eens haar opstuurt naar iemand en dat daaraan gezien kan worden wat er aan de hand is. Ikzelf was sceptisch, maar schadelijk is die paar haren trekken ook niet, dus leef je uit.
En daar hebben we nu dus uitslag van en nu hebben we contact met een dierenarts uit drenthe (we wonen zelf in Noord-Holland).
Uit die haren is dus iets naar voren gekomen, maar ik twijfel dus of dat echt zo is en of je dat überhaupt kunt zien aan haren.
Mijn vraag is dus, aan de hand van dit hele verhaal, waar zouden jullie aan denken? Ik zet bewust niet de resultaten van het haaronderzoek neer, zodat er geen beïnvloede antwoorden komen

Sorry voor het lange verhaal, en als er onduidelijkheden zijn, geef het aan