Vage klachten, spierprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:44

Hoi allemaal,

Ik kamp momenteel met een lastig probleem. Sinds een maand of 4 heb ik een prachtig mooie merrie. Paard is geheel uitgebreid gekeurd bij aankoop incl. Hals en rug.

Omdat Ik haar wat strak in het lijf vond ben ik in het begin veel vw nw gaan rijden om meer soepelheid te krijgen. Dit pakte zij enorm goed op waarna we meer op kracht zijn gaan trainen. Alles uiteraard onder begeleiding. Na 2 maanden zijn we m1 gestart (ze had al m2 gelopen) met groot succes en omdat ik eerder hoger gereden heb daarna de overstap naar de m2 gemaakt. Hiervoor moest ze meer bergop en aan elkaar, maar ook dat ging prima.

Na een tijdje werd ze zuurder met zadelen en wilde ze tijdens het rijden weleens trappen naar mijn rechterbeen. Omdat ik dacht aan een hormoonkwestie, gestart met oestress. Het gedrag werd minder maar ging niet geheel weg.

Kort daarna viel het mij op dat ze erg eenzijdig ging zweten na het werk, zo is links flink bezweet en rechts nagenoeg droog (voornamelijk onder het zadel en de singel). Osteopaat laten komen en er kwamen wel wat dingen uit. Helaas was het probleem niet opgelost en werd ze toenemend "lastig" met rijden.

Bontje onder zadel weggehaald en weldaar... mijn supermerrie weer terug! Was dit het dan? Zadelmaker mijn zadel laten nakijken en opvullen en direct daarna begonnen de problemen weer. Nu zelfs zo erg dat zij ging kreupelen...

Andere zadelmaker erbij en zij constateerde een te smalle boom. Dat verklaarde het gedrag na het weghalen van het bontje dus ook. Echter was mijn merrie zo strak, soms onregelmatig en zuur inmiddels dat ik besloot tot een bezoekje aan de dierenarts.

Kreupelheidsonderzoek leverde niets op. Harde en zachte volte prima, buigproeven glansrijk doorheen. Pezen strak en bij palpatie ook totaal niet gevoelig oid. Bloedonderzoek op spieremzymen leverde ook niets op. Conclusie: verzuurd/beurs. Nieuw zadel en weer opbouwen.


Zo gezegd zo gedaan, eerste dagen super... Maar nu weer heel langzaam dezelfde symptomen. Afgelopen zaterdag heeft ze zich wel erg druk gemaakt in stal door drukte en de kou (schrapen, onrustig etc).
Het Assymetrisch zweten, toenemend scheef, soms een rare onregelmatigheid (niet echt terug te voeren naar 1 been, ze lijkt voor niet helemaal weg te komen en is te corrigeren door schouderplaatsing), spieren strak en gewoon wat zuur komt weer langzaam terug. Aan de longe met dubbele lijnen (bovenin ingesteld) is ze ook schever dan vorige week maar is er geen onregelmatigheid te zien, aan een halster ook gewoon zuiver.

Ik geef haar momenteel neutradex, dit leek zijn werk te doen maar sinds zaterdag staat ze gewoon weer strak erbij.

Moet ik het meer rust geven? Ik heb inmiddels een afspraak met een HA masseur. Iemand ideeën? Of ervaringen?

Supervixen

Berichten: 12890
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:52

Hoe lang staat ze in de stal op een dag? Kan het zijn dat ze rondjes in stal loopt en dan één kant op en daardoor scheef wordt?

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:55


Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:55

Ze staat minimaal 2 uur buiten in de paddock per dag (2x 1 uur, regelmatig langer), ik wandel dagelijks 15-30 minuten aan de hand en dan daarnaast rijden/longeren/tutten.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:56

Maagzweer?

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:57

@bigone, ze krijgt naast haar voer (cabalor pianissimo en fibre force) ook vitaminekorrels van marstall. Daarin zit ook magnesium.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 20:59

@janouk zou kunnen. Daar heb ik haar zeker in het begin van verdacht omdat ze veel gaapte. Ik heb haar toen op de maagcompositum gehad en daarmee stopte het gapen binnen een a twee dagen. Omdat ik haar daarna niet meer heb zien gapen krijgt ze dat nu niet meer.

Zou dat al deze klachten kunnen verklaren?

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:01

Oja poetsen vind ze op bepaalde plaatsen niet fijn, dan gaat ze schrapen. Dit is voornamelijk op de hals en op de buik. Terwijl het een enorme kroelkip is verder.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:01


Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:01

Oei... kijk uit met HA, het is een nogal hardhandige methode. Ik heb ook zo iemand bij mijn ruin gehad, die toen ik 'm net had nog veel stijver en schever was dan nu. Hij is écht geen steigeraar maar bij die mevrouw van HA kende ik 'm niet meer terug.

Chiropractor d'r bij en dat was een wereld van verschil.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:07

Misschien door het verzuren dat de spieren nog steeds pijnlijk zijn? Misschien even rust geven om de spieren te laten herstellen en daarna weer rustig op te pakken.

Meer paddock/weidegang op een dag dat ze meer haar spieren met lopen kan gebruiken want in stal staat ze redelijk stil en gebruikt ze haar spieren minimaal lijkt me

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:12

Ik woon in de randstad. Sta gelukkig op een stal waar Ze, zodra het weer het toelaat, het land op mogen (onbeperkt). Tot die tijd kan ik niet meer dan dit. Ik werk in de paarden en maak mijn eigen tijden waardoor mijn paard er al zoveel mogelijk uitkomt.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:13

Chrisssy schreef:
@janouk zou kunnen. Daar heb ik haar zeker in het begin van verdacht omdat ze veel gaapte. Ik heb haar toen op de maagcompositum gehad en daarmee stopte het gapen binnen een a twee dagen. Omdat ik haar daarna niet meer heb zien gapen krijgt ze dat nu niet meer.

Zou dat al deze klachten kunnen verklaren?

Ja.

Een maagzweer is niet in een week over helaas.
Minimaal 8 weken ondersteunend suppleteren en evt icm omeprazol.
Daarnaast, hoeveel ruwvoer krijgt ze? Is er een optie om haar gewoon 6 tot 8 uur vrije beweging te geven met voldoende ruwvoer?
Je paard zo veel opstallen werkt niet alleen maagzweren in de hand maar ook andere klachten.
Een goede magnesium toevoegen in een hoge start dosering(2 tot 3 weken) zou ook goed kunnen helpen maar ik zou daar niet tegelijkertijd met de omeprazol mee beginnen.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:19

Ze heeft wel iets langer op de compositum gestaan ;). Ze krijgen ruwvoer van eigen land, weet uit mn hoofd de kgs niet maar veel in elk geval. Staat deze stal ook om bekend dat ze daar niet op bezuinigen.

Meer eruit is fantastisch, en zeker de bedoeling over een paar weken als het landseizoen begint. Nogmaals, ben me zeer bewust van het belang van vrije beweging daarom zorg ik dat ik meerdere keren per dag op stal ben. Helaas kan ik niet toveren en is er nu geen mogelijkheid om haar 6 tot 8 uur los te hebben. Iets met randstad en mogelijkheden ;)

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:20

Ze is ook zuurder rechtsom dan linksom, terwijl ze rechtsom makkelijker loopt/draagt.
Laatst bijgewerkt door Chrisssy op 19-03-18 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:20

Je hebt alles een beetje gedaan, dus is het moeilijk te zeggen of het werkte. Ik zou niet meer middeltjes er lukraak in stoppen, maar verder onderzoek doen naar hormonen, spieren en maag. Daarnaast moet ze echt meer naar buiten, klachten of geen klachten. 2 uur is echt te kort.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:23

Misschien sportmasseur iets dan? Om de spieren los te laten masseren?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:23

Zijn de klachten aanwezig rond de hengstigheid? Misschien een soort dagboeken bijhouden zodat je weet wanneer welke klachten er zijn.

Hoe reageert het paard op kou op de spieren? wat krijgt ze te eten?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:23

Wat ik zou doen is een week stil zetten om wat te herstellen en dan een week lang laag longeren. Daarna 2x per week ohz en 2x longeren. Niet teveel werken met paarden die snel verzuren.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:24

Ja ik ga hierin met Joolien mee, randstad of geen randstad...ik snap dat het lastig is maar wellicht is er verder weg een stal die wel wat meer beweging kan bieden?
Overigens zou ik dat dan later in het seizoen doen, verhuizingen zijn oorzaak nummer 1 van maagzweren.
Het kan dus ook zo maar zijn dat ze dit geeft opgelopen door haar verhuizing naar jou.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:25

Bloedonderzoek naar spieren is gedaan, was keurig binnen de lijntjes. Maar onder het zadel zie ik gewoon de lijnen op dr hals lopen. Aan de longe lijkt er veel meer lossigheid...

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:27

Chrisssy schreef:
Bloedonderzoek naar spieren is gedaan, was keurig binnen de lijntjes. Maar onder het zadel zie ik gewoon de lijnen op dr hals lopen. Aan de longe lijkt er veel meer lossigheid...

dan zou ik zeker een tijdje longeren, evt. met zadel. Waarschijnlijk zit het nog tussen haar oren dat het zadel niet lekker ligt en dat heeft tijd nodig.. Wat ook kan helpen is longeren voor het rijden zodat ze die ontspannenheid al heeft voordat je erop gaat zitten.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:29

@wildgirl dat denk ik ook. Het gapen begon direct in die week. Bij haar vorige eigenaar kreeg ze 5 a 6 kg brok op een dag (ze moet immers genoeg binnenkrijgen ;)). Ze kreeg pavo all sports en muesli en merriebrok.dat ben ik dus direct gaan minderen, ook ivm suikers

Ze staat nu (afhankelijk van het werk) op half pianissimo en 1schep fibreforce per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Na het werk krijgt ze of nog wat fibreforce of slobber.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:31

@amigo dat heb ik vandaag gedaan omdat ze met de dubbele lijnen ineens zo scheef was (vallen op rechterschouder). Ik stapte op en kon eigenlijk fijn wegrijden maar na 10 minuten viel ze ineens op dr linkerschouder. Zolang ik dit corrigeer is er niets aan de hand, als ik het laat gaan dan ontstaat het taktverliea.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Vage klachten, spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:24

Weet je hoe haar lever en nier waardes zijn? Kan ze goed tegen eiwitten.
Geeuwen is niet alleen een teken van maagproblemen maar kan ook duiden op een probleem binnen de lever/nieren dus afvoer van afvalstoffen.

Hoe ruikt haar mest en heeft ze stevige mest? Gevoelige lendenpartij ? Krijgt ze hooi of kuil.