Oorzaak bult op kogel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeK

Oorzaak bult op kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 20:56

Hi allemaal,

Ik hoop dat hier iemand ervaring heeft met onderstaande. De dierenarts is inmiddels ingelicht dus die zal maandag reageren, ondertussen vraag ik me toch al e.e.a. af.

Mijn bijna 3 jarige merrie heeft de laatste maand regelmatig haar kogel linksachter ietsjes dikker dan rechts. Telkens was dit een dag later weer slank en zo ineens kon het weer dikker zijn. Het is nooit warm, ze reageert er niet vervelend op als ik eraan zit en qua structuur is het zo zacht dat ik er wel in kan drukken, maar ik kan het bijvoorbed niet verplaatsen.

Vanmiddag was het ineens wel heel erg dik, er zit nu gewoon een ei op haar kogel. Het zal toch vocht zijn denk ik? Maar waar komt dit toch vandaan?
Zij kan snel dikke benen krijgen door een wondje of mok, maar dat is bij dit been niet het geval en daarnaast is het echt heel erg plaatselijk.

Ik hoop dat iemand dit herkend en mogelijke oorzaken weet -O-

Afbeelding

Afbeelding

gertjan1234

Re: Oorzaak bult op kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:58

Foto's maken? Staat ze veel op stal -> stalbenen. Staat ze veel op land/speelt ze veel -> blessure... er kunnen zoveel dingen, verstandig dat je de da laat komen. Die zal uitsluitsel kunne geven, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:02

Aparte plek. Ik zou gewoon een foto en of echo laten maken, dan heb je duidelijkheid. Misschien is er wel wat stuk en heeft ze rust nodig, je weet het niet :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:11

Ik zou de DA laten komen.
Is waarschijnlijk een blessure aan de strekpees.
Wat al genoemd is; een echo is op z'n plaats om te bekijken wat er aan de hand is.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 15:41

Bedankt voor jullie reacties! Ik bel er morgen om 08:00 gelijk achteraan, het was vandaag (voor de verandering) nog steeds dik helaas.

Edit: wat zou de oorzaak kunnen zijn van bijv een blessure aan de strekpees? Ze wordt nog niet belast, loopt overdag zo'n 7 uur in de paddock met vriendjes en zo nu en dan maken we een wandelingetje.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:03

Mijn 6 jarige heeft een bult op precies dezelfde plek. Opgelopen toen hij een half jaar was, hij heeft er nooit een pas kreupel op gelopen. Wilde het na de opfok laten scannen, maar ondertussen heb ik hem alweer een jaar op stal en heb ik er nog niet naar laten kijken. Ik mag eraan zitten, hem bewegen. Laat er ooit nog wel eens naar kijken, als er een veearts komt scannen.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 22:34

@utixo: is apart toch? Ik wil wel heel graag de oorzaak weten ook als het verder onschuldig is. Als het er bij die van jou zo lang zit zal het ook niet meer weg gaan denk ik? Ik hoop dat het toch nog weer blijvend dun kan worden anders vraag ik me elke dag af waarom het dik is. Lijkt ook niet op een galbult, dat heeft een van stal bij ons en is bij hem onschuldig, alleen een beste 'schoonheidsfout', maar ook daar zou ik graag de oorzaak van willen weten om erger of nieuwe plekken te voorkomen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:16

Als ik eraan denk maak ik morgen een foto. Het is echt een ei op de kogel. Dacht eerder aan een galbult, maar die is zacht, deze is harder.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:22

Hier ook 1 met een (wel kleinere) bult op de buitenzijde van de kogel, nooit kreupel gelopen en helemaal laten bekijken echo, foto was niets op te zien. Heeft ooit een wondje en korstje gezeten maar het is nu enkel een bultje volgens de da kan het geen kwaad en is er een kans dat het geheel weg trekt. Het is ook wel kleiner geworden, is zacht/indrukbaar en doet geen pijn.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 20:44

Even een updateje voor degene die benieuwd zijn: gisteren was het gek genoeg 50% minder dik, en dus heb ik toch nog even gewacht met DA laten komen. In overleg heb ik het hele stuk gewassen met betadineshampoo en het gezwollen stukje ingesmeerd met een gel die eerder ook goed heeft geholpen. Vanochtend was het weer een stukje dunner maar toch zat er nog een verdikking. Gisteravond nog snel een tondeuse besteld dus ik heb net het hele stuk kunnen scheren, en toen zag ik dus toch een scherp sneetje van 1cm precies op het gezwollen stukje. Ik hoop dus dat dat de oorzaak is (ze krijgt heeel snel dikke benen en zwellingen van de kleinste plekjes). Ik kon dus nu gericht het plekje insmeren en hoop dat het eind van de week weer helemaal dun is.

En oja, heel trots op mijn puppy dat ze zo braaf was met de tondeuse *\o/*

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 16:38

Nog even een update: vanmiddag is toch maar de DA geweest, zwelling is bijna helemaal weg maar het laatste stukje bult gaat maar niet weg..
Da zei dat het de slijmbeurs is, en dat het verder geen kwaad kan maar dat het wel mooi zou zijn als het laatste beetje vocht ook weg gaat. Maximaal een maand aankijken omdat het lang kan duren, ik haal van de week nog een zalfje bij de kliniek op waarmee hij me een hele kleine kans gaf dat het zou helpen. Wil het toch proberen, want de andere optie (wat ik dus sws na een maand ga doen) is er een ontstekingsremmer inspuiten, dit kan helaas alleen op de kliniek, dus ik hoop dat dat straks niet nodig is.

De irritatie an sich kan door iets heel simpels zijn gekomen, ergens flink tegenaan stoten bijvoorbeeld

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:57

NienkeK schreef:
Nog even een update: vanmiddag is toch maar de DA geweest, zwelling is bijna helemaal weg maar het laatste stukje bult gaat maar niet weg..
Da zei dat het de slijmbeurs is, en dat het verder geen kwaad kan maar dat het wel mooi zou zijn als het laatste beetje vocht ook weg gaat. Maximaal een maand aankijken omdat het lang kan duren, ik haal van de week nog een zalfje bij de kliniek op waarmee hij me een hele kleine kans gaf dat het zou helpen. Wil het toch proberen, want de andere optie (wat ik dus sws na een maand ga doen) is er een ontstekingsremmer inspuiten, dit kan helaas alleen op de kliniek, dus ik hoop dat dat straks niet nodig is.

De irritatie an sich kan door iets heel simpels zijn gekomen, ergens flink tegenaan stoten bijvoorbeeld

Zou laseren niet kunnen helpen?