Shet met cushing deken op of niet??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Shet met cushing deken op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:06

Ik heb een shet van 24 jaar met cushing. Hierdoor ook een paar x hoefbevangen geweest wat nu goed gaat. Rond de vorst periode ging hij bar slecht lopen. Was erg stram, liep gevoelig enz.
We dachten door bekappen. Smid heef hem gecontroleerd maar zn hoeven zijn verder oke. Zien er beter uit dan ooit. Zieke delen zijn er zo goed als uit gegroeid. Nu was de vorst voorbij en nu begint hij weer goed te lopen. Op internet lees ik dat bevangen paardjes wel vaker sneller last hebben van meer pijn en strammer lopen door de kou. Ivm o.a. slechte doorbloeding en dat ze dan beter een deken op kunnen.
Klopt dit? Kan ik hem beter in de winter een deken op doen of beter van niet? En dan een winterdeken of een regendeken die iig dd wind en regen weg houdt? Vindt het moeilijk. Nu heeft hij een gigantisch dikke vacht. Wordt dat niet te warm...

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:27

Wellicht heeft jou pony last gehad van de ( extreme ) kou de afgelopen tijd , en heeft last gehad van winterbevangenheid .
Je kan met de kou ervoor zorgen dat de pony lekker warm blijft dmv een deken , hoefschoentjes en om de benen bv transport beschermers .. wel opletten dat de pony het niet te warm krijgt Idd ..
Op bokt ( en internet ) is wel het 1 en ander te vinden over winter bevangenheid

Evocative

Re: Shet met cushing deken op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:32

Je kan misschien je DA even bellen? Ik denk dat hij een klap heeft gehad door het koude weer, zoals N4N4 hierboven ook al heeft gezegd. We hadden laatst op de manege ook een winterbevangen paard en die werd inderdaad warm gehouden met dekens, transportbeschermers en (mensen) fleecedekentjes van de eigenaar.

Erro1

Re: Shet met cushing deken op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:59

Ik heb een IJslander van 23 met cushing en wij doen hem in de winter een ongevoerde regendeken en als het heel erg hard vriest een gevoerde deken op. Voor mijn gevoel is zijn vacht ondanks het vele haar toch minder isolerend dan bij mijn andere IJslanders.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:10

Klinkt inderdaad als winterbevangenheid. Paarden met cushing zijn daar wat gevoeliger voor. Ik zou je shet lekker een dekentje om doen. Mijn shet met cushing en HB heeft met strenge vorst ook nog back on track beenbandages om.