Ervaring leverbiopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:21

Bij mijn paard hebben wij de afgelopen maanden 2 bloedonderzoeken laten doen met ongeveer 5 weken er tussen. De aanleiding voor bloed onderzoek was het verlies van spier en vet weefsel zonder verklaring.

Nu zijn er 2 waardes flink verhoogd:

Op 24 Jan 2018
Transaminase AST (GOT). +604. Moet tussen de 166 en 376 zijn

Gamma-GT +93. Moet onder de 40 zijn.

Op 23 feb 2018
Waren deze waarden nog verder verhoogd

Transaminase is nu + 1026
Gamma gt is nu +131

Mijn dierenarts lijkt zich nog geen zorgen te maken. Ze krijt nu een middel van audevard en Maria distel voor haar lever. Dus ik volg ook mee.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:57

Hier heeft de dierenarts van mijn paard dat vermagerd was een volledig bloedonderzoek laten doen. Hij stelde op basis van de uitslag van dit onderzoek als diagnose onmiddellijk leverbot.
Bij haar dochter (die geen symptomen had) heeft hij alleen maar laten onderzoeken op leverbot en dat houdt dus blijkbaar in, dat alleen de gamma-GT wordt onderzocht.
Moeder had 138.
Dochter had 177.
Overigens had moeder onder het luik 'lever-pancreas-hart-spier' ook nog een te hoge score bij transaminase AST (GOT) : 592 (normaal tss 166 - 376) en bij : CK 525 (normaal tss 78 - 353).

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 22:25

Is AST (GOT) dan een andere waarde dan die bij mij staat onder alleen AST?
Want in dat kader spreken ze pas vanaf 600 over een verhoging.

Ik ben eerlijk gezegd ook benieuwd hoe hij de conclusie leverbot trekt uit de bloeduitslagen? Niet kritisch bedoeld, gewoon nieuwsgierigheid omdat er zoveel vraagtekens zijn bij de diagnose leverbot.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 22:33

De uitslag van het biopt heeft bij ons paard aangetoond dat hij dus inderdaad helaas kruiskruid eet. Ook konden ze zien dat de lever ontstoken was (wrs het gevolg van).
Balen, balen, maar het is niet terug te draaien. Hij mag gewoon niet meer de kans krijgen het te eten en hij krijgt een kuur om de ontsteking te genezen.

Hopelijk stabiliseert de lever zich dan, dan kan hij in principe met deze schade verder oud worden zonder echt ongemak. Zijn conditie zal niet meer optimaal worden, dus we moeten opletten hem niet te overvragen. Dat zal niet zo'n probleem zijn, want een echt zwaar leven had hij op dit gebied al niet. De rondjes bos in onze afstand en tempo zijn waarschijnlijk geen probleem.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:34

Grit, dat is minder leuk nieuws. Maar gelukkig kan het dan toch gestabiliseerd worden.
Nu heb ik altijd gedacht dat JKK quasi onmiddellijk dodelijk is. Dat is dan blijkbaar - én gelukkig - niet het geval. Dat wordt dan in ieder geval een kwestie van het kruid drastisch te gaan verwijderen uit de weide (indien enigszins mogelijk). Letterlijk met wortel en al verwijderen.
Hier zonet beter nieuws gekregen. De bloedcontrole heeft uitgewezen dat bij moeder paard de gamma-GT gezakt is van 138 naar 36 en bij dochter paard van 177 naar 48. Bij dochter dus nog een lichte verhoging, maar volgens DA zal dit nog verder zakken. In het najaar opnieuw bloedcontrole.
Mijn DA is erg 'no nonsense' en een man van weinig woorden, maar hij heeft me in al de jaren dat hij al komt voor onze paarden (onderhand al 16 jaar) nog nooit teleurgesteld. Maar uitweiden over zo'n bloedonderzoek doet hij dus niet ...
Had hem de eerste keer wel gevraagd of hij dan wel zo zeker kon zijn dat het om leverbot ging en toen zei hij dat je dat inderdaad heel moeilijk kan detecteren, maar dat hij zich naast het resultaat van het bloedonderzoek ook baseert op de leefomstandigheden van het paard (toestand weide) en ook op zijn kennis van de voorgeschiedenis van het paard (hoe ziet het normaal uit, wat krijgt het gevoederd).
Succes nog met het herstel van je paard ! En zo zie je maar, de bioptie heeft zeker zijn nut gehad in jouw situatie !

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:13

Het gif van jacobskruiskruid tast de lever aan, hoe meer ze ervan eten, hoe meer afgestorven levercellen. En van deze schade ga je de symptomen zien.
Als de schade te groot is, verlies je je paard eraan. Een ophoping van ammoniak kan ook de hersenen aantasten en kolder veroorzaken.
Waarschijnlijk zijn we er op tijd bij en als de ontsteking genezen is, zullen de verdere klachten hopelijk meevallen.


Wat fijn dat de waardes er nu zo goed uit zien! En erg fijn dat jullie DA er zo in staat.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:33

Grit schreef:
Het gif van jacobskruiskruid tast de lever aan, hoe meer ze ervan eten, hoe meer afgestorven levercellen. En van deze schade ga je de symptomen zien.
Als de schade te groot is, verlies je je paard eraan. Een ophoping van ammoniak kan ook de hersenen aantasten en kolder veroorzaken.
Waarschijnlijk zijn we er op tijd bij en als de ontsteking genezen is, zullen de verdere klachten hopelijk meevallen.


Wat fijn dat de waardes er nu zo goed uit zien! En erg fijn dat jullie DA er zo in staat.


Gaan de leverwaardes bij jou paard naar deze behandeling zakken?

Bij mijn paard is leverbot eigenlijk zo goed als onmogelijk of ze moet er nu al 2 jaar mee rond lopen. Door een blessure vorig jaar niet op de wei gestaan.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 16:03

Hopelijk wel, maar ze zullen waarschijnlijk niet binnen de lijntjes komen. Het zal afhankelijk zijn hoe goed de ontsteking te bestrijden is. De afgestorven cellen ben je kwijt en dan is het duimen dat er nog genoeg goede cellen over om de lever te laten functioneren.

Over mariadistel heb ik ook veel goeds gelezen. Als we zo uit de behandelingsprocedure zijn gaan we dat misschien als ondersteunend kruid bijvoeren.
Mijn tinker (met licht verhoogde waarden) krijgt nu ook op een lever kuur van de Groene Os, daar zit ook mariadistel in.
Wat denkt je DA wat de oorzaak kan zijn? Misschien zijn de waarden nu nog niet zorgwekkend, maar als ze licht stijgen heeft dat toch een reden.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:37

De waarden bij ons paard waren in een maand tijd bijna verdubbeld. Als het goed is gaan we binnen 2 weken weer bloedprikken om te kijken hoe ze dan zijn.

De dierenarts heeft nog geen prognose gesteld wat het kan zijn.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:40

BETUWE schreef:
Bij mijn paard is leverbot eigenlijk zo goed als onmogelijk of ze moet er nu al 2 jaar mee rond lopen. Door een blessure vorig jaar niet op de wei gestaan.


Zoiets kan heel lang sluimeren, leverproblemen zijn er vaak al veel langer dan dat je klachten ziet, dus onmogelijk is het zeker niet.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:50

Morgen doen ze biopsie bij mn paard, ik ben benieuwd...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 20:47

Succes!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 21:29

Is het goed gegaan Besje?

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 04:29

Ja ze hebben 3 stukjes voor onderzoek, normaal maandag meer nieuws

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:37

lastig allemaal hoor. onze tinker toch maar laten testen. een dezer dagen komt de uitslag. bij ons andere paard moeten we nog 6 wkn wachten voor we opnieuw bloedonderzoek kunnen doen. slopend :(

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 20:14

Hopelijk gaat het duidelijkheid geven Besje en tinker6.


Tom doet het verder goed, tot zover geen bijwerkingen van de kuur. Behalve dat hij nog meer gefixeerd is op eten. Afgelopen weekend voor het eerst weer een rustig rondje bos gedaan, maar hij liep flink te stuiteren. Mijn paard was ook drukker dan normaal, dus het zullen vooral de voorjaarskriebels zijn geweest.
Helaas zegt de buitenkant niet alles over hoe het van binnen gaat, dus afwachten of over een paar weken we betere bloeduitslagen hebben.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:43

Vanmorgen is Marian van Natuurlijk Paarden Praktijk geweest, adhv de bloedwaardes denk zij dat mn paard een chronische ontsteking vd lever heeft, soort hepatitis zeg maar... Benieuwd of er iets soortgelijk uit de biopsie komt...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 17:12

Uit Tom's biopt kwam ook hepatitis, maar dan ontstaan door het gif van JKK.

Hoe vonden ze de lever er op de echo uitzien?

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:53

Op de echo goed, geen onomkeerbare schade :)

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:08

besje en grit, moeten jullie paarden levenslang medicijnen krijgen om de lever te ondersteunen? rijden lukt nog wel gewoon of ook minder?

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:03

Nee als er geen blijvende schade is moet die geen medicatie krijgen. Ik mag in theorie gewoon rijden maar hij staat veel los en met goed weer ga ik een rondje wandelen :)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 00:33

Hij staat nu op een prednisolon kuur en we hopen daarmee de ontsteking weg te krijgen. Als dat lukt hoeft hij in principe geen medicijnen meer.
Wel heeft zijn lever blijvende schade doordat het JKK levercellen laat afsterven. Hij kan daar oud mee worden, maar in het algemeen zal zijn conditie wat minder zijn. Mariadistel schijnt de lever goed te ondersteunen, dus dat willen we wel gaan bijvoeren. Alleen even kijken in welke vorm ze dit gemakkelijk eten.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:54

Hier biopsie helaas mislukt, weefsel was niet bruikbaar... :( Opnieuw dan maar

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 18:43

:oo hoe kan dat dan? Wat kl*te.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:47

Heb je onder tussen al een nieuwe biopt gehad?

En hoe is het met de rest van de paardjes?

Bij mijn paard zijn de waardes weer normaal, ze zitten er nog maar iets boven maar in 5 weken tijd van extreem afwijkend naar zo goed als normaal. Wij denken dat dit komt door de Mariadistel die wij gevoerd hebben. Toen we het 2 weken gaven zag je mijn paard echt opknappen.

Misschien is het ook wat voor een van jullie?