Ervaring leverbiopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 20:18

In januari hebben we het bloed laten testen van onze 19-jarige ruin.
We vonden hem wat tammer dan dat wij hem kennen en hij liep terug in zijn bespiering.
Verder toont hij zich niet ziek. Zijn eetlust is goed/groot, zijn mest is goed. Slijmvliezen tonen normaal.
Hij lijkt wel meer te drinken en plassen.
We zijn buitenritjes met hem blijven maken en ook dan merken we niet echt ongemak.

Uit het eerste bloedbeeld vielen vooral de verhoogde leverwaarden op. Wat de oorzaak daarvan is, is niet duidelijk. We hebben Cushing apart laten testen, dat heeft hij niet.
Hij heeft een injectie en kuur gehad om de reinigingsfunctie van de lever en nieren te ondersteunen.

Opnieuw zijn bloed laten testen en natuurlijk hoop je op verbetering of op zijn minst dat het stabiel is.
Maar helaas, de waardes zijn in twee maanden in twee-drievoud verslechterd. Paard laat deze verslechtering in gedrag en uiterlijk niet zien.

Van deze snelle verhoging schrikken we. Wat moet je doen, kun je behandelen, maar waartegen dan?
Is het leverbot, kruiskruid of andere vergiftiging, zit er een tumor of speelt er iets anders.

Een leverbiopt geeft ons wellicht het snelst informatie, maar daar schijnen ook risico's aan te zitten.

Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:16

Hier een soortgelijk verhaal... Biopt wordt zsm gedaan... Ben benieuwd waar het vandaan komt want het is mij een raadsel...
Heb jij al nieuws?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:38

Wij zijn gisteren in Utrecht geweest. Het biopt is goed gegaan en hij mocht ook mee naar huis.
Verder nog geen nieuws, de uitslag kan tot een week duren.
Het vele drinken en plassen past niet perse bij het beeld van de leverwaarden, dus dat zou een losstaand probleem kunnen zijn. Maar eerst deze uitslag afwachten.
Het vermoeden is jakobskruiskruid, maar we willen wel de zekerheid en niet iets anders over het hoofd zien, waardoor hij verder achteruit gaat.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:44

van hooi wisselen kan je nog proberen, ivm aanwezigheid van jkk.
Persoonlijk heb ik goede ervaring met hippochol.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 16-03-18 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:46

Hier ook vermoeden van jkk... Vreemde is dat alle paarden zelfde eten, hooi en stro krijgen en enkel die van mij heeft leverproblemen... Ze hebben bij andere paarden ook bloed getest... Het is bizar... Hij ziet er goed uit, niet mager, loopt goed, is fit...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:55

Bij mij bleken het toch bloedwormen (laaaaaaang geleden). Ondanks mestonderzoek en 2x pj ontwormen plus alle mest uit het land etc...
Bleek van een nieuw paard te komen.
Alles onderzocht, en de mest ook meermalen nagekeken..... daarna meerdere keren moeten ontwormen, en toen was ze eraf.... heeft al met al wel een jaar in beslag genomen.
Haar darmen waren helaas nooit meer dezelfde.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 10:10

JJK gaan we uiteraard vermijden :j

Ninx, en dat gaf ook dergelijke slechte leverwaarden?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:12

Jazeker!!! Uiteindelijk is dat de aanleiding geweest om op bloedworm te gaan behandelen. Toen ze allemaal opknapten was het duidelijk dat daar de oorzaak zat.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:14

Grit, heb je wel JKK op je wei staan dan?

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:28

Hebben ze ook gezien of de lever een normale maat had?

Mijn merrie had uiteindelijk auto-imuun ziekte maar daar zag je het uiterlijk echt wel aan. ( Als je zoekt op Gracia vind je een volgtopic waar veel in staat:) )

Leverbot al aan gedacht?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:27

Rocamor, helaas wel. Betreft een weide in een natuurgebied. We hebben niet kunnen zien aan de planten dat ze gegeten zijn. Als dit de veroorzaker is vermoeden we dat het fout is gegaan toen de planten gingen afsterven, maar nog wel gif bevatten. Ondanks dat ze met een gevulde buik de wei op gaan en genoeg ruimte hebben om andere keuzes te maken. Deze stal heeft niet eerder deze problemen gehad, ons paard staat er nu een klein jaar. Nu staan de alarmbellen aan en gaan we het aanpakken. En duimen dat we er op tijd bij zijn en de schade kunnen beperken, want reken maar dat wij ons dit verwijten.
Maar ook in dit geval is het fijn de zekerheid te hebben en we dus niet iets anders over het hoofd zien.


Ninx, wat waren de klachten waardoor je koos voor een bloedonderzoek?


Ruitje, wel aan gedacht, maar zowel onze DA als Utrecht acht dat niet waarschijnlijk. Het biopt kan daar ook geen uitsluitsel op geven, tenzij je toevallig in het stukje weefsel aan treft.
Zoals ze de lever konden zien, vonden ze de vorm en structuur er normaal uit zien.


Als het biopt iets aantoont hebben we duidelijkheid en anders gaat de zoektocht weer verder.
En dan moeten we ook nog zien te achterhalen waarom hij zoveel drinkt en plast.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:30

Oei, dat is balen! Maar ze kunnen JKK vergiftiging toch ook in het bloed vinden? Dacht ik. Of is dat als het al heeeel veel te ver is?

Heel veel sterkte, ik blijf je topic iig volgen

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:35

Nee, helaas is een biopt de enige manier om aan te tonen of het bijvoorbeeld JKK of een ijzervergiftiging of iets anders is.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 01:09

Besje schreef:
Hier ook vermoeden van jkk... Vreemde is dat alle paarden zelfde eten, hooi en stro krijgen en enkel die van mij heeft leverproblemen... Ze hebben bij andere paarden ook bloed getest... Het is bizar... Hij ziet er goed uit, niet mager, loopt goed, is fit...
Dat is inderdaad vreemd, dan lijkt JKK niet waarschijnlijk.
Wat zijn zijn leverwaarden en klachten? En waarom toch het vermoeden van JKK?
Vervelend is dat he, niet weten wat de oorzaak is en vooral niet weten hoe te behandelen :\ .

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:35

wat bizar, hier precies hetzelfde geval en zijn wij ook onzeker om een leverbiopt te nemen ja/nee.

hij vermagert, dachten hem op te lappen met eten omdat de andere pony de dominantste is en misschien zijn deel ook innam, maar helaas tot nu geen succes.
2 van de 6 leverwaarden waren goed, dus 2/3 slecht!
wij zitten nu in een 10 daagse kuur en dan 8 wkn erna kunnen we weer bloedtappen om te kijken of het geholpen heeft ja/nee en dan een leverbiopt ja/nee.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 19:14

Wat voor kuur krijgt hij?

Ik ben ook wel benieuwd naar de leverwaarden bij jullie paarden.


Uitslag januari. Hij heeft toen medicatie gekregen; Phytorenal, Biodyl en een Hemo injectie.
Afbeelding


Uitslag maart;
Afbeelding


Uitslag maart van ons andere paard;
Afbeelding

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:27

Met die bloedresultaten denk ik toch meteen aan leverbot, zeker omdat je paard er op zich niet vreselijk ziek bij loopt.
Mijn paarden waren ook een beetje suf en hadden erg verhoogde GGT voornamelijk. Heel wat dure onderzoeken en biopt laten doen, nooit wat gevonden. Uiteindelijk een DA gevonden die op het idee van leverbot kwam en me een heel goedkoop flesje fasinex gaf. 2 keer gegeven en de paarden waren meteen genezen.
Dus ik zou echt eerst er gewoon eens fasinex in kappen.

Wat het biopt zelf betreft was ik ook niet zo enthousiast... Vooral omdat ze ook maar net in het juiste stukje moeten prikken om iets te vinden bij sommige aandoeningen.
Daarbij is mijn paard doorheen de verdoving gebroken toen de naald erin zat, dus dat was echt niet goed voor mijn hart. :)

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:46

Wij zitten momenteel met hetzelfde probleem. Mijn pony verloor binnen enkele dagen ontzettend veel gewicht en dit kwam er ook niet meer aan met meer voer. Naast de vermagering toonde hij totaal geen andere symptomen. Hij is zelfs fitter dan ooit en heeft al zijn spieren nog. Wij hebben toen ook bloed laten testen en hier kwamen ook verhoogde leverwaarden uit. Daarna hebben we ook ons andere paard laten testen. Zij had precies dezelfde waarden verhoogd en ook aan haar is verder niets te zien. Zij is zelfs niet vermagerd, zat slechts wat minder goed in de vacht.

Onze dierenarts vermoed nu leverbot (ook al is dit niet logisch aangezien wij op een droge zandgrond zitten), en hier gaan we nu ook voor behandelen maandag. Dus hopelijk knappen ze snel op!

Ik ben benieuwd wat er bij jouw paard uit de leverbiopt komt.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:49

Sunnevalover schreef:
Onze dierenarts vermoed nu leverbot (ook al is dit niet logisch aangezien wij op een droge zandgrond zitten), en hier gaan we nu ook voor behandelen maandag. Dus hopelijk knappen ze snel op!

Ik ben benieuwd wat er bij jouw paard uit de leverbiopt komt.


De mijne stonden ook gewoon netjes droog, maar toch... Het blijkt tegenwoordig gewoon vaker voor te komen en in sommige gebieden echt meer dan andere.

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:56

RavenIris schreef:
Sunnevalover schreef:
Onze dierenarts vermoed nu leverbot (ook al is dit niet logisch aangezien wij op een droge zandgrond zitten), en hier gaan we nu ook voor behandelen maandag. Dus hopelijk knappen ze snel op!

Ik ben benieuwd wat er bij jouw paard uit de leverbiopt komt.


De mijne stonden ook gewoon netjes droog, maar toch... Het blijkt tegenwoordig gewoon vaker voor te komen en in sommige gebieden echt meer dan andere.


Het rare bij ons is dat wij in een “geen risico” gebied zitten, vandaar dat onze dierenarts zo verbaasd was.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:00

Ik zat toen ook in een zogenaamd niet-risico gebied... En wat later vernam ik van maar liefst 3 eigenaren binnen een straal van 3km dat ze ook paarden met leverbot hadden. Allemaal pas op getest nadat ze dus hoorden dat de mijne leverbot hadden. Het is gewoon zonde dat dierenartsen die optie vaak heel snel van tafel vegen en ik het echt heel vaak hoor. Volgens mij zijn IJslanders overigens ook gevoeliger eraan, maar dat is gebaseerd op persoonlijke ervaring en niet op wetenschap. :D

Ik beweer trouwens niet dat ik 100% zeker ben dat je paard leverbot heeft TS. :) Maar ik vind het echt de moeite om die optie te bekijken voor je begint met een leverbiopt.. Eerlijk is eerlijk; dan zou dat een dure grap zijn als het achteraf opgelost is met een flesje van 20€ :)

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:06

RavenIris schreef:
Ik zat toen ook in een zogenaamd niet-risico gebied... En wat later vernam ik van maar liefst 3 eigenaren binnen een straal van 3km dat ze ook paarden met leverbot hadden. Allemaal pas op getest nadat ze dus hoorden dat de mijne leverbot hadden. Het is gewoon zonde dat dierenartsen die optie vaak heel snel van tafel vegen en ik het echt heel vaak hoor. Volgens mij zijn IJslanders overigens ook gevoeliger eraan, maar dat is gebaseerd op persoonlijke ervaring en niet op wetenschap. :D

Ik beweer trouwens niet dat ik 100% zeker ben dat je paard leverbot heeft TS. :) Maar ik vind het echt de moeite om die optie te bekijken voor je begint met een leverbiopt.. Eerlijk is eerlijk; dan zou dat een dure grap zijn als het achteraf opgelost is met een flesje van 20€ :)


Ik heb bij ons verder nog niet gehoord van een paard met leverbot, maar misschien dat dat ook nog wel gaat komen.

Wij hebben overigens (naast onze 2 andere paarden) ook een IJslander :P

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 20:19

RavenIris, het biopt is al uitgevoerd.


Wij zitten qua leverbot ook niet in het risicogebied, maar we sluiten het zeker niet uit. Net als lyme, ijzervergiftiging en wel meer dingen. Maar we wachten nu eerst de uitslag van het biopt af.


Willen jullie de leverwaarden ook delen?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Ervaring leverbiopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:55

Lyme hebben ze hier ook een tijdje gedacht en zelfs tegen behandeld bij mijn merrie. Bleek dus ook vooral een dure grap := ben echt heel cynisch maar ik had toen echt een vreselijke dierenartse die helemaal niet wou meedenken. Terwijl ik normaal echt dierenartsen heel erg vertrouw :)

Dit waren de leverwaarden van mijn 2 paarden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:19

Met leverbioptie geen ervaring, maar wel met paarden met verhoogde leverwaarden.
Moeder paard was sterk beginnen vermageren, eerst op de ribben, daarna begonnen de bilspieren in te vallen. Iets slomer dan anders, maar zeker niet opvallend.
Dierenarts dacht direct aan leverbot. Bloed afgenomen en leverwaarden waren verhoogd, dus volgens dierenarts quasi met zekerheid leverbot, rekening houdend met mijn manier van voederen en de omstandigheden waarin ze hier leven (vochtige wei, omringd door beken). Hij heeft dan ook van ons ander paard bloed afgenomen. Ook bij haar verhoogde leverwaarden, nog iets slechter dan bij haar moeder. Nochtans vertoonde zij geen enkel symptoom van ziekte : niks vermagerd, niks sloom. Ze hebben allebei inmiddels twee behandelingen achter de rug. En dan volgt volgende week nogmaals een bloedonderzoek om te controleren of alles onder controle is. Ik ben benieuwd naar het resultaat, want ik vind moeder paard nog steeds eerder mager op de ribben (al is ze wel goed bekomen en dit reeds na de eerste behandeling).
Een tijdje geleden had het paard van een vriendin van ons ook dezelfde symptomen : vermageren, slomer. Haar dierenarts heeft ook onmiddellijk de link gelegd en aan leverbot gedacht en daartegen behandeld. Haar paard is er snel volledig bovenop gekomen. Het staat overigens niet op een vochtige wei.
Leverbot schijnt dus meer en meer voor te komen, dus de kans dat dit bij jullie ook het geval is, is ook volgens mij groot.