Staken van te weinig hooi/kuil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Staken van te weinig hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 12:32

Geen idee of dit topic hier goed staat maar ik verzorg op dit moment een paardje van iemand, en diegene zei tegen mij dat ik hem ipv 6 kilo kuil 12 kilo moest geven, hij is nogal dik maar dat terzijde.
De reden waarom hij nu 12 kilo zou moeten krijgen is omdat hij last van zn maag/darmen zou krijgen als hij te weinig krijgt, dat is natuurlijk ook zo. Maar de eigenaar denkt dat als hij te weinig kuil krijgt hij last van zn maag/darmen krijgt en daardoor gaat staken met rijden. Zou dit een mogelijke reden kunnen zijn of is dit onzin?

Koosnaamloos

Re: Staken van te weinig hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:36

Als hij pijn heeft is het logisch dat hij gaat staken. Maar inprincipe zou dat niet direct aan hooi of kuil liggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:41

Natuurlijk kan dat!
Paarden fourageren, bij uitstek de hele dag door.
Een lege maag is erg slecht, hierdoor kunnen maagzweren ontstaan en ja, daar kan een paard prima van gaan staken.

Wil je het paard slanker hebben? Voer dan geen kuil maar voordroog of hooi. Kuil is voor koeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:42

Een maagzweer zou zeker wel een reden van staken kunnen zijn. Ook van boos kijken met aansingelen.

12 kilo fatsoenlijke voordroog of hooi is overigens ook niet overdreven veel als hij verder geen gras oid krijgt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:44

Als hij te weinig voer krijgt kan hij zeker last krijgen van zijn maag/darmen, denk met name aan maagzweren, maar voer hoeft niet kuil te zijn.
Als je paard al te zwaar is zou je ook kunnen denken aan graszaadhooi of stro, of misschien een slowfeeder zodat het langzamer gegeten wordt.
Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om het kunnen eten/kauwen door de gehele dag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:48

Van kuil mogen ze zelfs meer hebben qua kilo's omdat het meer vocht bevat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:57

Ik vind 12 kilo kuil ook zo slecht nog niet.
Wordt hij te dik dan is armer voeren een oplossing. Maar niet jn hoeveelheid

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:58

Brainless schreef:

Heh? Ik dacht altijd dat kuil 'vetter' was dan hooi. Door het fermentatieproces.
Maar ben nu op zo'n site terecht gekomen, waar in de vergelijk duidelijk onderschreven wordt wat jij zegt.

Kan iemand me dat in jip en janneke taal uitleggen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:02

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:02

Paarden moeten een bepaalde hoeveelheid droge stof. De droge stof gehalte is lager in kuil dan in hooi dus ze moeten meer kilo's. Maar er kan inderdaad meer energie etc. zitten in kuil waardoor ze er minder van hoeven om op hetzelfde gehalte te komen.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:07

Janine1990 schreef:
Brainless schreef:

Heh? Ik dacht altijd dat kuil 'vetter' was dan hooi. Door het fermentatieproces.
Maar ben nu op zo'n site terecht gekomen, waar in de vergelijk duidelijk onderschreven wordt wat jij zegt.

Kan iemand me dat in jip en janneke taal uitleggen?

Ja dat dacht ik ook. Wel wist ik dat kuil zwaarder is dan hooi, maar ik heb geleerd dat je van hooi meer moet voeren dan kuil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:13

Hooi is veel rijker aan voedingsstoffen per kilo, omdat het veel droger is.
Kuil bevat tot 25% meer vocht per kilo (en dus per kilo ook minder mineralen/suikers ed).
Dus moet je er meer van voeren.
Zie mijn link hierboven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:21

Brainless schreef:
Door het fermentatieproces zit er zelfs minder suiker in (deze wordt namelijk "verteerd" door de bacteriën.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Volgens die site hebben wij kuilgras, omdat het gewikkeld wordt.
Maar het is toch echt hooi. Voelbaar, zichtbaar. Alleen niet stoffig...
Alleen schimmelvorming als een pak niet goed is gewikkeld/beschadigd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:56

Kuil noemen wij wat de boer direct van het land rijd en de kuil in rijd, net zoals bij mais.
Al staat het vaak anders omschreven. Zoals dus ook op eerder genoemde link.

Voordroog is alle gras in plastic, van mooi droog en mooie kleur tot donker bruin en nat.
Hooi is alles in balen zonder plastic.

Wij voeren ook voordroog die ook heel droog is.
We hebben zelfs regelmatig dezelfde dag de helft van de wei in kleine hooi pakjes gedaan en de rest in grote plastic balen.
Toch blijven de plastic balen voordroog heten en voelen ze ook net een tikkie anders aan dan het echte hooi.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:23

hmmm, ik zou de oorszaak toch op een ander gebied zoeken. Los daarvan is het heel belangrijk om veel kuil te krijgen, ik heb altijd zoiets van liever te veel ruwvoer dan te weinig. maar het staken zou ik persoonlijk in een andere hoek zoeken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:31

Van een maagzweer of chronisch ontstoken darm kunnen paarden zeer zeker gaan staken! Vraag je dierenarts anders eens mee te kijken bij het rijden, wellicht kunnen jullie samen tot een oplossing komen.

1.5-2 kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht is ongeveer normaal om per dag te voeren. Als hij te dik is, dan liever wat ouder, grofstengelig hooi of eventueel minder voeren en dan uit een slowfeeder. Ze mogen niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staan. Voldoende ruwvoer aangevuld met een vitaminebrok (handje) en een liksteen is een mooi compleet rantsoen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:42

Janine1990 schreef:
Brainless schreef:
Door het fermentatieproces zit er zelfs minder suiker in (deze wordt namelijk "verteerd" door de bacteriën.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Volgens die site hebben wij kuilgras, omdat het gewikkeld wordt.
Maar het is toch echt hooi. Voelbaar, zichtbaar. Alleen niet stoffig...
Alleen schimmelvorming als een pak niet goed is gewikkeld/beschadigd.

Het is hooi als het met 12-16% vochtigheid geperst is. Dat zal niet zo geweest zijn anders hadden ze het niet gewikkeld. Kuilgras heft een optimale vochtigheids percentage van 55% tijdens het persen. Dat is niet altijd haalbaar. Gras van 25-30% voelt al aan als hooi maar is het zeer zeker niet en zal ook schimmelen als het niet in plastic word gewikkeld.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:50

Jasmijn159 schreef:
Van een maagzweer of chronisch ontstoken darm kunnen paarden zeer zeker gaan staken! Vraag je dierenarts anders eens mee te kijken bij het rijden, wellicht kunnen jullie samen tot een oplossing komen.

1.5-2 kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht is ongeveer normaal om per dag te voeren. Als hij te dik is, dan liever wat ouder, grofstengelig hooi of eventueel minder voeren en dan uit een slowfeeder. Ze mogen niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staan. Voldoende ruwvoer aangevuld met een vitaminebrok (handje) en een liksteen is een mooi compleet rantsoen.

Is 1,5 tot 2 kg / 100 kg niet bijzonder weinig ruwvoer? Dan zou mijn shet dus maar 4kg ruwvoer moeten krijgen en mijn fjord pakweg 8kg... Nu krijgen ze samen ruim 20kg per dag (grof geschat gaat daarvan 8 kg naar de shet en 12 naar de fjord) een mix van los 'stekkig' hooi & voordroog hooi en dan voer ik eigenlijk niet 'onbeperkt' maar constant, ze krijgen de helft in netten en de helft los, dus hebben wel constant ter beschikking, maar moeten er soms wat meer moeite voor doen... Hoe ik dat met 4 kg zou moeten klaarspelen, ik zou het bijgod niet weten :o

Echte kuil (wat ik koeieneten vind) zou ik echt nooit aan mijn paard willen geven, daar is de spijsvertering van een paard gewoon niet op voorzien... Los daarvan, denk ik inderdaad dat het staken wel van te weinig (kwalitatief) ruwvoer kan komen. Een maagzweer is dan het eerste wat in mij opkomt... Maar het staken kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, dat is moeilijk te beoordelen van achter de PC...

Succes met de zoektocht TS, goed dat je opzoek gaat naar de oorzaak van het staken :j !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 05:00

Koosnaamloos schreef:
Als hij pijn heeft is het logisch dat hij gaat staken. Maar inprincipe zou dat niet direct aan hooi of kuil liggen.

Oh jawel. Kuil is helemaal niet gezond voor paarden. Een gefermenteerd product hoort niet in een paardenmaag. Ze kunnen er echt maag- en darmklachten van krijgen. Net zoals van te weinig en/of te slap ruwvoer.

TS misschien kun je eens overleggen of het paard geen fatsoenlijk hooi kan krijgen, dikke kans dat hij dan ook wat gewicht verliest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 05:02

Jasmijn159 schreef:

Bijna goed. 1,5 a 2 kilo droge stof bedoel je denk ik. Dat is niet het zelfde als 1,5 a 2 kilo.

En ook dan is het een richtlijn. De hoeveelheid ruwvoer is onder meer afhankelijk van het weer, conditie van het paard en dergelijke.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:43

Koper schreef:
Jasmijn159 schreef:

Bijna goed. 1,5 a 2 kilo droge stof bedoel je denk ik. Dat is niet het zelfde als 1,5 a 2 kilo.

En ook dan is het een richtlijn. De hoeveelheid ruwvoer is onder meer afhankelijk van het weer, conditie van het paard en dergelijke.

Nee. Dat bedoelde ik niet.

Kijk anders eens hier: http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... aard-nodig

Hier staat eea over droge stof percentages, wat paarden max kunnen opnemen aan droge stof en wat dat betekent voor je ruwvoer gift. Omdat bijna iedereen in Nederland ook nog krachtvoer voert, zijn de paarden vooral voor structuur afhankelijk van ruwvoer en niet per se voor energie. Neemt niet weg dat paarden wel gemaakt zijn om veel uur per dag te besteden aan eten en dat je daar dus iets op moet verzinnen, zonder dat ze moddervet worden.

Weeg je ruwvoer eens echt, in plaats van schatten. Je over/onderschat heel gemakkelijk wat je voert. En die 2 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht, is gebaseerd op goede kwaliteit hooi of voordroog. Niet op het grofstengelige, oude hooi, dat bijna stro-achtig is en wat soms gevoerd wordt. Daar kun je natuurlijk meer van geven, want dat is een groter percentage onverteerbare vezels en minder energie.