Bruine, natte kuil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Bruine, natte kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 22:33

Goedenavond,

Bij ons op stal hebben ze hooi, stro en kuil van eigen land. Het hooi is gewoon droog kuil (voordroog?) en is echt super kwaliteit. Mijn paard eet dit heel graag en mooie structuur.

Nu hebben ze halverwege de winter een kuilpak open gemaakt en de kuil was bruin en drijfnat. Hierop heeft de eigenaar de diereanrts gebeld voor advies en die gaf telefonisch aan dat als het gemixt wordt met het gewone hooi/drogekuil dat het goed was.
Mijn paard kreeg sinds die tijd enorme jeuk en zelfs plekken en bulten waarvoor de dierenarts toen ook is geweest. Mijn DA raadde aan de kuil te mijden ivm wellicht teveel suikers/eiwitten. Na overleg met de eigenaar kreeg hij alleen het droge voer en de jeuk verdween weer.
Nu kwam ik vandaag weer op stal en lag er weer een hoopje, natte, bruine kuil klaar voor mijn paard.
Ik heb dit terug gegooit in de voerkar en heb ergens anders in de loods nog wat droog hooi gevonden en dit gevoerd.
Hierop gelijk berichtje gestuurd met mijn wens voor het gewone hooi.. Ik kreeg vervolgens iets terug dat dit kuilgras weer anders is als de eerste kuilgras. En dat dit net zo goed is als het droge kuilgras.
Heb aangegeven liever gewoon het droge spul te hebben want ik wil geen jeuk meer bij mn dier. Ik voer al expres geen appels, snoepjes, penen etc meer. Blijkbaar heeft hij vanmorgen toch een portie van het natte kuil gehad want hij bood zn kont al weer aan om even te krabben voor hem.. Zucht.
Nu kijk ik op internet en lees overal dat het donkerbruine, natte kuil niet geschikt is voor paarden.
Hoe zit het nou?
Heeft iemand goede info over kuil en heeft iemand ervaringen?
Zeker ook in combi met een dier wat niet goed tegen suikers/eiwitten kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:52

Oh,mijn pony met zomereczeem kan prima die natte bruine kuil eten.
Krijgt daar helemaal geen jeuk of zo van.
Maar mijn tinkermerrie gaat er van aan de diaree.
Ligt een beetje aan het paard.
Maar het is gewoon niet goed voor ze.
,te nat is voor koeien prima te doen,maar voor paarden toch beter niet
Mengen met hooi kan wat helpen,maar als jouw dier er echt niet tegen kan...zoals mijn merrie ..dan is mengen ook geen optie.

Overleg dan goed of jouw dier dan apart op hooi kan, of droge kuil.
desnoods zelf kopen.
Misschien zijn er anderen op stal die ook liever wat droger ruwvoer hebben?
Misschien kan de stalhouder de natte kuil ruilen voor een droger pak

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:55

Mijn paarden verdragen het ook totaal niet. Verstandig om het nooit meer te geven. Hebben dezelfde klachten. Het is koeien voer.

Hutcherson

Re: Bruine, natte kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 23:07

Staleigenaar gaf aan wel een nieuwe pak te willen openen voor mijn paard alleen. Maar voel me daardoor wel wat bezwaard. Natuurlijk wil ik het allerbeste voor mn paard en heb zelf kopen overwogen. Maar heb zoiezo geen vervoer om op te halen en het is natuurlijk onzin als ik voor volpension betaal en ze daar prachtige kwaliteit hooi hebben staan.

Ik lees ook dat het bruine kuil zelfs gevaarlijk kan zijn. Klopt dat?
Ik heb overigens een barock paard (tinker/fries kruising) die dus inderdaad gevoelig is voor dat spul (en wortels etc).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:23

Je niet bezwaard voelen ...je betaald voor goed voer toch?
Alleen maar fijn als ze zo met je mee willen denken. +:)+

Wat ook een nadeel is van het erg natte bruine kuil is dat er erg veel water in zit,.
dus je moet er ook nog eens ontzettend veel van voeren wil je toekomen aan wat je paard zou moeten hebben.
Dus eten ze er ook nog es teveel van wat nog meer problemen kan veroorzaken.

Kan zeg ik want het hoeft niet, wij hebben ook wel es een te nat pak gehad.
Zijn er een aantal die er echt totaal geen last van hebben,maar de anderen wel.
Geen idee waarom het gevaarlijk zou zijn

Dus gewoon accepteren dat ze voor jou een ander pak open maken.
Mooi geregeld :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:33

Voilà, onze paarden zijn ook sobere paarden, nl barokke merens. Voor hun is het puur vergif en ze vinden het vurukkeluk. De oudste wordt er zelfs hoefbevangen van. Bij ons helpt het beste arm hooi, altijd emmer waar ze vitamine en mineralen uit kunnen likken, gras met veel verschillende soorten plantjes erin en dat was het. Doen ze het super op. Die kuil is voor ons soort paarden gewoon troep, lees vergif.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 00:26

Ergste is nog, paarden krijgen werkelijk maar een klein hoopje (natte) kuil gevoerd.
Eigenaar heeft wel gehoord dat paarden ermee overvoerd kunnen worden (ten opzichte van droog kuil) maar heeft niet door dat er zoveel water in zit dat er dus veel meer van gevoerd moet worden.
Resultaat: paarden krijgen tweemaal per dag een klein bergje, nat, bruin kuil.
Hopelijk vanaf morgen die van mij dan gewoon weer droog kuil/hooi.

De kwaliteit van hun voer is over het algemeen erg goed en dit weten ze ook. Echter is de kuil dit jaar gewoon niet oke (normaal hebben ze dit probleem ook niet). Het is lastig om dan tegen mensen te zeggen dat een deel van hun voer niet goed is. Of niet goed... Niet geschikt en dat ze er wellicht anders mee om moeten gaan? Ik weet het ook niet precies, vandaar dat ik het hier vraag. Ik probeer me iig in te lezen. Maar kan alsnog niet echt iets veranderen in de gedachtegangen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 01:18

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:23

RoyceMack schreef:
Ergste is nog, paarden krijgen werkelijk maar een klein hoopje (natte) kuil gevoerd.
Eigenaar heeft wel gehoord dat paarden ermee overvoerd kunnen worden (ten opzichte van droog kuil) maar heeft niet door dat er zoveel water in zit dat er dus veel meer van gevoerd moet worden.
Resultaat: paarden krijgen tweemaal per dag een klein bergje, nat, bruin kuil.
(...)

Dit is een gedachtegang die we ook veel terug horen van klanten, maar voer er alsjeblieft niet zomaar méér van.
Het is inderdaad zo dat je meer kg zou moeten voeren om aan de zelfde hoeveelheid droge stof te komen als bij droge kuil. Echter zijn de twee erg lastig te vergelijken en zit er niet alleen verschil in hoeveelheid voedingsstoffen, maar ook in hoe gemakkelijk ze opgenomen kunnen worden; Resultaat je stelt in een korte tijd mogelijk veel meer voedingsstoffen ter beschikking dan je paard gewend is, met alle gevolgen van dien.

Beter zou zijn om (zoals de dierenarts al aangaf) het de natte kuil aan te bieden in combinatie met (arm) structuurrijk voer, zoals lang hooi of stro. Dit natuurlijk het liefst in combinatie met een monsteranalyse van het voer, maar ik snap natuurlijk dat dat niet altijd realistisch is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:43

Onze stalbaas noemde het snel groeiende koeiengras bij zijn buren (koeienboer) altijd "spinazie gras", omdat het bij wind en regen plat gaat liggen, het is zo slap als spinazie :P
Totaal ongeschikt voor de paarden, die hebben behoefte aan vezelrijk en stevige stengel gras wat minder snel groeit, met minder suikers.
Bovendien wordt koeienkuil sneller na maaien ingekuild.

Fijn dat je pensionbaas wel meedenkt!, dat is toch heel vaak niet zo.
Krijg je de kans om zelf beter voer te mogen geven van hun, dan altijd doen natuurlijk.

Een goede paarden voordroog ruikt heerlijk bij gebruik, is stevig met lange stengels , koeienkuil vindt ik persoonlijk stinken.. <<)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 16:36

Ik vind het er zeker niet lekker uitzien dat kuil. Het ligt echt als een flensje dood op de grond, is ontzettend zwaar als je het optilt, en laat natte plekken achter op de grond. Nu was ik afgelopen week verkouden dus rook niks, maar spul ruikt idd zuur. Ik vind t niks dat er zomaar weer geswitched wordt van voer. Terwijl er genoeg op voorraad is. Dit is al de derde keer dat ze weer een andere kuilsoort geven..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:39

RoyceMack schreef:
Ik vind het er zeker niet lekker uitzien dat kuil. Het ligt echt als een flensje dood op de grond, is ontzettend zwaar als je het optilt, en laat natte plekken achter op de grond. Nu was ik afgelopen week verkouden dus rook niks, maar spul ruikt idd zuur. Ik vind t niks dat er zomaar weer geswitched wordt van voer. Terwijl er genoeg op voorraad is. Dit is al de derde keer dat ze weer een andere kuilsoort geven..

Zulk spul zou ik zeker mijn paarden niet geven, kwaliteits voordroog vind ik al op het randje maar zuur of echt nat is gewoon geen paardenvoer en ze reageren er ook echt slecht op.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 19:17

Er stond weer een pak goed hooi (voordroog) open en heb de eigenaar al gezien vandaag en volgens mij zijn er no hard feelings. De andere paarden krijgen wel dat kuil (alleen maar) en weet niet goed of andere stalgenootjes daar iets van vinden. We hebben n haf op stal waarvan de pezen en organen volledig verzuurd zijn en vol zitten met afvalstoffen die hij niet kwijt kon. Hij is nu bezig met een homeopathische kuur om alles weer op te bouwen maar heeft ook aantal maanden ontgiften achter de rug. Kreeg speciaal arm hooi, heleboel spuiten en poedertjes 4 keer per dag. Mocht niet meer op stro. Nu vraag ik me af of dat geen reactie is op het kuil. Dat kreeg dat paard ook gewoon.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:31

Hebben de gevoelige paarden ook mestvocht? Dat is ook een aanwijzing dat voordroog (of kuil) niet goed verdragen wordt. Voor een goede vertering is dan meer vezel/structuur nodig. En dat zit niet in voordroog; de vezel is deels voorverteerd door de fermentatie. Hooi prikt en is scherp, voordroog nauwelijks.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:43

Mijn dierenarts zegt altijd hoe natter (hooi, voordroog, kuil) hoe slechter voor de paarden. Ik zou het dus niet geven aan je paard. Ze kunnen er ook nog koliek van krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 23:50

Punt is dat alles voor ons wordt gedaan op stal behalve mesten. Ik merk bij mijn eigen dier geen mestvocht en de rest houdt ik wat dat betreft niet in de gaten. Sochtends en savonds worden de paarden gevoerd door eigenaar, iedere dag krijg je een pak stro of vlas wat je wilt en je krijgt brokken. Ik voer savonds zelf omdat de eigenaar het hooi in de slowfeeder doen, teveel moeite vindt. Prima. Dus doe ik t zelf. Zo heb ik ook een beetje een idee wat erin gaat. Het is ook niet de bedoeling dat iedereen zelf gaat pakken. Dus 'ik zou dat niet aan mn paard voeren' is soms erg lastig. Natuurlijk mag ik bepalen wat hij wel en niet krijgt.. Maar ik heb het wel primair te doen met wat er op stal is. Als je zelf nog hooi gaat inkopen terwijl de hele schuur daar volstaat is ook best raar. Bovendien pakken veel stalgenoten zelf wel gewoon hooi bij (ongeoorloofd) dus dan zal mijn baal ook binnen no time op zijn haha. Het voordroog bij ons op stal heeft soms lange stengels en soms is het meer shag (zoals deze baal heeft erg korte sprietjes). Het ruikt wel erg goed en merk altijr nog gewoon darmgeluiden en geen gekkigheid in de mest. Een baal is er geregeld binnen 4/5 dagen doorheen en dan komt er een nieuwe en vaak is dat dan weer n baal met lange stengels.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 00:03

Zo vaak van voer wisselen is ook echt niet gezond voor de paarden. Elke keer moet de spijsvertering zich dan weer aan gaan passen. Het is beter bij 1 soort te blijven en als dat op is op het volgende over te stappen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:10

Dat bruine, natte en zuur ruikende spul is absoluut niet geschikt voor paarden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:30

Dat natte, bruine en licht zurig ruikende kuil is voor koeien en niet geschikt voor paarden. Voordroog van paarden moet bijna hooi zijn, fris en licht zoetig ruiken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:43

Ik hoorde vandaag van de boer dat de voordroog op is. Er is nog 1 baal en die heeft ie nu open gemaakt voor mijn paard en nog een ander dier (die van hun zelf). Ze gaven aan dat er twee opties waren. Of deze baal op maken en daarna alsnog over op het natte kuil.. Of de baal op maken en daarna zelf hooi van hun kopen. Ik moet dan extra stallingsgeld betalen en dan krijgt mn paard echt hooi (geen voordroog). Boer gaf aan dat dit normaal gewoon verkocht zou worden en dat dit duurder spul is dan de voordroog. Ik heb toegezegd liever extra te betalen dan mn paard kuil te geven. Dus dat gaan we dan maar doen. Hopelijk is het gauw zomerseizoen.. Lekker naar buiten.