Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:40

Mijn paard hoest al een tijd, volgens de da een lichte vorm van copd. Nu ben ik inmiddels 2 kuren respulmin verder en bijna een doos met Equimucin, maar nu (na het stoppen met de Respulmin) begint het hoesten alleen maar erger te worden. Het is een droge hoest, hij heeft geen koorts en ook geen neusuitvloeiing. Hij hoest vaak na iets gegeten te hebben maar ook zomaar in rust op stal. Tijdens het longeren bv eigenlijk nooit maar tijdens het rijden dan wel weer. Hij staat in een buitenstal en krijgt nat hooi. Zijn er mensen die ervaringen hebben met kruidenmixen en of homeopathische druppels van bv Puur, Phytonics Groene Os of iets anders. Hoor het graag! Alvast bedankt!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:42

Welke bodembedekking ligt er ?
Fenegriek heeft hier een merrie van haar kuchje afgeholpen. Maar ik weet dat de meningen over fenegriek verdeeld zijn :)

inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:45

stro...ik weet dat ik dat beter kan vervangen door bv houtkrullen maar zit met de afvoer :(

Pandora2 schreef:
Welke bodembedekking ligt er ?
Fenegriek heeft hier een merrie van haar kuchje afgeholpen. Maar ik weet dat de meningen over fenegriek verdeeld zijn :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:46


troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:49

Ik zou het dier 24/7 buiten zetten. Stallen zijn altijd stoffig en daar kan een stofgevoelig paard slecht tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:51

Fenegriek en Marstall Sinfonie hebben mijn dampige merrie er over het algemeen goed doorheen geholpen (naast Ventipulmin). Toen het uiteindelijk steeds erger werd, is ze verhuisd naar 24/7 buiten en dat heeft nog het meeste effect gehad maar dat moet je maar net willen en de mogelijkheid voor hebben :).

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:55

Mijn paard heeft ookntijden gehoest. Alleen op 1 capsule prednison was het weg. Afbouwen van de pred ging niet, dan kwam het terug.

Na overschakeling van hooi naar voordroog geen hoestend paard meer. Al 2 jaar geen prednison meer gebruikt.

Vorige maand Duits kruidenhooi geprobeerd maar helaas, weer hoesten.

Mijn advies is om over te gaan op voordroog. Probeer het desnoods een maand. Kijk of het minder wordt. Bij ons is het dé oplossing.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:30

Wanneer je de bodembedekking niet kunt vervangen zal hij blijven hoesten, desnoods rubbertegels in de stal met een hoekje vlas of aubiose. Aubiose verteerd heel goed en kan dus prima afgevoerd worden. Je kunt er kilo's medicatie en nat hooi instoppen maar dit heeft totaal geen zin zolang hij op stro staat.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:59

Ik gebruik voor mijn paarden als ze hoesten de luchtwegmix van de paardendrogist. Meestal hoest mijn tinker standaard bij aandraven. Soms heel erg erg en dan geef ik dit.
Dit kun je langdurig gebruiken. Het maakt de luchtwegen wat ruimer dus als je weer af wilt bouwen zal ik dit langzaam aan doen zodat ze er aan kan wennen.
Maar helpt altijd goed.
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 008/25546/

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:07

Houd wel in de gaten dat het paard niet dampig wordt en/of allergie ontwikkeld.
Dat gebeurt vaker tijdens een langere periode van hoesten.
Daarvoor is het belangrijk om het paard alleen zeer licht te trainen zolang het hoesten zich voordoet.
Beschadigde longblaasjes herstellen niet zomaar weer.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:20

Natuurlijk kunnen 'natuurlijke' middelen, homeopathie etc helpen (dwz: het kan, niet: het is gegarandeerd).

Het punt is wel: zorg voor een goede diagnose. 'Hoesten' is een nuttige waarneming van een symptoom. Maar wat precies gebeurt er in de luchtwegen...? Stofallergie vraagt om een andere aanpak dan sluimerende bronchitis (bij mensen valt dit onder copd - allergie valt in principe buiten copd), al kunnen de twee ook samen voorkomen etc etc.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:24

Er zijn zo ontzettend veel redenen waarom een paard kan gaan hoesten.

Bij mijn ruin bleek het probleem vanuit de lever te komen. Ik heb een homeopaat voor 'm ingeschakeld. Na een paar weken hoestte hij niet meer. Ik weet niet meer precies hoe lang het duurde dat het aansloeg, is alweer een paar jaar geleden. Voordat de behandeling begon had hij een paar maanden gehoest.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:20


BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:40

senna21 schreef:
Houd wel in de gaten dat het paard niet dampig wordt en/of allergie ontwikkeld.
Dat gebeurt vaker tijdens een langere periode van hoesten.
Daarvoor is het belangrijk om het paard alleen zeer licht te trainen zolang het hoesten zich voordoet.
Beschadigde longblaasjes herstellen niet zomaar weer.

Beschadigde longblaasjes herstellen nooit!!!!

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 00:44

Dit gaat nooit beter worden als je het management niet goed aanpast, een paard met copd (rao) kan je gewoon niet houden op stro.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:54

inferno1 schreef:
stro...ik weet dat ik dat beter kan vervangen door bv houtkrullen maar zit met de afvoer :(

Pandora2 schreef:
Welke bodembedekking ligt er ?
Fenegriek heeft hier een merrie van haar kuchje afgeholpen. Maar ik weet dat de meningen over fenegriek verdeeld zijn :)


Vlas. Dan is er geen probleem met afvoer :)
Zonder die bodembedekking aan te passen, is het water naar de zee dragen helaas.
Beste nog zou zijn 24/7 buiten met inloopstal indien je de mogelijkheid hebt.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:19

en strokorrels dan? die zijn ook minder stoffig lijkt me?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:38

Krijgt het paard iets van vitamines bij ? Hoe zit het paard verder in zijn vel vacht etc?

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:57

Liesbeth Ellinger uit Apeldoorn is homeopatisch dierenarts. Heeft veel ervaring met paarden. Leg probleem daar eens voor

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:09

Paard kan gevoelig zijn voor schimmelsporen in het hooi dan helpt nat maken van hooi helaas niks.
Waarschijnlijk zit er nog slijm vast in de longen wat de hoest triggerd.
Wat je kunt doen is Broomhexine 2% inzetten te koop bij o.a. Macrovet.nl
Dit is een slijmoplosser (kan ventipulmin en equimousin niet aan tippen vind ik) zodat het beter uitgehoest/gebriest kan worden.

Zou ook kijken of je over kunt gaan voor een poosje op voordroog zodat de luchtwegen rust krijgen.
Gaat hiermee het hoesten helemaal weg dan kun je voorzichtig terug op hooi om te zien of je paard het dan wel verdraagt.

De longen moeten even de kans krijgen om tot rust te komen van alle triggers, beweging is daarbij goed maar niet over de top gaan natuurlijk. En lekker veel aan de frisse lucht!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:14

Stap 1 = van stro weghalen (ander strooisel of paard helemaal buiten)
Stap 2 = voordroog ipv hooi
Stap 3 = medicatie
Als je paard hoest omwille van iets in het stro of het hooi kan je je wel arm betalen aan medicatie, maar dat gaat niet helpen.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:48

funnyhorses schreef:
Paard kan gevoelig zijn voor schimmelsporen in het hooi dan helpt nat maken van hooi helaas niks.
Waarschijnlijk zit er nog slijm vast in de longen wat de hoest triggerd.
Wat je kunt doen is Broomhexine 2% inzetten te koop bij o.a. Macrovet.nl
Dit is een slijmoplosser (kan ventipulmin en equimousin niet aan tippen vind ik) zodat het beter uitgehoest/gebriest kan worden.

Zou ook kijken of je over kunt gaan voor een poosje op voordroog zodat de luchtwegen rust krijgen.
Gaat hiermee het hoesten helemaal weg dan kun je voorzichtig terug op hooi om te zien of je paard het dan wel verdraagt.

De longen moeten even de kans krijgen om tot rust te komen van alle triggers, beweging is daarbij goed maar niet over de top gaan natuurlijk. En lekker veel aan de frisse lucht!

Die schimmelsporen verwijder je niet door water maar het gaat er om dat het paard ze niet inademt en juist dat voorkom je door het bevochtigen van het hooi.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:52

bigone schreef:
funnyhorses schreef:
Paard kan gevoelig zijn voor schimmelsporen in het hooi dan helpt nat maken van hooi helaas niks.
Waarschijnlijk zit er nog slijm vast in de longen wat de hoest triggerd.
Wat je kunt doen is Broomhexine 2% inzetten te koop bij o.a. Macrovet.nl
Dit is een slijmoplosser (kan ventipulmin en equimousin niet aan tippen vind ik) zodat het beter uitgehoest/gebriest kan worden.

Zou ook kijken of je over kunt gaan voor een poosje op voordroog zodat de luchtwegen rust krijgen.
Gaat hiermee het hoesten helemaal weg dan kun je voorzichtig terug op hooi om te zien of je paard het dan wel verdraagt.

De longen moeten even de kans krijgen om tot rust te komen van alle triggers, beweging is daarbij goed maar niet over de top gaan natuurlijk. En lekker veel aan de frisse lucht!

Die schimmelsporen verwijder je niet door water maar het gaat er om dat het paard ze niet inademt en juist dat voorkom je door het bevochtigen van het hooi.


Stof of stof geproduceerd door schimmelsporen is een groot verschil.
Stof spoel je goed weg maar schimmelsporen is een echte aanslag op de luchtwegen! Dan helpt enkel hooi stomen ipv spoelen.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:35

Funnyhorses, helaas maar al te bekend met allergie bij paarden. Gewoon stof is heel vaak geen enkel probleem, de door de lucht zwevende schimmelsporen(bijna met het blote oog niet zichtbaar) wel, dus bevochtigd hooi, en dus alles vochtig helpt tegen een schimmelsporen allergie. Ze kunnen het prima eten alleen moet het niet in de longen komen. Hier eentje op stal die door het ruiken aan gewoon hooi, hoe mooi het er ook uit ziet meteen een astma aanval krijgt waarbij direct hulp van de da is gewenst. En in elk hooi en stro, hoe goed ook gewonnen, zitten schimmelsporen. En een stomer doet niets anders dan elk stukje hooi vochtig maken, ook dat ruimt de schimmel echt niet op en dat is ook niet nodig. Enigste voordeel van een stomer is het behoud van alle vitamines en mineralen, wanneer je hooi nat maakt spoel je daar wat van weg.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Aanhoudende hoest ondanks medicatie, kan homeopathie helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:47

@Bigone
Ik heb weer andere ervaring met mijn Tinker.
Stof heeft ze geen last van zoals stof van paddock bijv.
Maar ze verdraagt echt niet elk droog hooi. Het gaat lange tijd goed en opeens is het weer prijs.
Ook als het al die tijd is gespoeld.

Dan moet ze echt op slijmoplosser en voordroog om het boeltje weer vrij te krijgen.
Dan is ze aan het hoesten, pompende ademhaling en houd je je oor bij dr neus dan hoor je een knisperend geluid bij het uitademen.

Nu is alles weer goed na behandeling en voordroog.
Het blijft een kl*te probleem eens ze zo gevoelig zijn op hooi.