Je hebt paarden met veel souplesse in hun lijf en dan heb je... ahum... Billy

Ik zal de situatie eventjes schetsen:
wat merk ik op?
- als ik zijn achterbenen op til voor hoeven uit te krabben, hoor ik regelmatig krakgeluiden. Het lijkt vanuit de kogels te komen maar dat weet ik niet zo zeker. Het komt ook af en toe voor dat zijn kogels ‘op slot staan’ lijken te staan, vooral rechts achter.
- tijdens het longeren hoor ik soms ook krakgeluiden. Ik kan niet benoemen vanwaar dat komt.
- is redelijk stijf in zijn beweging (vooral in zijgangen merk ik dit). Kost hem veel tijd en moeite in zijn lichaam om de oefeningen te kunnen doen.
vb: appuyement, stappirouette
- Bij zware training merk ik echt dat hij de dag erna rust nodig heeft om weer te herstellen. Dan voelt hij nog strammer en stijver dan anders.
Wat doe ik al?
- voer een supplement bij voor spieropbouw (NAF M power)
- heb hem ook een tijdje NAF M fit (sneller herstel na training) bijgegeven maar ik merkte niet echt verschil, dus ben daar ook mee gestopt.
- in – en uitstappen doe ik altijd 10 minuten.
- ik probeer minstens 1x in de week een staptraining te doen aan de hand: over balkjes stappen, ook verhoogd, zodat het spronggewricht wat soepeler wordt. Ook om de kracht op te bouwen. Doe dan ook aan achteruitstappen, achterbenen aanspreken, …
- Dry needling om het halfjaar om de pijnpunten weg te halen
- Krijgt elke dag 2 scheppen lucerne (op aanraden van de DA zodat hij geen eiwit te kort krijgt)
- Komt elke dag 2x uit zijn box (S’ ochtends: paddock/stappen aan de hand, s’ avonds rijden/actieve rust). Ik zou liever zien dat hij wat vaker/langer buiten kan, maar dat ligt momenteel niet in mijn mogelijkheden.
- Paard is voor de rest helemaal kern gezond (bloedwaarden zijn ok, hoeven zijn ok, tanden zijn recent onderzocht) en het zadel past ook goed.
- Meestal train ik hem 2 dagen achter elkaar, daarna heeft hij een dag rust. Bij hele zware trainingen krijg hij om de dag actieve rust (licht longewerk, stappen aan de hand, losrijden)
Wat zou ik graag willen?
Ik heb het idee dat ik hem nog méér kan ondersteunen door middel van een goed supplement of voer. Alleen weet ik niet dewelke. Ik hoopte dat jullie, Bokkers, mij hiermee konden helpen.
- Geen krakgeluiden meer (vooral knie en kogels denk ik)
- meer souplesse doorheen het lijf
- sneller herstel
Welke oplossingen heb ik al bedacht?
- duivelsklauw maar zou niet geschikt voor wedstrijdpaarden.
Ik rijd op provenciaal niveau. Hier heb ik nog nooit meegemaakt dat ze bloed afnemen. Of geld dit alleen voor internationale wedstrijden?
- Glucosamine, wat ze geven aan oudere paarden om soepel te blijven. Maar is dit ook geschikt voor een 11 jarig paard?
Ik ben dus vooral opzoek naar een supplement/voer dat mijn paard kan helpen voor meer souplesse in zijn gewrichten en spieren. Daarnaast ook voor sneller herstel.