Inpakken na operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 22:42

Tja misschien een vreemde titel maar wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven :')

2 weken terug is 1 van mijn paarden geopereerd.
Er is een schroef geplaatst en beentje zat netjes ingepakt vanuit de kliniek om de operatiewond en bij behorende hechtingen te beschermen.

Afbeelding


Nu betreft het een jong paard dat graag overal aan trekt en na een week was dat verband wel overleden -O-

Daarna zelf nog met verbandwatten en stalbandage ingepakt en dat gaat opzich ok maar moet het ivm haar getrek toch regelmatig vervangen.
De hechtingen hebben we er vandaag uitgehaald en de dierenarts gaf aan dat et mooi zou zijn als ik het beentje nog een poosje in kan pakken.

Misschien hier iemand een tip?
Liefst zoek ik een soort stalbeschermer die dus ook het kootbeen beschermt en zonder slecht te zijn voor het been de hele nacht om kan blijven.
Dit zodat ik het overdag makkelijk even af kan doen om te luchten.

Mijn kleine monster bedankt jullie alvast voor het meedenken!
Afbeelding

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:49

Je zou kunnen kijken naar stal/ transport beschermers. Maar wat is er mis met een goed aangelegde stalbandage? Daar zou ik voor kiezen denk ik.

Wat was er met je gup gebeurd? Die operatie is niet niets geweest.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:56

Hier in 2015 een jaarling geopereerd , mocht na 2 dgn kliniek mee naar huis, maar heb toen om de 5 dgn eigen veearts laten komen om verband wissel te doen, was op advies vd kliniek.

Stalbandage met goede lappen eronder zou dan mijn voorkeur hebben, tegen het knabbelen kan je iets van cribox gebruiken of wat bij die van mij hielp sudocreme, babybillen zalf.

Je.hebt ook transportbeschermers die het volledige been inpakken, weet zo even geen merknaam. Veel beterschap

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:58

No chew verband
Heb het zelf geproefd en daar gaat ze echt niet aan :+

Stalbandage zal niet voldoende beschermen
Zou echt kiezen voor wat de dierenarts aanraad in dit geval
Eventueel dan dus een transport beschermer en het no chew verband erover ivm het plukken aan de beschermer

Spul op de beschermer zou ik niet doen ivm wondjes enz

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 23:05

xx_Irisje schreef:
Je zou kunnen kijken naar stal/ transport beschermers. Maar wat is er mis met een goed aangelegde stalbandage? Daar zou ik voor kiezen denk ik.

Wat was er met je gup gebeurd? Die operatie is niet niets geweest.


Opzich is er niets mis met een stalbandage hoor.
Punt is alleen dat het hier een frisse 2 jarige op rust betreft dus ze doet van alles behalve langer dan 1 seconde haar voeten op de grond laten staan :')
Vandaar mijn zoektocht naar iets wat toch net wat vlotter om en af te doen is.

Ze heeft helaas een botcyste en liep er niet goed op. Nu besloten de cyste aan te boren met de verwachting dat dit de botaanmaak stimuleerd en de cyste dicht groeit.
Wordt vaker gedaan met succes dus we duimen voor een goede afloop!
Voorlopig voelt ze zich fris en fruitig en lijkt ze nergens last van te hebben gelukkig.

Vanaf morgen is het de bedoeling dat ze aan de hand mag gaan stappen. Vind het wel prettig als haar been dan niet helemaal stijf ingepakt is.
Dierenarts gaf aan dat het inpakken geen moeten meer is maar om het wondje waar de schroef doorheen gegaan is nog wat te beschermen zou het wel mooi zijn.

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:12

Je zou eens naar fly boots kunnen kijken die kunnen zonder schade dag en nacht om blijven

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 23:14

jobamara schreef:
Hier in 2015 een jaarling geopereerd , mocht na 2 dgn kliniek mee naar huis, maar heb toen om de 5 dgn eigen veearts laten komen om verband wissel te doen, was op advies vd kliniek.

Stalbandage met goede lappen eronder zou dan mijn voorkeur hebben, tegen het knabbelen kan je iets van cribox gebruiken of wat bij die van mij hielp sudocreme, babybillen zalf.

Je.hebt ook transportbeschermers die het volledige been inpakken, weet zo even geen merknaam. Veel beterschap


Stalbandage heb ik inderdaad ook gedaan maar merk toch dat dit bij de kroonrand omhoog trekt en dat geeft juist weer irritatie op het wondje.

Soms best lastig met die paarden. Kon je er maar een pleister op plakken die ze vervolgens netjes laat zitten.... :j

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 23:14

F_inley schreef:
Je zou eens naar fly boots kunnen kijken die kunnen zonder schade dag en nacht om blijven


Ik ga ze opzoeken!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:23

Afleiding bieden? Misschien doe je dat al. Maar bv wilgentakken.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 23:31

Gypsy schreef:
Afleiding bieden? Misschien doe je dat al. Maar bv wilgentakken.


Heb ik ook aangedacht maar vind harde uitstekende dingen zoals takken of voerballen nu echt nog te link met dat voetje.
Overdag staat ze naast de paddocks op een stukje bestrating ter grote van een ruime stal met een hooinet naast haar grote vriend de oude dekhengst.
Zo blijft ze rustig en kan ze over de omheining toch lekker kroelen en buiten zijn dus echt vervelen valt mee gelukkig.
Het is gewoon echt jonge beesten gepulk :+

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:53

Je zou ook een antibijtflapje om kunnen doen. Dat doe je aan het halster en dan kunnen ze prima eten maar niet het verband los trekken. Ik bedoel dan niet zo'n hele muilkorf maar zo'n half kapje bij de kin. Als je googled op anti bijt flapje paard vind je het wel. Al is het wel wat sneu als hij daar nu een paar weken mee moet staan, maar is misschien een optie als alles verwoest wordt haha

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:02

Geen ervaring met operatie maar wel met drukplekken van 8 weken gips en bijbehorende jeuk plekken.
Ik vond deze fijn! https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... _3924.html

Geeft toch een soort tegendruk tegen zwelling, ze krijgen ze niet snel los, de binnenkant is zacht en kan je wassen en de buitenkant is vrij stevig. En ze zijn heel snel en makkelijk om en af te doen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Inpakken na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:39

Wij hebben als noodoplossing wel eens ductape gebruikt.
Wond gewoon verbinden zoals je dat altijd doet.
Daarna ductape om het verband heen doen,
niet strak trekken alleen er overheen plakken.
Hielp hier voldoende