Wat denken jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:49

Even een situatieschets:

- Paard is niet aan het been, wil niet graag lopen, gaat het liefst stilstaan.
- paard is in zichzelf gekeerd. Laat moeilijk contact maken. Stopt soms ineens met meelopen tijdens bijv grondwerk of uitstappen(aan de hand).
- Bitloos is hij rustiger, maar met bit begint hij te knarsen. Bitloos heeft hij ook mondstress, maar minder.
- Verschillende zadels maken geen verschil, zonder zadel lijkt hij iets makkelijker te lopen.
- Paard is heel erg gefocust op eten.
- slikt af en toe lucht, op allerlei momenten.
- is er buiten nu 2 keer vandoor gegaan terwijl hij dat normaal nooit deed.
- wordt wat onrustig bij het aansingelen.

Wat is jullie eerste idee?

Caily

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:51

Een left brain introvert paard met maagproblemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:11

Problemen met de darmen of maag?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:13

Pijn.
En dan ook aan de maag inderdaad :j

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:14

Ik dacht idd aan iets met de maag ...

lfrwinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:16

Maag of darm problemen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:18

Je kunt met de app Horse Grimace Scale kijken of het paard pijn heeft. Er staan allerlei afbeeldingen op van gezichtsuitdrukkingen met pijn waardoor je kan vergelijken met je paard.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:23

Maag problemen is het eerste wat in mij op komt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:39

Door het luchtzuigen, zou een maagprobleem op zich wel kunnen. Maar alleen dat is een beetje kort door de bocht, want dat moet ook ergens vandaan komen.

Hoe zit het met het eten van het paard? Wat krijgt hij allemaal? En wat doe je qua training? Hoe staat hij gestald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:40

Toch wel maag he, wilde even van anderen horen, niet dat ik me blind staar op iets. Hij is vols mij een binnenvetter die wat heeft meegemaakt, maar hij wil zo graag dus het is echt sneu om m zo te zien.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:57

Zou ook zeggen maag, maagzweer.
En idd LB introvert.
Met minimale druk kruipt hij al in zijn schulp.
Een paard die je met ‘spel’ moet triggeren, motiveren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:11

Ja, dat probeer ik idd en dat lukt. Als ik op de grond met hem speel, wordt hij heel vlug, rennen we en springen we door de bak. Als ik erop zit probeer ik het ook spelenderwijs te doen, maar daar krijg ik m er niet uit. Ik laat m na een oefening al iedere keer stilstaan, zodat hij kan verwerken. Dat lijkt wel wat te helpen, want dat zie ik hem wel likken en kauwen enzo. Ook ontspant hij dan in zijn adem. Hij is ook heel onzeker onder het zadel, terwijl ik hem wel zekerheid geef volgens mij.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:21

Klinkt inderdaad als een binnenvetter bij wie spanning op de maag slaat... Je hebt hem vast niet voor niks ontmoet, zo te lezen ben je al bezig hem zijn zelfvertrouwen terug te geven!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:43

Heb je in het rijden al geprobeerd om de oefening in hele kleine stukjes op te breken en die over een langere tijd uit te smeren. Zo deed ik bij een paard wat ik rij 3 a 4 maanden om schouderbinnenwaarts uit te leggen. Door het klein te houden en door na elke gevraagd onderdeel stil te staan bouwde zij veel minder stress op.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:49

Ik ga mee met caily lbi met maagklachten.

Voor de onzekerheid onder het zadel zou je hem ook met een snoepje kunnen belonen. Werkt erg goed bij lbi merrie van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:56

Wijslander schreef:
Klinkt inderdaad als een binnenvetter bij wie spanning op de maag slaat... Je hebt hem vast niet voor niks ontmoet, zo te lezen ben je al bezig hem zijn zelfvertrouwen terug te geven!

Oh als ik hem in zijn ogen kijk, zie ik gewoon dat ie down is. Ik wil het zo graag leuk voor hem maken, omdat hij nu al zo leuk is, maar als hij los komt volgens mij een geweldenaar is :D Hij si helemaal mijn type paard, maar de connectie mist nog, omdat hij zich zo afsluit. Alsof ik verkering met hem wil, maar hij zichzelf niet goed genoeg voelt :P

Dioni, daar heb ik over nagedacht maar hij is veeel te gefocust op eten, dus zit ik niet te wachten op een een paard die midden in de galop ineens stilstaat en zn hoofd omdraait :') Dus dat doen we maar niet.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:01

Dat zou je kunnen omzeilen met een beloningswoord. Zodat je paard weet waneer hij wat verdient heeft.
Ik heb dat per ongeluk gedaan: als ik zeg braaf of goed zo denkt mevrouw kan ik effe vangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:04

Ja zou kunnen, maar ik ben sowieso niet zo van de snoepbeloningen, dus ik schrap m. Maar bedankt voor het idee. :)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:55

Hoe zit het met zijn huisvesting? Buiten, binnen, hoelang? Heb mijn paard een keer op een stal gehad, waar ze in de winter toch minder vaak buiten kwamen dan beloofd, paard keerde ontzettend in zichzelf en sloot zich af, had geen contact meer met hem, was suf/stil en alleen op zijn eten gericht, leek wel een soort depressie. Ben heel snel verhuisd naar een stal wat bij hem past en hij is weer helemaal die blije draak die hij altijd was.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:49

Gezien je aangeeft dat hij enorm dol is op eten verwacht ik geen maagzweer. Ik heb het idee dat je alleen de informatie met ons deelt die voor jouw op dit moment belangrijk is. Hierdoor krijg je ook het antwoord wat jij aan het zoeken bent. Misschien verstandig om eerst een compleet beeld te schetsen voor ons. Hoe lang heb je hem al, hoe lang ben je al aan het trainen, wat kent hij, wat doe je gemiddeld met hem in een week, hoe is de huisvesting, welk voer krijgt hij, welke mientjes, poedertje etc etc krijgt hij bij, wat is het gewicht, wat is je eigen ervaring met paarden trainen, wie ben jij zelf. Zonder antwoord op deze vragen kunnen wij weinig vaststellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 02:31

Misschien het belangrijkste: Heb je het hier al met zijn eigenaresse over gehad en wat zegt haar gevoel?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 04:15

Zonde dat je niet wilt werken met voerbeloning, veel paarden van dit type raken daar zo enorm gemotiveerd van. Verder zelf over enthousiast en positief zijn. En bij mijn paard hielp de overstap van dressuur naar western enorm, daarna ging dressuur ineens ook verbazingwekkend veel beter. Hier trouwens nooit geschooi of iets, ja paard van nu biedt nog wel eens kunstjes aan in de hoop op, ze is compleet ander type en nog niet zo lang hier. De lbi die ik had deed dat echt niet, tenzij ik haar zelf “aan” zette. Kwestie van consequent zijn, juist dit type is slim genoeg.

Maar zou eerst met die pijn/maag bezig, zonder dat op te lossen ga je natuurlijk nooit het maximale eruit halen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:10

Www.pssm.eu
Ia paard getest op Pssm? De symptomen passen daar helaas bij.
Pssm 1 kan je door een aantal haren opsturen naar Van Haring Laboratorium voor dna test. Kosten 45 euro.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:46

Caily, paarden die op die manier gefocust zijn op eten werkt naar mijn mening ook niet echt fijn. Tuurlijk willen ze werken voor wat lekkers. Maar echt je krijgt er een oervervelend paard van.

Joolien, stem doet bij dat soort paarden ook heel heel veel. Merk dat bij mijn paardje ook heel erg, die wilt echt werken voor bv "goed zo meisje, of braaf" tussendoor. Je ziet haar hele ogen en orenspel veranderen (ogen, wauw wat kan je daar bij haar veel uitlezen).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:56

Wat voor voer en hoeveel krijgt dit paard per dag ?
Wat zegt de eigenaar hiervan ?