Paard maakt krassen met zijn tanden op muur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Paard maakt krassen met zijn tanden op muur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:52

Ik vraag me af wat voor gedrag dit is.

Paar jaar geleden op onze oude stalling had mijn paard een nieuwe buurman dat ie krassen ging maken met zijn tanden op de muren.
Nou zijn we dan ander half jaar geleden verhuist en deed ie het niet meer tot nu weer went tijdje..
Maar hij doet het nu niet alleen op de muren maar ook op de auto’s die dan naast zijn paddock stonden(nou staan de auto’s niet meer) maar toen ie de auto’s pakte was hij 10 min buiten met hooi dus...
ik vraag me af wat voor gedrag dit is en hoe je het kan oplossen hij staat gewoon de helle dag buiten in een paddock.
Hij is pas bij de chiropractor geweest en de tandarts is ook al geweest..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:14

Denk toch verveling hoor :j
Dus probeer afleiding te geven, misschien takken of een bal om mee te spelen.
Hooi in een slowfeeder zodat hij langer bezig is met eten
staat het paard met andere paarden?

trysteffy

Re: Paard maakt krassen met zijn tanden op muur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:29

Hij staat naast een ander paard kan snuffelen en bijten naar elkaar maar het draadje tussen uithalen gaat helaas niet want met eten trappen de heren naar elkaar...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:34

Ik denk dat het pure frustratie is.

Die tanden zou hij het liefst eens in de buurman zetten, gok ik ;)

Kan zowel goedschiks als kwaadschiks zijn, maar gun dat dier eens normaal lichamelijk contact met soortgenoten!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:37

Misschien kijken of hij buiten kan blijven? En met andere paarden staan zodat hij zijn ei kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:49

Mijn ene merrie doet het ook, uit frustratie/boosheid.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 10:55

Shirley schreef:
Ik denk dat het pure frustratie is.

Die tanden zou hij het liefst eens in de buurman zetten, gok ik ;)

Kan zowel goedschiks als kwaadschiks zijn, maar gun dat dier eens normaal lichamelijk contact met soortgenoten!

Ze gaan altijd samenzijn de grote paddock in de middag 3 uur lang ofzo
Dus hij staat niet altijd alleen..

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:55

Ik denk verveling.. geef het indd voldoende hooi, takken, bal ect.

En een maatje is uiteraard ook heel belangrijk. Als ze elkaar trappen Door eten dan kun je ook het hoor in meerdere bakken doen ipv alles in een bak? Of net Hoe je het voert..

Sorry lees nu je bericht dat ie wel 3 uurtjes met andere staat. Maar misschien is het tochristendom mogelijk om hem de hele tijd dat hij buiten staat met andere te zetten?

Tenminste kan eruit opmaken dat hij van de uren dat hij buiten staat 3 uur met andere staat en de rest alleen en met een draadje ertussen?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:00

Ik zal zijn dag indeling even schrijfen.

Rond 6:00 gaat ie naar buiten door de weeks en gaat rond 19:00 of soms later of eerder naar binnen.
Hij gaat dagelijks met zijn buurman in de grote paddock om samen te rennen en te spellen een paar uur lang kan niet de helle dag aangezien er meer paarden zijn en hij niet met de dames mag staan...
hij krijgt 4 keer op een dag flink porsie hooi. En 2 keer op een dag krachtvoer.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:03

bartjeminoes schreef:
Ik denk verveling.. geef het indd voldoende hooi, takken, bal ect.

En een maatje is uiteraard ook heel belangrijk. Als ze elkaar trappen Door eten dan kun je ook het hoor in meerdere bakken doen ipv alles in een bak? Of net Hoe je het voert..

Sorry lees nu je bericht dat ie wel 3 uurtjes met andere staat. Maar misschien is het tochristendom mogelijk om hem de hele tijd dat hij buiten staat met andere te zetten?

Tenminste kan eruit opmaken dat hij van de uren dat hij buiten staat 3 uur met andere staat en de rest alleen en met een draadje ertussen?

Als de dames moeder en dochter in de grote paddock gaat gaat de buurman naast een andere paard staan ook een merrie en dan word de paddock voor mijn paard groter.

We hebben geprobeerd om het eten te verdelen op verschillende plekken maar dat werkte helaas niet... denk dat het dan toch te klein is voor ze.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:04

Pijn? Maagzweer oid? Ik ken een merrie die dit gedrag vertoonde uit pijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:09

Maar maagzweer dat is toch soort van koliek? Dan weet ik dat die van mij poep eet (van de dierenarts geleerd) en dat duurt toch niet lang of kan dat weken lang vol houden? Hij bokt en rent gewoon blij rond.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:23

trysteffy schreef:
Maar maagzweer dat is toch soort van koliek? Dan weet ik dat die van mij poep eet (van de dierenarts geleerd) en dat duurt toch niet lang of kan dat weken lang vol houden? Hij bokt en rent gewoon blij rond.

Koliek is darmen.
Maagzweer zit in de maag

Dus nee kan met elkaar te maken hebben maar zie het los van elkaar.

Poep eten kan ook duiden op ruwvoer gebrek. En zeker bijna geen enkel paard eet poep bij een flinke koliek aanval. Dus rare DA...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 16:25

Ow ja me staleigenaar zag hem 1 keer poep eten daarna niet meer hoor toen vroeg ik het aan de da toen zei ze ow had ie lichtjes koliek en dat heeft ie zelf opgelost door poep te eten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:32

Tja.. poep eten is ook een maagvulling bij onvoldoende ruwvoer. Naast het feit dat ie zijn tandjes zet in dingen die niet eetbaar zijn... zou ik zeggen gooi er iets meer hooi in.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 16:39

Maar dat ie zijn tanden in een auto deed had ie net hooi gekregen en was ie 10 min pas buiten... dus er lag genoeg hooi. En hij laat ook vaak hooi liggen dus te weinig zou ik niet denken.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:40

Mijn merrie doet dit ook als ik haar lang aan het poetsen ben, dan gaat ze met haar tanden (mond doet ze wagenwijd open) langs de muur schrapen. Ik zeg dan altijd ‘nee’ en dan stopt het ook gelijk. Ik dacht dat het kwam door de verveling (-> saai lang poetsen, ze gaat liever aan het werk) want maagzweer lijkt mij sterk (onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit). Misschien dat het bij die van jou ook door verveling komt?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:42

Kan hij niet altijd bij zijn buurman? Waarom maar 3 uurtjes?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:44

Zou hij ook iets van miniralen of zouten te kort kunnen hebben?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:05

Nee helaas niet we hebben het geprobeerd.
Maar met het eten jaagt de buurman die van mij weg en dan word die van mij het wel eens zat dat ie begint te trappen en dan de buurman van ho jij trapt mij ik trap jou.. en de buurman is ook erg van het ‘kleven’ wilt continu aanraken bijten laten rennnen en dat wilt de mijne ook niet altijd.

De buurman staat ook regelmatig met zijn vriendinnetje samen dus de buurman moet gedeelt worden. Ik ben overigens de enige pensionklant.
En de 5 andere paarden zijn van de staleigenaar waarvan 1 een ruin dus is en ze mijn paard niet tussen haar merries wilt de ruin van haar komt ook maar met 1 merrie samen. En de rest van de dames komen wel samen in de grote paddock dus die moet gedeelt worden met 6 paarden.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:05

daantjuhhh schreef:
Zou hij ook iets van miniralen of zouten te kort kunnen hebben?

Die heeft ie hangen maar doet er niks mee ook andere soorten geprobeerd zoals met smaakjes maar hij wilt daar niks van weten.