Zomer eczeem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aviva_boele

Zomer eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 21:31

JEEJJJJ de lente/zomer komt er aan maar daarbij ook een hoop vliegen en prik beesten. :(
Mijn pony heeft heel erg last van zomer eczeem en heeft in de zomer bijna geen manen en een hele kale staart wortel, ook heeft ze veel wondjes en schuurt ze zich helemaal open.

Weet een van jullie een of ander middeltje dat hier tegen werkt ik gebruik eigenlijk altijd dazen spray en op de wondjes zalf een kokosolie dat werk een beetje tegen de jeuk.
Als jullie iets weten ik hoor het graag :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:40

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:40

Het middeltje nog niet gevonden helaas. Doe op tijd een deken op daarmee voorkom je al een boel steken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:41

Zal hem onder een boettdeken zetten daarbij help je hem heel erg. Als zo erg is heeft smeren alleen geen zin.
Heb een Shetlander die de hele zomer onder zo’n deken staat. En soms glijd zij hals iets naar beneden maar dat behandel ik om de 5 dagen met derfen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:37

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:54

tinkersjakie schreef:
Zal hem onder een boettdeken zetten daarbij help je hem heel erg. Als zo erg is heeft smeren alleen geen zin.
Heb een Shetlander die de hele zomer onder zo’n deken staat. En soms glijd zij hals iets naar beneden maar dat behandel ik om de 5 dagen met derfen.

Ik heb een eczeem deken geprobeerd maar die maakt ze stuk

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:37

Aviva_boele schreef:
tinkersjakie schreef:

Ik heb een eczeem deken geprobeerd maar die maakt ze stuk

Schuurt ze die kapot?! Zoja voor de jeuk al op doen. Het duurt namelijk een tijd voordat de jeuk weer over is als ze eenmaal geprikt zijn.

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:38

ja ze maakt hem stuk

Jorex

Re: Zomer eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:42

Wat krijgen ze voor voer en komt ze ook op gras?

Ik merkte bij mijn shet dat hij voornamelijk allergisch is aan eiwitten. Ik voer nu sinds een jaar Oerbalans en zo weinig mogelijk gras en voer met weinig suikers en eiwitten en hij hoeft nu geen zalfjes of deken meer.

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:48

Fennadev schreef:

Ik merkte bij mijn shet dat hij voornamelijk allergisch is aan eiwitten. Ik voer nu sinds een jaar Oerbalans en zo weinig mogelijk gras en voer met weinig suikers en eiwitten en hij hoeft nu geen zalfjes of deken meer.

Ze staat veel buiten vooral in de zomer op het gras en ze krijgt Pavo basis brok en af en toe slobber in de winter.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:18

Bij mijn paard is de enige remedie om op tijd een deken op te doen. Als ik de deken te laat op doe schuurt ze hem inderdaad ook kapot omdat ze dan dus al jeuk heeft. Als je m op doet voor de jeuk (in maart ongeveer)blijft ie vaak wel heel. Verder ook atlijd een reserve deken hebben liggen voor als ie dus wel stuk gaat.
Deken elke dag of 2 dagen afdoen en haren en zand enzo wegpoetsen zodat dat in ieder geval niet bijdraagt aan de jeuk.
Wat behalve de deken ook heel erg helpt is paard met zonsop en ondergang (incl schemer) binnen te hebben staan. En dan niet een buitenstal, maar binnen. Mijne heeft bijvoorbeeld een stal op deel. Ze staat snachts binnen met hooi. Overdag staat ze zolang het licht is buiten. Gewoon in de wei op gras. Ik denk wel dat er nog een verbetering valt te behalen door haar van het gras af te halen maar dat wil ik haar niet aandoen. De weides zijn hier mooi groot en ze loopt veel dan. Paddock is een stuk kleiner.
Wat behalve dat ook helpt is zorgen dat ze altijd mooi qua conditie zijn. Dus absoluut niet te dik of te dun (en dan heb ik het niet over mooi in conditie zoals veel paarden, aan de dikke kant!). En voldoende beweging. Goed voor de doorbloeding en ook de afvoer van afvalstoffen.

Edit: en geen brok en snoepjes enzo. Als je dan toch wat wil geven iets met weinig suiker en eiwit.

In het verleden heb ik weleens wat smeerseltjes gebruikt maar daar ben ik toch geen fan van, heeft bij mijn paard nooit geholpen. Wel gebruik ik vliegenspray met hertshoornolie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:32

Aviva_boele schreef:
Fennadev schreef:

Ze staat veel buiten vooral in de zomer op het gras en ze krijgt Pavo basis brok en af en toe slobber in de winter.

Echt goede deken opdoen, geen pavo voeren en misschien overdag op stal en laat in de avond tot volgende dag 8 op het land of na 10 uur sóchtends tot 4 uur s'middags. Ook van gras kunnen veel paarden jeuk krijgen maar wanneer je pony onbeschermd dag en nacht buiten staan dan kun je haast zeker zijn van veel jeuk.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:51

wat ook helpt ( uit eigen ervaring ) is na 10 uur morgens Buiten zetten en voor 4 uur weer binnen in stal. (helaas vinden veel mensen dat een paard of Pony dan te weinig Buiten komt Maar voor de gezondheid was dit eenvoudig het beste)

hebben wij als test gedaan bij mijn verzorg shetje, heeft de hele zomer zonder deken kunnen staan. en zij heeft zeer veel Problemen met haar exzeem. ze stond achter stroom draad Maar kon als ze het wou aan de grote boom schuren, die in haar weitje stond)

verder hebben wij voor het Buiten zetten nog ingespoten met vliegen spray en haar manenkam, staart en achterhand behandeld met exzeem creme.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:07

Mijne krijgt overigens wel pavo topsport, want dat is het enige krachtvoer waar hij niet op reageert met schuren, maar dit verschilt echt per paard. Hij is door een verkeerd beleid vroeger overgevoelig geworden en dat uitte zich in eczeem. Verder zou ik haar van het gras af houden en een 1200d deken gaan gebruiken. Ik heb zelf QHP eczeemdeken in gebruik gehad en die is wel een beetje gescheurd, maar dat kwam omdat zijn vriendje nogal vaak erin hing (jong paard). Ik zou ook echt wel een vitaminebrokje (of poeder zoals Oerbalans) aanraden als basis omdat ze vaak niet genoeg kunnen halen uit gewoon hooi.

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:08

Fennadev schreef:
Mijne krijgt overigens wel pavo topsport, want dat is het enige krachtvoer waar hij niet op reageert met schuren, maar dit verschilt echt per paard. Hij is door een verkeerd beleid vroeger overgevoelig geworden en dat uitte zich in eczeem. Verder zou ik haar van het gras af houden en een 1200d deken gaan gebruiken. Ik heb zelf QHP eczeemdeken in gebruik gehad en die is wel een beetje gescheurd, maar dat kwam omdat zijn vriendje nogal vaak erin hing (jong paard). Ik zou ook echt wel een vitaminebrokje (of poeder zoals Oerbalans) aanraden als basis omdat ze vaak niet genoeg kunnen halen uit gewoon hooi.

thnxx

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:08

Arashah schreef:
wat ook helpt ( uit eigen ervaring ) is na 10 uur morgens Buiten zetten en voor 4 uur weer binnen in stal. (helaas vinden veel mensen dat een paard of Pony dan te weinig Buiten komt Maar voor de gezondheid was dit eenvoudig het beste)

hebben wij als test gedaan bij mijn verzorg shetje, heeft de hele zomer zonder deken kunnen staan. en zij heeft zeer veel Problemen met haar exzeem. ze stond achter stroom draad Maar kon als ze het wou aan de grote boom schuren, die in haar weitje stond)

verder hebben wij voor het Buiten zetten nog ingespoten met vliegen spray en haar manenkam, staart en achterhand behandeld met exzeem creme.

dankjewel ik ga het proberen alleen dan ff zorgen dat haar vriendje niet paniekerig word :o

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:59

Aviva_boele schreef:
Arashah schreef:

dankjewel ik ga het proberen alleen dan ff zorgen dat haar vriendje niet paniekerig word :o

kun je het vriendje niet mee binnen zetten?

ik hoop voor je dat dit ook werkt voor jou pony, mijn verzorgpony had het goed geholpen. ieder pony of paard reageert natuurlijk weer anders, wij hadden dan net geluk dat dit heel goed had geholpen met haar.