Pony kale plekken in de zomer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shellylover

Pony kale plekken in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 12:37

Hoi allemaal! Ik heb mijn huidige pony nu 3 jaar. Ze heeft iets heel raars en ik weet niet hoe ze er af komt. Dierenarts weet het ook niet.

Ze krijgt (vooral in de zomer) een compleet kaal voorhoofd. Echt geen haartje er op. Ook onder haar manen zit heel weinig haar en op haar rug is het ook minimaal. Ik heb haar deze winter zonder deken gehad en ze zit wel lekker in haar vacht. Alleen dr voorhoofd is nog zo goed als kaal. In de zomer dus ook verplicht een uvwerende deken op ivm verbranden..l Het is echt super lelijk en ik weet echt niet meer wat ik kan proberen. Iemand een idee of iemand die het zelfde heeft?

Het is een bijna 20 jarige arabier.
Ik heb fotos bij gevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CharmingS

Re: Pony kale plekken in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:41

Oei dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit :(

Wat voer je je paard?

Vind het wel een heel mooi paard trouwens, afgezien van zijn kale plekken..

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 12:46

CharmingS schreef:
Oei dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit :(

Wat voer je je paard?

Vind het wel een heel mooi paard trouwens, afgezien van zijn kale plekken..

Nee idd het is echt heel erg lelijk. Ze heeft ook niet echt een dikke voorpluk om het te verbergen. Ze krijgt 2x per dag basisbrok en na het rijden nog een klein beetje basis musli of een appel of wortel oid. Ze krijgt biotine en dtox als supplement

Dankjewel! Ze is ook echt lief

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:50

En vanaf wanneer heeft ze die kale plekken gekregen? Vanaf dat je die suplementen bent gaan voeren?

Ik zou eens zonder proberen, en anders misschien een keer aan de DA vragen als die op stal is of als ze geënt moet worden..

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 12:54

CharmingS schreef:
En vanaf wanneer heeft ze die kale plekken gekregen? Vanaf dat je die suplementen bent gaan voeren?

Ik zou eens zonder proberen, en anders misschien een keer aan de DA vragen als die op stal is of als ze geënt moet worden..

Nee ik voer de supplementen pas een jaartje ongeveer. Ze had het al voor ik haar kocht. Ze wil er graag aan schuren dus ik dacht misschien aan iets van een niet zichtbare schimmel oid..

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:56

Heel lang geleden had ik een welsh die al aardig op leeftijd was. Zij had dit ook in de zomer. vooral voorhoofd, hals, onder zadel en borst. Ze had erg lange volle manen. Ik dacht dat het was vanwege warmte, soort van zelfregulatie net als dikke wintervacht tegen de kou.
Wellicht zat ik er naast. Het was altijd op de zelfde plekken en het jeukte niet.

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 13:05

Quro schreef:
Heel lang geleden had ik een welsh die al aardig op leeftijd was. Zij had dit ook in de zomer. vooral voorhoofd, hals, onder zadel en borst. Ze had erg lange volle manen. Ik dacht dat het was vanwege warmte, soort van zelfregulatie net als dikke wintervacht tegen de kou.
Wellicht zat ik er naast. Het was altijd op de zelfde plekken en het jeukte niet.

Ja klinkt een beetje het zelfde. Het is inderdaad altijd de zelfde plek. Ik dacht ook dat ze het warm had maar het is afgelopen weken flink koud geweest en dr groeit geen haar meer op. Smeerde jij er iets op oid?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:12

Misschien is ze wel allergisch voor iets.. Mijt ofzo? Of schimmel.. Je zou eens thee tree olie kunnen proberen, of imaverol.. Imaverol een paar dagen gebruiken en dan kijken of het verbeterd..

Ik deed altijd Imaverol verdunnen in een spuitfles.. Dan de ogen afdekken met een handdoek als ze dat toelaat en dan goed in spuiten en niet afspoelen :) Maar ben toch wel benieuwd wat het is..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:13

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:41

Nee, ik smeerde er niet veel op. Soms wat zonnebrand als ik de hei op ging de hele dag. Zij had het echt tijdens het warmere seizoen.
Lijkt me voor nu te koud inderdaad.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:10

Eén van mijn paarden had dit ook, maar meer onder de oren, aan de kaak, en meer in vlekken. Lang gezocht wat het kon zijn, eerste dierenarts zei eerst allergie, tweede dierenarts zei cortisone zalf eraan... Dit helpt wel allemaal tijdelijk maar ganse tijd cortisone zalf smeren is niet goed.
Dan een andere natuurgeneeskundig en energetisch therapeut laten kijken, 300 euro aan supplementen erin en dan ..... geen verschil ... zucht, grootste ergernis ooit. Nooit meer zo'n therapeut.

Nu heb ik eindelijk de oplossing door een supplement: Gold medics. (ik zet er alvast een linkje bij, duur maar t enige dat helpt bij mijn paard). Dat is pre-biotica dus voedsel voor de bacterieën in de darmen (niet te verwarren met PRO biotica) en raar maar waar helpt dit enorm. Ze heeft weer de ganse zomer haar en is niet meer zo jeukerig.
De man van wie ik het afneem is de ontwikkelaar van het product en noemt het een soort zomer-exceem. Komt blijkbaar in veel varianten voor.
Ik mag ook niets meer voeren met granen of veel suikers in. Dus enkel ruwvoer in varianten.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes !!

http://www.goldmedics.com/combi-gold-voor-paard.html

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 11:10

Vicky_Belle schreef:
Eén van mijn paarden had dit ook, maar meer onder de oren, aan de kaak, en meer in vlekken. Lang gezocht wat het kon zijn, eerste dierenarts zei eerst allergie, tweede dierenarts zei cortisone zalf eraan... Dit helpt wel allemaal tijdelijk maar ganse tijd cortisone zalf smeren is niet goed.
Dan een andere natuurgeneeskundig en energetisch therapeut laten kijken, 300 euro aan supplementen erin en dan ..... geen verschil ... zucht, grootste ergernis ooit. Nooit meer zo'n therapeut.

Nu heb ik eindelijk de oplossing door een supplement: Gold medics. (ik zet er alvast een linkje bij, duur maar t enige dat helpt bij mijn paard). Dat is pre-biotica dus voedsel voor de bacterieën in de darmen (niet te verwarren met PRO biotica) en raar maar waar helpt dit enorm. Ze heeft weer de ganse zomer haar en is niet meer zo jeukerig.
De man van wie ik het afneem is de ontwikkelaar van het product en noemt het een soort zomer-exceem. Komt blijkbaar in veel varianten voor.
Ik mag ook niets meer voeren met granen of veel suikers in. Dus enkel ruwvoer in varianten.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes !!

http://www.goldmedics.com/combi-gold-voor-paard.html

Super bedankt ik ga eens kijken. Had jouw paard het ook in de winter of alleen in de zomer? Ik heb inmiddels contact met een kliniek die denken dat het alopecia is. Onbekend probleem met onbekende oorzaak. Super irritant..

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:20

shellylover schreef:
Super bedankt ik ga eens kijken. Had jouw paard het ook in de winter of alleen in de zomer? Ik heb inmiddels contact met een kliniek die denken dat het alopecia is. Onbekend probleem met onbekende oorzaak. Super irritant..

Enkel erg duidelijk in de zomer. De winter had ze wel mooi winterhaar met heel af en toe een korter stukje of een plekje, maar eerder de uitzondering dan de regel. In april / mei worden het weer duidelijke plekken. Ze noemen het zomerexceem maar volgens mij zeggen ze dat over alle huidproblemen die duidelijk worden in de zomer.
Bij mijn paard zou het eerder gerelateerd zijn met haar doorbloeding en slecht werkende lympheklieren.
PS ik gaf de goldmedics en binnen de week was er al verbetering dus je zou het erg snel moeten merken!
Laat weten of het jou ook helpt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:56

Heb je al eens gedegen onderzoek laten doen door een afschraapsel te laten nemen door de da?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:02

Kan ook met hormonen te maken hebben.
Hengstigheid staat in de winter (bij de meeste merries toch) op een laag pitje en alopecia is niet "seizoensgebonden"

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:28

Misschien levertraan zalf?

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 10:59

Shirley schreef:
Kan ook met hormonen te maken hebben.
Hengstigheid staat in de winter (bij de meeste merries toch) op een laag pitje en alopecia is niet "seizoensgebonden"

Ze is afgelopen winter best regelmatig hengstig geweest. En in de winter is ze ook kaal, hooguit een paar sprietjes

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:55

Hoi,

Ik ben eigenlijk best benieuwd of je al iets gevonden hebt wat helpt?
Mijn paard heeft ook iets wat er op lijkt maar is vooral kaal onder zijn ogen. En overal op zijn lijf heeft hij wat plekjes. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaring met goldmedics omdat ik overweeg omdat ook te proberen. Ik heb ook al van iemand gehoord dat het een probleem in de bloedsomloop is en ook zijn darmflora herstellen, wat Vicky belle ook zegt.