Onrustig door Prascend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:15

Ik voer nu phytonics multivit bij en extra magnesium. Dat laatste ook voor de artrose. Er was mij andere mineralen aanbevolen, maar die zijn uit de handel :( . Ik voer dus nu sinds een paar weken multivit.

Het idee is dat oudere paarden minder goed vitamines en mineralen opnemen, doordat ze minder goed kauwen. En omdat de spijsvertering achteruit gaat.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:21

Martje70 schreef:
Ik voer nu phytonics multivit bij en extra magnesium. Dat laatste ook voor de artrose. Er was mij andere mineralen aanbevolen, maar die zijn uit de handel :( . Ik voer dus nu sinds een paar weken multivit.

Het idee is dat oudere paarden minder goed vitamines en mineralen opnemen, doordat ze minder goed kauwen. En omdat de spijsvertering achteruit gaat.

Dankje!
Ik sla jou berichtje even op, dan kan ik dat later eens helemaal uit gaan zoeken en pluizen.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 17:22

Martje70 schreef:
Ik voer nu phytonics multivit bij en extra magnesium. Dat laatste ook voor de artrose. Er was mij andere mineralen aanbevolen, maar die zijn uit de handel :( . Ik voer dus nu sinds een paar weken multivit.

Het idee is dat oudere paarden minder goed vitamines en mineralen opnemen, doordat ze minder goed kauwen. En omdat de spijsvertering achteruit gaat.

Magnesium is sowieso wel een goeie aangezien ppid patiënten gevoeliger zijn voor hoefbevangenheid.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:30

Bovendien voer ik suikerarm voer en onbeperkt hooi.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 17:32

https://www.holistischdierenarts.nl/pro ... o-balance/ dit ziet er ook wel veelbelovend uit alleen staat er geen informatie bij over de hoeveelheid van de verpakking en ze hebben het over capsules terwijl de dosering voor dieren per schep gaat. Ik neem aan dat ze bij een capsule geen maatschep leveren? :o? Maar goed, daarover kun je waarschijnlijk wel contact opnemen. :+

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 17:37

Sanniej_ schreef:
Geen ervaring met prascent maar wel een shet lopen die vermoedelijk cushing heeft en het heel goed doet op een aangepaste kruidenmix van horsecomplete.nl
Misschien een alternatief voor je? Je kan altijd contact opnemen met de eigenaresse van Horsecomplete en je situatie bespreken.

Bedankt voor de tip +:)+

Anoniem

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:01

Zolang paardlief geen nierproblemen heeft, is magnesium idd wel een goede en veilig te geven, wat je teveel zou geven eventueel plassen ze weer uit en het werkt ook erg prettig bij gespannen spieren en verzuring van de spieren; het is niet bewezen dat het werkt bij hb, maar ik gaf het aan beide paarden (1 met aangetoonde tekorten van magnesium en 1 met ppid). En juist degene zonder ppid en met de aangetoonde tekorten magnesium, reageerde bij tekorten erg onrustig, stress, angstig tot op het gevaarlijke af (was dan ook wel een tuiger van 700 kg) en altijd in de winterperiode.
Het zou zomaar kunnen verklaren waarom die van jou er nu ook last van krijgt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:09

Kymalin schreef:
Pandora2 schreef:
Ik geef al 5 jaar prascend aan mijn merrie ( nu 22j ) en het leek er in het begin ook op of ik het jonge spul van 4 jaar oud terug had :+
Is ook altijd een rillerig paardje geweest. Had / heeft niet veel nodig om van de wap te geraken.

Prascend werkt in op het dopaminesysteem, dus denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere.

Oké en je gebruikt het nu 5 jaar zeg je. Is dat gedrag dan ook weer verminderd of is dat nog steeds zo?


Is wel iets terug verminderd de laatste jaren heb ik de indruk. Alsnog blijft het een pittige tante }>

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 18:41

Pandora2 schreef:
Is wel iets terug verminderd de laatste jaren heb ik de indruk. Alsnog blijft het een pittige tante }>

Dat geeft weinig hoop :')

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:46

Hypo balance zijn geen capsules bij paarden. Is gewoon een pot losse poeder.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:48

Kymalin schreef:
Pandora2 schreef:
Is wel iets terug verminderd de laatste jaren heb ik de indruk. Alsnog blijft het een pittige tante }>

Dat geeft weinig hoop :')


Sorry :+

Is in haar geval wel een teken dat ze zich fijn voelt, dus ik neem het maar voor lief }>

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 18:53

Pandora2 schreef:
Sorry :+

Is in haar geval wel een teken dat ze zich fijn voelt, dus ik neem het maar voor lief }>


Zolang het inderdaad is omdat ze goed in d'r vel zitten dan is d'r inderdaad niks mis mee :D maar als het raar druk gedrag is spanning en angst dan wordt het een ander verhaal.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 18:54

tylando schreef:
Hypo balance zijn geen capsules bij paarden. Is gewoon een pot losse poeder.

Nou gelukkig maar :') maar het staat niet echt op site van de link vermeld. Of bedoel jij een andere leverancier?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:54

Klopt ja. Dan is minderen met de dosis het proberen wel waard.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Onrustig door Prascent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:59

Dit is alleen bij laarakker verkrijgbaar. Dus dat is de enige link.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 20:15

tylando schreef:
Dit is alleen bij laarakker verkrijgbaar. Dus dat is de enige link.

Helder! Dank je!

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 19:30

Afgelopen vrijdag naar aanleiding van een aantal reacties hier de dosis verlaagd naar een halve tablet in plaats van een hele. En sinds zaterdag loopt ze weer gewoon in stap mee naar de stal in plaats van dribbelen met het hoofd heel hoog en heel strak in het lijf. Ze loopt ook niet meer op en neer langs het lint. Misschien is het toeval dus ik juich nog niet te vroeg maar ik wilde het hier toch even delen.