Bloedwaardes??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BETUWE

Bloedwaardes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 12:07

Hallo bokkers,

Bij mijn paard hebben wij de afgelopen maanden 2 bloedonderzoeken laten doen met ongeveer 5 weken er tussen. De aanleiding voor bloed onderzoek was het verlies van spier en vet weefsel zonder verklaring.

Nu zijn er 2 waardes flink verhoogd:

Op 24 Jan 2018
Transaminase AST (GOT). +604. Moet tussen de 166 en 376 zijn

Gamma-GT +93. Moet onder de 40 zijn.

Op 23 feb 2018
Waren deze waarden nog verder verhoogd

Transaminase is nu + 1026
Gamma gt is nu +131

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of mij kan uitleggen waar deze waarden voor staan. Mijn da zegt dat we over 4-5 weken weer een keer bloed moeten prikken.

CouCou

Re: Bloedwaardes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:10

Dit zijn leverfuncties.
Maar ik weet niet precies hoe dit in elkaar zit bij een paard. Wat eventuele gevolgen zijn enz...

Laat je da alles haarfijn uitleggen. Ik zou dit ook graag willen weten als dit mijn paard was.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 12:34

Dat deze waardes voor de leverfuncties zijn wist ik al.

Mijn da is in overleg met collega’s over mijn paard. Maar aangezien ik toch graag eventuele ervaringen van andere hoor heb ik dit topic geopend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:40

Kan er eventueel JKK in het hooi zitten dat hij krijgt?

Je zou bokker TUG een pb'tje kunnen sturen, zij heeft heel veel kennis wat betreft deze waarden.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 12:45

Anoniem schreef:
Kan er eventueel JKK in het hooi zitten dat hij krijgt?

Je zou bokker TUG een pb'tje kunnen sturen, zij heeft heel veel kennis wat betreft deze waarden.

JKK lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien er ongeveer 70 paarden op stal staan die allemaal het zelfde hooi/kuil krijgen, en die van mij is de enige die ineens heel erg veel inviel.

Is TUG de volledige naam van die bokker anders stuur ik haar inderdaad even een berichtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:57

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:59

BETUWE schreef:
Dat deze waardes voor de leverfuncties zijn wist ik al.

Mijn da is in overleg met collega’s over mijn paard. Maar aangezien ik toch graag eventuele ervaringen van andere hoor heb ik dit topic geopend.

Ik hoop dat andere je meer kunnen vertellen over hun ervaringen. Kan ik je helaas niet bij helpen.
Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:01

Heeft de arts verder onderzoek voorgesteld tbv leverbot?
Deze waardes zie je over het algemeen bij een (acute) leverontsteking maar goed, die moet uiteraard ergens vandaan komen.
Hoe is het verdere klinische beeld van je paard buiten het afvallen?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 13:27

Leverbot was uitgesloten via een mestonderzoek.

Klinisch beeld verder goed ze heeft genoeg energie, zit mooi in der vacht en eet goed. Buiten het afvallen is er niks anders te merken. Behalve dat ze iets lastiger was met rijden doordat het zadel niet goed ligt. Rijden hebben we nu al een tijd niet gedaan, we longeren nu om de spieren weer op te bouwen

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:31

BETUWE schreef:
Leverbot was uitgesloten via een mestonderzoek.

Klinisch beeld verder goed ze heeft genoeg energie, zit mooi in der vacht en eet goed. Buiten het afvallen is er niks anders te merken. Behalve dat ze iets lastiger was met rijden doordat het zadel niet goed ligt. Rijden hebben we nu al een tijd niet gedaan, we longeren nu om de spieren weer op te bouwen

Let wel op dat leverboteitjes niet constant uitgescheiden worden, dus (een standaard) leverbot onderzoek die negatief is geeft niet direct uitsluiting. Of is de mest meerdere dagen achter elkaar opgestuurd?