Paard eet geen kurkuma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xGinJarig

Paard eet geen kurkuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:39

Mijn paard heeft sinds kort besloten dat alles waar kurkuma doorheen zit niet meer lekker is. Helaas heeft ze het wel echt nodig tegen het hoesten. Nu wilt ze het alleen eten als ik er broncho-liq op doe. Waarschijnlijk denken wij, omdat dan de geur weg is. Door de slobber, brok en muesli hoeft ze het ook niet, zonder hoestdrank. Dan laat ze het gewoon gerust een maand staan als het moet. Weten jullie toevallig nog manieren om het toch via de voeding binnen te krijgen zonder haar hoestdrank?

EDIT: Het hoesten is een gevolg van een verminderde weerstand. De kurkuma krikt de weerstand op en haalt het probleem dus bij de bron weg. Zodra ik het een week niet voer, begint het hoesten direct weer. Het werkt dus zeker wel voor haar probleem, alleen ze wilt het nu niet meer eten. :)
Laatst bijgewerkt door xGin op 28-02-18 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Re: Paard eet geen kurkuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:41

In een spuit met appelstroop?

Wat zou de kurkuma moeten doen op longniveau? Ben ik benieuwd naar. Heb nog nooit gehoord van kurkuma bij longproblemeb.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:42

At ze het voorheen wel normaal?
In mijn ervaring weten ze vaak heel goed wat ze nodig hebben, dus als ze het zo zonder rede laat staan zou ik het ook niet meer proberen te geven tot ze het weer normaal eet.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:49

Kurkuma tegen hoesten? Dat heb ik ook nog nooit gehoord.
Wij hadden hier biotine waar kurkuma in zat en daar moesten onze paarden ook echt niets van hebben. Dus nu gewoon biotine zonder andere troep :')

Is fenegriek geen optie?

xGinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:52

eilleen333 schreef:
In een spuit met appelstroop?

Wat zou de kurkuma moeten doen op longniveau? Ben ik benieuwd naar. Heb nog nooit gehoord van kurkuma bij longproblemeb.

Ik heb het liefst een oplossing met niet al teveel suiker. Gezien ze duidelijk gevoeligheid vertoont voor suikers probeer ik die zoveel mogelijk te vermijden. :D

Ik ben het gaan voeren, omdat ik zelf ook erg veel baat heb gehad bij de kurkuma op longniveau. Ik was altijd benauwd en sinds iemand me aanraadde kurkuma te nemen zijn de problemen zo goed als verdwenen. Toen ik mijn paard kocht bleek ze ook al snel van de winter last te hebben van hoesten. Het zijn onschuldige hoestjes als gevolg van een verminderde weerstand van de winter, maar wel erg vervelend voor het paard en als het te erg wordt natuurlijk niet goed voor de longen. Toen ben ik op proef kurkuma aan haar gaan voeren, gezien kurkuma eigenlijk geen bijwerkingen of nadelen heeft en zijn ook haar hoesten volledig verdwenen en zit ze een stuk beter in haar vel. Nu wilt ze het alleen niet meer eten en begint ze na een week al weer te hoesten als ze het niet krijgt.

Azmay schreef:
At ze het voorheen wel normaal?
In mijn ervaring weten ze vaak heel goed wat ze nodig hebben, dus als ze het zo zonder rede laat staan zou ik het ook niet meer proberen te geven tot ze het weer normaal eet.

Dat was ook mijn eerste insteek en ik heb het daarom ook een hele tijd alleen aangeboden en als ze het niet wou weggehaald. Echter kwamen haar longproblemen daardoor al na een week weer terug en vind ik toch dat ze het eigenlijk gewoon moet eten, want zodra ze het wel eet heeft ze echt nog 0.0 last van het gehoest. :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:53

Mijn paard was ook aan het hoesten en daar hielp fenegriek echt super goed tegen. Misschien is dat een idee? Ruikt naar mijn inziens ook minder sterk o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:58

xGinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:36

ellepel schreef:
Meestal voelen paarden zelf ook aan als iets niet helpt,dus eten ze het niet.
Wat hier enorm goed helpt is zwarte kummel.
Ik koop deze
https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... -kg-beutel

Zwarte komijn wil ik inderdaad ook testen zodra ik door mijn voorraadje kurkuma heen ben om te kijken of ze dat lekkerder vind! Heeft als ik het goed heb gelezen ook een soortgelijke werking toch? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:09

Haast wel ja, enige puntje van aandacht is dat je rustig aan moet beginnen met voeren.
Het werkt ook in op de damen en als je meteen veel geeft kunnen ze wat winderig raken . :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:58

Geen idee hoe het dit met mint en hoesten, maar ik lees de laatste tijd veel over mint (sterke geur en smaak, maskeert) door het voer zodat paarden hun voer wel opeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:59

Ik heb er een die alles eet met knoflookpoeder door het voer :D
Vind ze namelijk heerlijk haha.
Mint kan prima toch?
Gewoon proberen :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:14

Heeft de dierenarts je paard gezien, of besluit je zelf dat je paard kurkuma echt nodig heeft, omdat iemand jou heeft aangeraden kurkuma te nemen tegen jouw eigen benauwdheid?
Ik zou lekker naar de da gaan als je paard hoest. Je wilt niet dat ie dampig wordt toch?

xGinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 10:37

Abiola schreef:
Heeft de dierenarts je paard gezien, of besluit je zelf dat je paard kurkuma echt nodig heeft, omdat iemand jou heeft aangeraden kurkuma te nemen tegen jouw eigen benauwdheid?
Ik zou lekker naar de da gaan als je paard hoest. Je wilt niet dat ie dampig wordt toch?

De dierenarts heeft mijn paard gezien en daar is uitgekomen dat het komt door een verminderde weerstand in de winter. Heb dan ook aangeraden gekregen een weerstandsbooster bij te voeren in de maanden dat de R in de maand zit, omdat dit de gevoelige maanden zijn. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:30

Hoe heb je de dosering opgebouwd en welk vet geef je er bij?

Die van mij (totaal verschillende types) eten allebei graag kurkuma. Maar de pasta gaat er beter in dan losse ingrediënten, en ze hebben er liever kokosvet bij dan lijnzaad- of olijfolie. Ook heb ik het in het begin opgebouwd vanaf ongeveer een halve theelepel. Inmiddels krijgen ze tweemaal daags een klodder. Het is nog nooit blijven staan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:17

Hier zijn ze dus alle 6 helemaal gek op de kurkuma, ze likken de bakken helemaal schoon uit als het erdoor gaat. Grappig dat daar zo'n verschil in zit, vind het zelf ontzettend sterk (niet lekker) ruiken.

Je zou idd een pasta ermee kunnen maken, of desnoods rechtstreeks in de mond. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:23

Rechtstreeks in de mond moet je dan alleen wel doen met een klodder vet tegelijkertijd anders doet het meer kwaad dan goed.

Ik gebruik de kurkumapasta ook voor mijzelf en de smaak went :Y) Pasta met olijfolie is trouwens wel onveranderd smerig, daarom mik ik er kokosvet doorheen. Het ligt ook een beetje aan welke kurkuma je pakt hoe het smaakt natuurlijk. Die van pitpit bevalt het beste.