Straalkanker, wat werkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Straalkanker, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 01:12

Achtergrondinformatie: mijn 21 jarige tinkerruin heeft straalkanker, al 5 jaar. Is heel erg geweest, alle 4(!) de voeten, waarbij met name linksvoor en rechtsachter ook de hoefballen en de zool aangetast waren. Paard is op de straalkanker op zich nooit kreupel geweest, hoe erg het er ook uit zag. Was toen hooguit gevoelig op harde ongelijke ondergrond, en dan moet je echt denken aan beton met flinke kiezels en gaten bijvoorbeeld.
De twee ergste voeten zijn toen flink uitgesneden, de andere twee deels. Paard is na het snijden een half jaar niet rad geweest, en zeker de eerste maanden doodongelukkig en stokkreupel. De hoeven groeiden echter weer netjes, en daarna ook weer helemaal 100% rad. Al vrij snel was het terug. Bloemkool achtige snotterige witte prut, en lange ‘tentakels’ vanuit de straalgroeven. Wel veel minder dan voorheen, plekken waren gelukkig maar klein, en wederom niet kreupel. Veearts adviseerde toen niet meer te snijden, maar hem op prednisolon te zetten en de stralen in te spuiten met cortavance (corticosteroïden spray, eigenlijk voor honden) en blauwspray. Werkte fantastisch. Zonder snijden binnen een week of 3 helemaal weg.
Maar nu het grootste probleem, iedere winter komt het terug. In de zomer verdwijnt het helemaal of bijna helemaal, in droge periodes is het weg, in natte periodes komt het terug, altijd aan de achtervoeten. Hij is er nooit meer kreupel of gevoelig op geweest overigens, en het gaat bij hem met goed schoonhouden gelukkig heel langzaam. Nog een keer op prednisolon gezet vorig jaar, en dan is het zo weer weg, en bleef het ook weer een maand of 10 weg. Sinds een maand of 2 echter weer terug.
Ik ga hem niet op prednisolon zetten ieder jaar, dat lijkt me niet echt gezond, hoewel hij er gelukkig amper bijwerkingen van lijkt te hebben. Snijden ga ik ook niet weer laten doen, hij was echt ellendig toen, en bovendien heeft hij geen pijn. Ook met zachte witte plekjes draaft hij vrolijk over grindpaden heen.
Nu worden de ergste plekjes weggehaald door de smid, wat hij ook braaf toelaat, hij is ondanks alles mega braaf bij de smid. Hij heeft verder overigens prima voeten, geen typische straalkanker voetjes en loopt zonder problemen blootsvoets, ook kilometers over asfalt en ruwe ondergrond. Er gaat nu jodiumtinctuur en zinkzalf op, dat houdt het onder controle, maar weg krijg ik het niet.
Dus mijn vraag is eigenlijk of iemand ervaring heeft met middeltjes of methodes die werken, maar zonder hem pijn te bezorgen.

iiSunshine

Re: Straalkanker, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:24