rotstraal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:32

hallo,
mijn paardje is heel gevoelig aan rostraal, en heeft het jammer genoeg terug...
toen ik hem nog had als verzorg paard zag ik dat er egyptische zalf in de kast lag. Maar vroeg me af of dit echt helpt? en hoe gebruik je dat spul?

ik heb in verschillende topics gelezen dat je eerst de hoef moet uitkrabben, uitspuiten met water en dan met dry feet moet behandelen. Maar is water niet een boosdoener? ik dacht juist door vocht en nattigheid dat ze rotstraal krijgen?
(ik ken er namelijk niet veel van)

weten jullie nog andere middelen om rotsraal te behandelen?

Def

Re: rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:48

Overleg met je hoefsmid.
Vraag wat zijn advies is hierin en of hij er rekening mee kan houden tijdens het bekappen.
Hier goede ervaring met Hypozin.

LauroraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:50

Mijn paard had enkele jaren geleden zeer ernstige rotstraal. Ik heb toen veel middeltjes geprobeerd en maanden lang aangemodderd, maar Egyptische zalf was het enige wat écht werkte. Binnen twee week was het weg.

Rotstraal komt idd vaak door te veel vocht, maar in sommige gevallen komt het door te lang in de mest/urine staan, als de stal niet vaak genoeg gemest word bijvoorbeeld.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:51

bleekwater in de straal smeren(het pure spul),
droogt enorm uit en de rotstraal verdwijnt.

daarnaast de smid laten komen om de straal goed open te maken zodat je er makkelijk bij kan.hoe opener de plek van de rotstraal is,hoe vlugger alles ook droogt.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 13:17

mijn hoefsmid zei een week geleden dat ie rostraal had, hij zei van ja meisje paardje rotstraal sebiet paardje mank en dan is het gedaan met spelen...

vond dit niet echt een manier om zo iets te zeggen... ik ben bijna 18 en speel niet meer :(

ik ga opzoek naar een andere hoefsmid want deze is zo dat heel de stal doet :)

mijn paard is heel vuil is zn stal, hij staat daarom op vlas maar dan nog is ie heel vuil... ze worden elke dag schoongemaakt en als ze heel vuil is helemaal schoongemaakt en de weides liggen ook erg modderig ik dacht mijn paardje binnen te laten maar dan breekt hij zn stal af dus dat is geen optie :p

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:18

d4rkhorse schreef:
hallo,
mijn paardje is heel gevoelig aan rostraal, en heeft het jammer genoeg terug...

Bedenk: rotstraal komt door een bacterie.
Wat helpt: schoon stro, uitmesten en als het kan de vloer even (tijdens het rijden) op laten drogen.
Of een bacteriedoder op de vloer. (Ik gebruik tea tree - dat is niet giftig als jij of je paard het inademen.)
Dus als dat mag: voor het poetsen en het rijden de riek pakken en natte plekken en mest weghalen. De natte plekken open laten, evt met tea tree er op.
Citaat:
ik heb in verschillende topics gelezen dat je eerst de hoef moet uitkrabben, uitspuiten met water en dan met dry feet moet behandelen. Maar is water niet een boosdoener? ik dacht juist door vocht en nattigheid dat ze rotstraal krijgen?
(ik ken er namelijk niet veel van)

weten jullie nog andere middelen om rotsraal te behandelen?

Uitkrabben: graag.
Water kan handig zijn: dwz als het niet meer vriest efkes schoonspoelen op de poetsplaats. Of een tijdje in een teiltje staan met biotex (doodt bacteriën).
Maar na het water dus graag aan het werk, liefst in droog schoon zand. Doorbloeding helpt ook goed tegen rotstraal (daar krijg je gezond hoorn van, op den duur).
Langer dan nodig in vocht staan vindt de bacterie heerlijk.

En wat ik na het werk doe: uitstappen, dier op poetsplaats, stal dichtgooien, hoeven krabben en druppelen.
Ik heb een flesje plus een los pipetje. In het flesje 30 cl (oid) sesamolie (of waar jij je uien maar ik bakt) plus 6 druppels jeneverbesolie. De jeneverbesolie heeft 3 voordelen: het hoorn wordt er hard van, de bacterie gaat er dood van en het spul kan ook op wondjes (gesteld dat er geen mest in het flesje zit...)
(En met het flesje jeneverbesolie van de drogist doe je jaren - en verder kost het 'niets'.)
Ik druppel vooral de 4 middelste straalgroeven - en overal waar het hoorn aangedaan is. (In praktijk vraag ik 8x voet - 1 ronde krabben 1 ronde druppelen.)

En zodra het beter is: niet te diep uit willen krabben.
Een goede hoefsmid (die jou serieus neemt!!) werkt aan het 'zich gaan openen' van de straal.
De bacteriën doodt je met de jenever besolie en het bijhouden van de boxvloer.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:32

Tip om rotstraal te voorkomen!
Mijn vorige paard kreeg steeds opnieuw rotstraal aan één en dezelfde hoef, totdat de nieuwe hoefsmid me tipte om dagelijks de hoeven in te smeren met een kwastje met honing. Mocht gewoon supermarkt kwaliteit zijn, dus lekker goedkoop. Daarna plakt er zand en ander vuil aan, maar dat is niet erg, dat drukt de honing er alleen maar meer in. En warempel, geen rotstraal meer gehad. Honing doodt schimmels en bacteriën.
Ik smeer nog steeds een paar keer per week de hoeven van mijn paard in met honing. Nu het zo koud is, bewaar ik het thuis op kamertemperatuur en neem het dan mee naar stal. Kwastje daarna schoonspoelen met water, dan wordt het geen plakkerige bende in de kast ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:50

Over de honing: alleen koudgeslingerde honing is bacteriedodend. Als de honing met hitte is behandeld, verliest het zijn antibacteriële werking.

De hoeven insprayen met natuurazijn kan ik je ook aanraden! Natuurazijn werkt, evenals honing, bacteriedodend. Als de rotstraal tussen de hoefballen zit, kun je een watje doordrenken met natuurazijn en dat er met een hoevenkrabber tussen drukken. Niet vergeten om het er na een paar uur uit te halen.

Natuurazijn kun je ook preventief gebruiken, om de hoeven sterk te houden en daarmee dingen zoals rotstraal te voorkomen.

Je hoefsmid kan je hier ook over adviseren, ik heb toentertijd een blauwe mineraalgel (weet helaas de merknaam niet meer) en een agressievere variant van natuurazijn bij mijn hoefsmid gekocht wat ook goed hielp.

Succes!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:51

De (vieze) stal veroorzaakt rotstraal. Modder/water niet.

Wij gebruiken Kevin bacon's hoofsolution

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 08:28

Vele middelen geprobeerd, enige wat goed werkt bij mijn paard is de dry feet van cavalor.