d4rkhorse schreef:hallo,
mijn paardje is heel gevoelig aan rostraal, en heeft het jammer genoeg terug...
Bedenk: rotstraal komt door een bacterie.
Wat helpt: schoon stro, uitmesten en als het kan de vloer even (tijdens het rijden) op laten drogen.
Of een bacteriedoder op de vloer. (Ik gebruik tea tree - dat is niet giftig als jij of je paard het inademen.)
Dus als dat mag: voor het poetsen en het rijden de riek pakken en natte plekken en mest weghalen. De natte plekken open laten, evt met tea tree er op.
Citaat:
ik heb in verschillende topics gelezen dat je eerst de hoef moet uitkrabben, uitspuiten met water en dan met dry feet moet behandelen. Maar is water niet een boosdoener? ik dacht juist door vocht en nattigheid dat ze rotstraal krijgen?
(ik ken er namelijk niet veel van)
weten jullie nog andere middelen om rotsraal te behandelen?
Uitkrabben: graag.
Water kan handig zijn: dwz als het niet meer vriest efkes schoonspoelen op de poetsplaats. Of een tijdje in een teiltje staan met biotex (doodt bacteriën).
Maar na het water dus graag aan het werk, liefst in droog schoon zand. Doorbloeding helpt ook goed tegen rotstraal (daar krijg je gezond hoorn van, op den duur).
Langer dan nodig in vocht staan vindt de bacterie heerlijk.
En wat ik na het werk doe: uitstappen, dier op poetsplaats, stal dichtgooien, hoeven krabben en druppelen.
Ik heb een flesje plus een los pipetje. In het flesje 30 cl (oid) sesamolie (of waar jij je uien maar ik bakt) plus 6 druppels jeneverbesolie. De jeneverbesolie heeft 3 voordelen: het hoorn wordt er hard van, de bacterie gaat er dood van en het spul kan ook op wondjes (gesteld dat er geen mest in het flesje zit...)
(En met het flesje jeneverbesolie van de drogist doe je jaren - en verder kost het 'niets'.)
Ik druppel vooral de 4 middelste straalgroeven - en overal waar het hoorn aangedaan is. (In praktijk vraag ik 8x voet - 1 ronde krabben 1 ronde druppelen.)
En zodra het beter is: niet te diep uit willen krabben.
Een goede hoefsmid (die jou serieus neemt!!) werkt aan het 'zich gaan openen' van de straal.
De bacteriën doodt je met de jenever besolie en het bijhouden van de boxvloer.