Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:51

Janouk, Ik had gelezen dat je al meer dan 3 jaar bezig bent geweest met verschillende dierenartsen en klinieken, zelfs in het buitenland. Wat fijn dat je het niet hebt opgegeven en CS therapie laten doen bij jouw paard. Is toch super om te zien hoe goed hij zich nu weer voelt en dit zonder masker en medicijnen! Hier word ik nu vrolijk van. *\o/*

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:29

K_M ik ben al jaren erg te spreken over Fabienne, we hebben samen echte project paarden opgeknapt. Door haar ben ik ook aan de opleiding begonnen. Ik hoop dat ze jouw paard kan helpen.
Vorige week heeft ze mijn topper nog gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Hij heeft nergens meer last van gelukkig maar ze loopt m elk half jaar na en geeft hem dan een “ onderhouds beurt”
Zij is diegene die mij van de migraine af heeft geholpen .

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:42

Fabienne behandelt mijn verzorgpaard ook regelmatig! Heel gaaf en het verschil is zo duidelijk merkbaar! Alleen al hoe het paard fysiek oogt na zo'n behandeling!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:50

janouk schreef:
Bigben, ik heb geen behoefte aan een discussie met jou.

Destijds in de drie jaar lange zoektocht naar een oplossing tegen het headshaken had je misschien een positieve bijdrage kunnen leveren, op dit moment hebben Janouk en ik er geen behoefe aan.

@cranio aps mijn veearts kon mij niet meer helpen en was heel nieuwsgierig naar de ce behandling. Ze is er ook een keer bojgeweest, omdat ze wilde zien , ervaren en voelen wat er gebeurde tijdens de behandeling.

Ze heeft zelf ook een HS pony en heeft. Daarna ook de cs therapeut
Laten komen om haar eigen pony te helpen.

In NL gaat de medische wereld er van uit dat het een allergie reactie is, echter bij veel paarden blijken er hele andere oorzaken te zijn.

Het was ook niet de bedoeling om een discussie op te zetten.
Ik heb (op vraag van K_M) alleen willen aangeven dat er naast de CS behandeling,
nog een andere verklaring mogelijk is voor het herstel van Janouk.
Een verklaring die het voordeel heeft dat ze veel logischer en redelijker is.

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt,
en het blijkt dat de val van Janouk op zich niet veel voorstelde,
maar de gevolgen waren niet min.

Gescheurde borstspier, een soort spit, maar dan voor in de linkerschouder/borst/hals. Door het ontlasten mechnisch hoefbevangen geraakt achter en daar ook 'vastgeslagen'.

Het is maw niet zo ver gezocht om te veronderstellen dat het nuchaal ligament een stevige klap heeft gekregen, wat dan eventueel het headshaken zou kunnen verklaren.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 02-02-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:58

Cranio_APS schreef:
Cranio Sacraal therapie haalt spanningen (blokkades) weg en daardoor krijgt het lichaam weer de ruimte om beter te doorstromen, waardoor impulsen beter kunnen door worden gegeven. Dit is niet zweverig of iets dergelijks, maar gewoon logica.

Dat is gewoon kul.

Welke blokkades ?
Hoe breng je die blokkades in beeld ?
Hoe haal je die blokkades weg ?
Het lichaam moet stromen ?
Welke impulsen ?
Hoe breng je die impulsen in beeld ?
Enz.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:09

BigBen schreef:
Cranio_APS schreef:
Cranio Sacraal therapie haalt spanningen (blokkades) weg en daardoor krijgt het lichaam weer de ruimte om beter te doorstromen, waardoor impulsen beter kunnen door worden gegeven. Dit is niet zweverig of iets dergelijks, maar gewoon logica.

Dat is gewoon kul.

Welke blokkades ?
Hoe breng je die blokkades in beeld ?
Hoe haal je die blokkades weg ?
Het lichaam moet stromen ?
Welke impulsen ?
Hoe breng je die impulsen in beeld ?
Enz.


Vind het onnodig hoe je reageert. Klinkt in mijn opzicht totaal niet vriendelijk of open. Als je niet in CS gelooft is dat natuurlijk prima, maar om haar nou in zo'n licht te zetten alsof ze een grote oplichter is.. totaal niet nodig volgens mij. Er zijn genoeg mensen die in CS geloven en geweldige veranderingen en vooruitgang hebben gemerkt bij hun paarden (of zichzelf). Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening en mag jij die ook hebben, maar laten we wel aardig blijven en ons open stellen voor de meningen van anderen!


edit: er was iets fout gegaan met dit bericht posten :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:13

BigBen verwoordt het misschien niet echt vriendelijk, maar het zou toch interessant zijn de antwoorden op zijn vragen te kennen? Zowel voor degenen die in CS geloven als voor degenen die eerder sceptisch zijn.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:16

Sclimpre schreef:
BigBen verwoordt het misschien niet echt vriendelijk, maar het zou toch interessant zijn de antwoorden op zijn vragen te kennen? Zowel voor degenen die in CS geloven als voor degenen die eerder sceptisch zijn.


Mag deze discussie dan in het andere topic ajb ?!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:32

Horizonnig schreef:
Vind het onnodig hoe je reageert.

Het was misschien vrij scherp, jawel, maar wat mij stoorde aan de reacties van Cranio was het gebruik van compleet nietszeggende slogans.

Kijk, ik vind CS onzin, maar ik lees wél alle reacties, zowel van voor- als tegenstanders, en ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Alleen, verpruts mijn tijd dan niet met slogans, zoals "Cranio Sacraal therapie haalt spanningen (blokkades) weg en daardoor krijgt het lichaam weer de ruimte om beter te doorstromen", die geen enkele reële betekenis hebben.

Ik lees alles, maar ik verwacht dan ook van anderen dat ze zinnige dingen neerzetten, en geen verkoopspraatjes.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:07

@horizonnig: ik vind de antwoorden op de vragen van BB ook interessant. De kritische opmerkingen van BB maken wel dat je nadenkt over feit en fictie. En als het fictie blijkt, is dat alleen maar goed om te weten toch? Het blijft kaf van koren onderscheiden bij cs, júist op paardengebied in mijn ogen gezien de onduidelijkheid in alleen al de opleidingen.

Ik vind de gekozen woordkeuze ook interessant, of in je in cs gelooft of niet. Daarmee zeg je in mijn ogen nog net niet dat placebo is.
In mijn optiek gaat het er niet om of je erin gelooft maar dát het werkt. En ik ben zeer geinteresseert in de onderbouwing daarvan.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:39

Ben ook zeker geïnteresseerd in de vragen en antwoorden! Vond de toon waarop het werd gevraagd alleen niet fijn

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:11

Simt9
Vraag is eerst wie bepaalt wat feit en fictie is.
Het is namelijk echt niet zo dat in de reguliere medische wereld alle behandelingen bewezen helpen voor alle patiënten. Ook daar wordt geëxperimenteerd in de zoektocht om patienten te helpen.

In het voorbeeld van Janouk 3 jaar lang in het reguliere medische circuit pillen, puffers, zalfjes, injecties etc geëxperimenteerd op zoektocht naar verlichting van heádshaking voor mijn paard. Geen belofte, we proberen het.
Medische wereld zegt ook dat ze te weinig weten van oorzaken headshaken en op zoek zijn naar oplossing.
Trail and error.
Janouk heeft het niet geholpen, mijn portemonnee duizenden euros lichter.
Zeg jij het maar.........kwakzalverij? Opgelicht?

Dan komt er cranio sacraal therapie op ons pad, iemand die zegt ik heb bepaalde technieken waarbij ik wil proberen om jouw paard te helpen. Geen belofte, we proberen het, en dat geeft de verlichting die wij zoeken voor Janouk. Sterker nog, janouk is er van af. Ik ken mijn paard heel goed. Ik observeer haar goed.
Zeg jij het maar ........ kwakzalverij? Opgelicht?

Wat is feit en wat is fictie? Het leven is niet zo zwart wit.

Het is wel meten met twee maten als je het ene experiment oplichterij noemt en het andere niet. In mijn ogen is het beide geen oplichterij.

Ik hoef het niet te begrijpen om te zien dat het Janouk helpt. Ik sta open voor hulp in welke vorm dan ook. Open blik, niet veroordelend, als het mijn paard helpt.


En dat hoop ik ook zo voor het paard van KM. Headshaken is poedersuiker aandoening
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-02-19 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:24

janouk schreef:
In het voorbeeld van Janouk 3 jaar lang in het reguliere medische circuit pillen, puffers, zalfjes, injecties etc geëxperimenteerd op zoektocht naar verlichting van heádshaking voor mijn paard. Geen belofte, we proberen het.
Medische wereld zegt ook dat ze te weinig weten van oorzaken headshaken en op zoek zijn naar oplossing.
Trail and error.
Janouk heeft het niet geholpen, mijn portemonnee duizenden euros lichter.
Zeg jij het maar.........kwakzalverij? Opgelicht?

De veterinaire wereld heeft je heel duidelijk gezegd,
nee, we kennen de oorzaak niet, we hebben geen directe oplossing.
We kunnen wel iets proberen, gebaseerd op (min of meer) logische hypotheses en veronderstellingen.

In dat geval kun je eventueel spreken over kwakzalverij, maar zeker niet over oplichting.
Je wist op voorhand perfect hoe de vork in de steel zat.

De CS therapeut heeft je in dit geval al evenmin beloftes gedaan, en dat is ongetwijfeld een pluspunt.
Het is eerlijk gezegd ook een uitzondering.
Maar al te dikwijls kom ik alternatieve behandelaars tegen die claimen,
regulier heeft geen oplossing, maar wij hebben die wél.
En dat vind ik bijzonder kwalijk.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:16

@janouk: van een feit waarvan de werkelijkheid vast staat? Bijvoorbeeld de temperatuur als je je paard opmeet. Fictie is een gedachtengang die niet gebaseerd is op de waarheid. Bijvoorbeeld als ik een hoorn op het hoofd van mijn paard zet dat hij een eenhoorn is. :D
Ik deel je mening dat als iets werkt het niet uit maakt of het wetenschappelijk bewezen is of niet, want het werkt.

Ik zeg nergens dat de reguliere gezondheidszorg alle bewezen onderzoeken voor iedereen helpen. Was het maar zo mooi.
Ik zeg ook nergens dat ik cs kwakzalverij vind, sterker nog, ik hoop dat het voor mijzelf een uitkomst kan zijn. Maar het gevaar bij dit soort dingen is dat er we kwakzalvers rondlopen die onder het mom van cs van alles verkondigen. Ik val in herhaling: op alternatief gebied is het nou eenmaal moeilijker het kaf van het koren te scheiden.

Mijn ervaring zowel regulier als alternatief, is dat het allemaal prachtig met woorden ingepakt kan worden, maar je er uiteindelijk soms niet verder mee komt. Dat maakt dat ik op beide gebieden kritisch ben geworden. In het geval van alternatieve therapie, is dat alleen maar verstandig.

Zelf vind ik het hoe en wat rondom cs ingewikkeld. Ik wil het allemaal graag geloven, maar ik heb er niet voldoende verstand van. En voor het zelfde geldt betekent (en ik quote even craniopaard “Breng de beweging en het welbevinden van je paard weer in balans met cranio-sacraaltherapie.”: ik zet een hoorntje op je hoofd en je bent een een hoorn. ;)

Zoals eerder gezegd: ik ben niet voor of tegen. Ik noem niemand een oplichter en ben ook nergens aan het veroordelen. En ik denk dat er niets mis mee is om eerst wat meer ergens over te weten. Ik sta er dus ook zeker voor open en ik snap dat dit in grijs gebied valt, dat is prima, ik ben gewoon aan het ondervinden of dit kaf of koren voor mij is. Denk ook dat niemand zich aangevallen hoeft te voelen als ik verder doorvraag toch?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:17

Heel kort, want off topic.

BB, als rationalist, stelt de volgende vragen:
"Dat is gewoon kul.

Welke blokkades ?
Hoe breng je die blokkades in beeld ?
Hoe haal je die blokkades weg ?
Het lichaam moet stromen ?
Welke impulsen ?
Hoe breng je die impulsen in beeld ?
Enz."

"Rationalist" betekent in mijn woordenboek dat iemand een bepaald wereldbeeld intact wenst te houden.
"Dus" een blokkade is kul, tot het moment dat het ding in beeld gebracht kan worden. (Mind, de blokkade zelf, niet bijvoorbeeld het effect. En kennelijk moet het visueel.)
....als geboren Hollander ben ik vertrouwd met dijken, sluizen etc etc.: vanuit het water bezien blokkades.

Nu denk ik dat cs inwerkt op LCS, ofwel hersenvloeistof. En dat bepaalde 'handgrepen' (impulsen?) al dan niet via druk of verplaatsing van botten die vloeistof makkelijker kunnen laten stromen.
In theorie kun je dat best visueel in beeld brengen, maar dan praten we wel over behandelingen in de tunnel van een MRI oid.

"Dat het lichaam moet stromen" lijkt mij verder gewoon beeldspraak. 'Water moet tintelen, sprankelen', zoiets. Zo sprankelend voel je je niet als je migraine hebt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:01

janouk schreef:
Dit is niet hetzelfde als cranio sacraal therapie, maar dit is Masterson Method. In mijn ogen werkt het ogenschijnlijk hetzelfde bij het paard. Ander principe, maar de reactie is ongeveer gelijk. Tenminste dat vind ik van het observeren bij behandelingen bij paarden. Ik ben geen therapeut.

Hier kan je zien hoe hij het TMJ gewricht ontspant.

Dit werkt bij Janouk goed om eventuele spanning los te laten in de spieren rondom het gewricht.

[ Video ]


werkt trouwens ook fijn bij mensen die knarssetanden en teveel druk zitten in hun kaken.


Janouk: ik weet vrijwel zeker dat een aantal deelnemers aan dit topic niet eens de moeite zal nemen om bovenstaande simpele handeling es uit te testen bij hun eigen paard.

Zouden ze dat wel doen, gaat er een wereldje open :j
Fijn dat je dit er even bijhaalt.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:06

Ik heb dat stuk even gemist, thanks for the quote. Super interessant. Ik ga eens naar meer filmpjes zoeken!
Wel jammer dat er dan gelijk zo’n aanname wordt gedaan.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:37

Peetstap schreef:
Janouk: ik weet vrijwel zeker dat een aantal deelnemers aan dit topic niet eens de moeite zal nemen om bovenstaande simpele handeling es uit te testen bij hun eigen paard.
Zouden ze dat wel doen, gaat er een wereldje open :j

Ik heb al veel vroeger in dit topic een veel betere test voorgesteld.
Vraag me af of jij die hebt uitgevoerd.

BigBen schreef:
Natuurlijk is de beweging van de cerebrospinale vloeistof zichtbaar op MRI, maar dat iemand het zou kunnen voelen met de vingertoppen op de schedel is onzin. Ik heb het zelf uitgebreid geprobeerd bij vrienden en collega's, en ik garandeer je, je voelt helemaal niets. Iedereen in dit topic zou het eigenlijk zelf eens moeten proberen.


Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:47

Mijn paarden hebben vanmorgen weer genoten van een cranio behandeling. Bij jongste paard mag ik altijd meevoelen op bepaalde plekken en valt het warmte verschil echt op (en die plek is groter dan het oppervlakte waar de behandelaarster haar hand/vingers plaatst.

Jongste paard zit zoveel beter in zijn vel en is daarom veel makkelijker in de omgang. Oudste paard oogt stuk jonger en heeft haar humor terug. Ze gaat zo lekker, ook door de massages af en toe dat ze weer mee een manege les heeft gelopen met mijn dochter. Haar ruim 27 jaar zie jaar echt niet af terwijl ze normaal met dit vochtige koude weer toch wel 20+ oogde in de winter.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:02

Bloemetje75 schreef:
Mijn paarden hebben vanmorgen weer genoten van een cranio behandeling. Bij jongste paard mag ik altijd meevoelen op bepaalde plekken en valt het warmte verschil echt op (en die plek is groter dan het oppervlakte waar de behandelaarster haar hand/vingers plaatst.

Warmteverschil kan best.
Dat heeft te maken met de aanwezigheid van bloedvaten.
Maar heb je de beweging van de cerebrospinale vloeistof gevoeld ?
Op en af, eb en vloed ?
Neen dus.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:19

BigBen schreef:
Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.


Ah omdat jij het niet kan voelen, is dat de waarheid. Er zijn talloze goede therapeuten die het dus wel voelen.

De eerste maanden van mijn opleiding voelde ik het ook niet. Nu dus wel.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:21

Slmt9 schreef:
Ik heb dat stuk even gemist, thanks for the quote. Super interessant. Ik ga eens naar meer filmpjes zoeken!
Wel jammer dat er dan gelijk zo’n aanname wordt gedaan.

excuses, was bedoelt als "wie de schoen..." en die pantoffel zit inmiddels onder de juiste voet :')

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:25

BigBen schreef:
Peetstap schreef:
Janouk: ik weet vrijwel zeker dat een aantal deelnemers aan dit topic niet eens de moeite zal nemen om bovenstaande simpele handeling es uit te testen bij hun eigen paard.
Zouden ze dat wel doen, gaat er een wereldje open :j

Ik heb al veel vroeger in dit topic een veel betere test voorgesteld.
Vraag me af of jij die hebt uitgevoerd.

BigBen schreef:
Natuurlijk is de beweging van de cerebrospinale vloeistof zichtbaar op MRI, maar dat iemand het zou kunnen voelen met de vingertoppen op de schedel is onzin. Ik heb het zelf uitgebreid geprobeerd bij vrienden en collega's, en ik garandeer je, je voelt helemaal niets. Iedereen in dit topic zou het eigenlijk zelf eens moeten proberen.


Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.


Ja goed idee en eerlijk: probeer es met voelen aan je paard (heb je wel paarden trouwens ??) de belangerijke Meridian lijnen te vinden.
Is totaal niet moeilijk, ook al zou je van te voren je niet inlezen en je zou ook totaal niet weten waar ik het over heb. 8-)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:34

Nimber schreef:
BigBen schreef:
Probeer het.
Op een eerlijke manier.
Bij je lief, je pa, je ma, je collega's, je paard, om het even.
Ga met je vingertoppen maar de hele bovenkant van de schedel af.
Nog een keer, ik garandeer je, je voelt absoluut niets.

Ah omdat jij het niet kan voelen, is dat de waarheid. Er zijn talloze goede therapeuten die het dus wel voelen.

CS therapeuten hebben andere vingers of zo ?

Er is onderzoek gedaan waarbij een aantal CS therapeuten werd gevraagd om bij dezelfde patiënt het cs ritme vast te stellen. De onderlinge betrouwbaarheid was nagenoeg nul. Met andere woorden, iedere behandelaar 'voelde' een ander ritme.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door osteopaten (!), die vervolgens adviseerden cs zo snel mogelijk van het osteo curriculum te schrappen.

Maar ik stelde vraag eigenlijk aan iedereen in dit topic.
Probeer het zelf, maar dan wel op een eerlijke manier.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:37

Vond dit ook wel een interessant filmpje:
https://youtu.be/Q3hroQQqZCo

Ik wil wel voelen, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken.
Dat is net zoiets als: “ga je vinger zelf terug zetten die uit de kom is geschoten”.