Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nanoukkie schreef:Hallo,
ik ben sinds gisteren veranderd van krachtvoer, en nu ben ik benieuwd naar jullie ervaring/ advies.
Eerst krijg hij een halve schep cavalor tradition mix en een halve schep pellet. Dit 2 maal per dag. Maar wat nu blijkt is dat er 35% suiker in zat, dit vond ik veel te veel.
Het betreft een 8-jarig paard van ruim 1m73 en hij is nu goed op gewicht, niet te dik of niet te dun, maar hij mag wel wat extra bespiering.
Nu krijgt hij:
Naast voldoende voer en af en toe voordroog extra:
s'morgens: halve schep sport mix zero (10,5 % aan zetmeel en suikers)+ handje fiberforce cavalor + 1,5 KG PULP
s'avonds: halve schep sport mix zero+handje Fiberforce van cavalor + 1,5 KG PULP
--> 1,5 kg krachtvoer/dag
Hij wordt ongeveer 4-5 keer per week getraind (springles, dressuur, longeren, wandelen)
Is dit wel genoeg? Als ik rijdt krijgt hij af en toe wat extra wortels, appels, olie, lijnzaadolie of gedroogd brood. Ik dacht eventueel nog Pavo summerfit bij te geven, al zitten hier ook redelijk veel suikers in.
GDG schreef:Je zou even moeten kijken welke hoeveelheid er aangeraden wordt voor het gewicht wat jouw paard moet wegen. Vaak moet je van krachtvoer behoorlijk wat kilo's voeren wil je genoeg vitamines en mineralen geven. Geef je minder krachtvoer dan krijg je dus tekorten, dan moet je dat dus opvangen met een vitamine- en mineralenbrokje.
nanoukkie schreef:@Polly: omdat hij zo gek is als een achterdeur, en bij het minste door draait.. Al vaak gezien dat dit door veel suikers kwam bij andere paarden, dus dit leek me zeker niet slecht om over te schakelen.
denice schreef:Misschien is het een idee ipv al dat krachtvoer gewoon een vitaminebrok te geven?
Ik voerde eens een tijd een brok op basis van vet, Daar groeide hij enorm op. Dit kon je alleen kopen via een dierenarts en was wel 30 euro per grote zak. Ik kan het opzoeken als je de naam wil weten.