Pony eet amper zakvoer maar wel hooi en gras/lucerne

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Pony eet amper zakvoer maar wel hooi en gras/lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 10:30

Hoi,

Ik zit hopeloos met de hande n in het haar ! en geloof mee dat kom ik amper tegen.

Ik heb 2 weken geleden een jonge pony ( shetlander ) gekocht maar die wilde van het begin af aan amper een opfokmuesli eten. Zijn maatje die is meegekomen begon na 2 dagen volop en goed te eten.
Het enige wat deze jonge pony wil eten , is wat hooi en verder gras en/of lucerne.
Hij heeft verhoging ( rond de 38,5, tot 39° ) en er is reeds bloed afgenomen waar de 1ste resultaten al van binnen zijn. die duiden op verhoogde levenwaarden.
Hij is nog wel heel alert op de weide want als we hen 's avonds willen binnen halen is het altijd een heel gedoe om hem te pakken te krijgen ( dan loopt hij als een jong veulen door de weide te huppelen )
Hij lijkt ook altijd heel erg eerst aan iets te ruiken vooraleer hij het opeet.
Ik heb ze beide bij een handelaar gekocht en ze komen , volgens zeggen, van een kalverboer waar ze op roosters stonden.
Weet er aub iemand of kan iemand mij aub wat raad geven?
hij heeft afgelopen vrijdag van de DA al een koortsverlager en onstekingsremmer gehad. Hij is wal wat alerter geworden en de koorts is ook gezakt tot 38,2/38,5° maar eten ( opfokmuesli dan ) weigert hij te eten of slechts in super kleine hoeveelheid.
Ik ben echt ten einde raad en wil hem helpen maar weet het nu even niet meer.
Slobber ook al geprobeerd maar dat wilh ij ook niet.

friesiszwart

Re: Pony eet amper zakvoer maar wel hooi en gras/lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:40

waarom moet hij perse muesli eten? Als je goed ruwvoer hebt dan zou daar alles in moeten zitten wat nodig is. Ik zou mij dan ook niet druk maken als krachtvoer nauwelijks gegeten zal worden. En deze temperatuur vind ik normaal.

janouk

Re: Pony eet amper zakvoer maar wel hooi en gras/lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:49

Al naar de tanden laten kijken?
Lekker slobber maken, dat eet gemakkelijker

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:54

Misschien vindt hij al het luxere, nieuwe eten gewoon wat spannend? Ik reed vroeger een paardje dat al geen appel meer lustte wanneer die in stukjes in plaats van partjes was gesneden. :+
Zou je een keer gewone brokjes kunnen proberen? Of even vragen wat de vorige eigenaar/handelaar hem voerde?