Kale plekjes, schilfers en kleine korstjes, wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Kale plekjes, schilfers en kleine korstjes, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:11

Hallo allemaal,

Mijn nieuwe pony heeft nu sinds twee weken last van heel veel schilfers en kleine witgrijze korstjes voornamelijk op zijn hals en borst. Onder de korstjes zitten geen echte wondjes. Langzaam beginnen wat kale plekjes te ontstaan, zie laatste foto. Pony heeft absoluut geen jeuk. Hebben jullie enig idee? Ik laat maandag even een dierenarts komen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 00:22

Niemand die dit wel eens heeft gehad?

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Kale plekjes, schilfers en kleine korstjes, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:53

Ja de mijne, vandaag van de dierenarts gehoord dat het schimmel is. Paarden met verlaagde weerstand zijn er vatbaar voor (mijne kreeg het na zijn enting) en hij kan het zelf in principe oplossen (moet weg zijn na 6 weken). Andere optie is 3 à 4 keer om de 3 dagen wassen met imaverol (verkrijgbaar bij je DA), maar ik heb besloten dat niet te doen omdat ik hier geen warm water ter beschikking heb en het volgende week ontzettend koud wordt. Bij mijn paard is het nu al aanzienlijk minder :)

Het is wel heel besmettelijk voor andere paarden met een verlaagde weerstand begreep ik.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Kale plekjes, schilfers en kleine korstjes, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:52

De mijne heeft er ook erg last van gehad (schimmel) Zijn vorige adres heeft ooit een besmetting opgelopen en sindsdien komt de stalhouder er bijna niet meer vanaf. Niet al zijn paarden hebben er last van, opvallend genoeg vooral de zwarte paarden lijken er gevoelig voor te zijn bij hem (dit is puur een persoonlijke observatie op basis van 1 stal, geenszins een vastgesteld feit). Hij behandelt ze inderdaad ook met imaverol als een paard er echt weer heel erg last van heeft. Verder gebruikte hij een bodylotion voor mensen met gevoelige huid waar hij de plekken dagelijks mee insmeerde. Lastige vooral is dat warme vochtige plekken ideaal zijn voor de schimmel, en dat in de zomer het vliegendeken/vliegenmasker juist deze omstandigheden rondom het hoofd en de hals aanwakkert. Zonder deken is daar echter geen optie, dan komt het bekende zomereczeem om de hoek kijken.

Sinds ik de mijne verhuist heb en aan huis heb staan is hij er met 2/3 maanden helemaal van bijgekomen. Hij kan nu niet weer herbesmet worden door de andere paarden, en al het materiaal (borstels etc) gebruik ik strikt alleen voor hem. Voor buurmerrie en buurezel heb ik een apart kistje dat ook niet bij zijn spullen in de buurt komt. Ook is de vliegendruk hier wat lager en waardoor ik de vliegendeken ook niet meer op heb gehad. Met de winter eroverheen is het helemaal voorbij. De plekken zijn helemaal weg, en hier en daar schilfert hij nog wat af en toe, maar dat borstel ik er met een harde borstel uit en smeer het dan in met vit. E huidolie (werkt fijner dan de lotion vind ik persoonlijk).

Het meest lastige aan schimmel is de hoge (her)besmettingskans. Dus via borstels, dekens, halsters, weidemaatjes, etc. Verder, als het echt lang blijft aanhouden en herbesmetting niet voor de hand ligt, misschien eens een bloedproefje laten doen met oog op vitamines en mineralen. Een tekortje hier of daar kan ook bijdragen aan een net wat zwakkere weerstand waardoor de schimmel meer kans krijgt.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Kale plekjes, schilfers en kleine korstjes, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:46

Het kan ook luis zijn, althans zo zag luis er bij mijn paard uit. Komt ook voor bij paarden met een verminderde weerstand.