Wit plekje achter schoft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Wit plekje achter schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:11

Mijn paard heeft sinds een tijdje een raar wit plekje achter zijn schoft. Het is niet gevoelig en het zadel raakt die plek niet. Er zit niets scherps in mijn deken of sjabrakje.
Ik dacht eerst schimmel maar dan lijkt het me dat hij het op meer plekken heeft. Hij heeft wel over zijn hele lichaam altijd wat bultjes, maar dit heeft hij zijn hele leven al en hier blijft het haar gewoon opzitten dus ik heb het idee dat dit iets anders is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Re: Wit plekje achter schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:21

ziet er uit als een druk plek... ligt het zadel of een deken niet op die plek te drukken?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:31

Denk toch van je zadel. Ik zag zo'n plekje in oktober, meteen zadelmaker gebeld, al had ik niet het idee dat het daarvan kwam. Zadelmaker dacht wel dat het vh zadel kwam, zadel bijgevuld enzo, daarna trok het plekje weer vlot weg.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:32

Ik vind het juist geen druk plek, het is niet verdikt en het zadel raakt die plek niet, ook niet als ik heb gereden. Daarnaast is hij extreem gevoelig, als er een kwart pompje lucht teveel in zit loopt hij al niet meer (wow zadel), en hij loopt juist super.
Zadelmaker is ook pas geweest maar zal voor de zekerheid een foto sturen naar d’r.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:39

Ik denk toch een schuurplekje van het dekje of van een deken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:40

een drukplek hoeft ook niet verdikt te zijn... ligt eraan of het door pure druk komt of dat er steeds iets tegenaan beweegt/schuurt. Dan gaat het op een gegeven moment ook intern irriteren. Maar ik heb vaker drukplekken op die plek bij bv manege paarden gezien (toen door niet passende dekens) en hij ziet er toch echt wel hetzelfde uit.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:57

lijkt verdacht veel op een drukplek van het zadel of een schuurplek van het zadeldekje
heeft een dekje een logo op de naad?
Heb dit 1x gehad bij een dekje (vierkant rubber logo'tje). het logo/merkje zat wel aan de bovenkant maar heeft toch druk/schuurplekje veroorzaakt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:59

Ik heb dit op mijn paard gezien toen ik zon borstbeschermer voor onder de deken gebruikte. Tijdens het rijden nergens last van, reageerde ook niet op dat plekje, maar uiteindelijk wel een witte plek aan over gehouden...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:01

Dieselpaard schreef:
Ik heb dit op mijn paard gezien toen ik zon borstbeschermer voor onder de deken gebruikte. Tijdens het rijden nergens last van, reageerde ook niet op dat plekje, maar uiteindelijk wel een witte plek aan over gehouden...

Hier hetzelfde

Precies achter de schoft een grote witte plek door de borstbewchermer.

Was ook niet dik. Zag er precies zo uit.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:12

Bedankt voor het meedenken iedereen! Er zit inderdaad wel een logo op die plek maar ik gebruik dit dekje al jaren. Ik zal voor de zekerheid een ander eronder doen.
Ik heb net tijdens en na het rijden uitvoerig gekeken en gevoeld, en ook andere mensen gevraagd om te voelen maar mijn zadel of dekje raakt echt die plek niet. Ik kan het plekje voelen als ik mijn hand onder het zadel steek (zowel als ik erop zit als ernaast sta). Ik kan ook heel makkelijk een zweep onder het zadel door steken, de ruggengraat ligt vrij. Daarnaast ken ik mijn paard na 10 jaar door en door en weet ik zeker dat hij het zou laten merken als het drukte.

Ik heb het geprobeerd vast te leggen maar mijn flits kon niet aan omdat mijn batterij leeg was.

Afbeelding

Zou het ook iets anders kunnen zijn, wat niet te maken heeft met een schuurplekje?
De haren eromheen zijn namelijk ook helemaal intact en glad en als er iets zou schuren zou ik verwachten dat het eromheen ook kapot zou zijn of beschadigd.

Het plekje is trouwens heel erg schilferig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:14

Draagt je paard een deken?

Dat schilferige kunnen ook gewoon huidschilfers zijn. :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:22

Inderdaad door deken had een oude van mij ook, met een beetje pech groeien er witte haren terug

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:24

Ja hij draagt een deken, maar ook die heeft hij ondertussen alweer een tijdje op en elk jaar dezelfde..
En ja klopt, maar ik bedoel dat als ik over het plekje ga er allemaal schilfers loslaten vanaf het plekje zelf.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:25

Ja had die ook, stond al maanden met die deken op geen probleem van een op andere dag was die toch opeens gaan schuren ofzo.. vind het ook nog steeds apart

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:26

Oh echt? Pff wat raar zeg! Zal kijken of ik nog een andere winterdeken heb om het uit te testen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:27

Arantes schreef:
Ja hij draagt een deken, maar ook die heeft hij ondertussen alweer een tijdje op en elk jaar dezelfde..
En ja klopt, maar ik bedoel dat als ik over het plekje ga er allemaal schilfers loslaten vanaf het plekje zelf.

Elk jaar dezelfde deken is niet relevant, je paard verandert van bespiering en dus kan een deken het ene jaar wel goed passen en het andere jaar niet..

Ik denk toch ook echt dat iets ergens schuurt..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:28

dekens veranderen, vulling wordt dunner... en paarden veranderen ook met de jaren.
Bij een deken kan het best zijn dat die er goed op ligt in stilstand, maar wanneer hij loopt dat het er wel langs beweegt. Het is namelijk wel echt een karakteristieke plek ervoor en het ziet er ook zo uit.
Want zoals je ziet denkt ongeveer iedereen die in dit topic gereageerd heeft dat het een drukplek/schuurplek(je) is. Wil natuurlijk niet zeggen dat bokt het orakel van de paardenwereld is hoor... ;) maar als je het sowieso niet geloofd wat bokkers zeggen werkt een mening vragen ook niet echt :D :P

Als je echt twijfelt kan je altijd je DA een huid krabsel af laten nemen, dan weet je het vrijwel zeker als het wat anders is.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:34

Ik dacht al dat die opmerking ging komen, haha :D
Ik snap je punt, maar de meningen moeten natuurlijk wel passen met wat ik in het echt zie en hoe mijn paard reageert. Vandaar dat ik gewoon niet waarschijnlijk vindt dat het van het zadel komt, ook al zou iedereen dat hier zeggen. Het blijft goed om alle opties open te houden toch? :) Ik waardeer het uiteraard dat iedereen meedenkt, en daarom ga ik ook proberen of het met een andere deken weggaat. Ik had gewoon niet gedacht dat wanneer hij de deken al 2 maanden opheeft het nu opeens schuurplekken zou kunnen geven, dus dan is het fijn een ervaring van een andere bokker te horen die dat ook had. Daarnaast stuur ik voor de zekerheid een berichtje naar mijn zadelmaker.